Tacx Training: Slopetraining

 Tacx  Reacties uitgeschakeld voor Tacx Training: Slopetraining
mei 142014
 

slopetraining_14-5-2014Tacx Real Life Training

Duur: 01:02:50
Afstand: 34,99 km
Hoogtewinst: 188 meter
Gemiddelde snelheid: 33,4 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 102 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 190 Watt
Gemiddelde hartslag: 154 slagen per minuut
Ondertussen geluisterd naar: muziek van CXWORX 14 en Bodypump 89 op Spotify
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Het was niet de eerste keer dat ik de slopetraining op de Tacx afwerkte. Niet dat het een officiële naam of officiële training is. Maar het is de naam die ik zelf aan een training gegeven heb waarbij ik eerst een stukje vlak fiets, dan een hele tijd klim, niet hard, maximaal 2%, dan een stukje bergaf, vlak en weer omhoog. Het laatste stuk gaat dan weer bergaf en stuk vlak. Vooral op de afdalingen kun je met mijn Tacx winst behalen omdat je als je tempo gemaakt hebt die ook eenvoudiger vast weet te houden. De motor van de Tacx helpt dan een beetje mee.

Blijft toch dat ik gemiddeld een uur lang met 190 Watt aan de slag was. En dat het niet slecht ging blijkt ook wel uit de vergelijking met de vorige keren. De eerste keer deed ik 1 uur 10 minuten en 20 seconden over de 35 kilometer. Een gemiddelde van 29,9 km/uur. Dat is nu dus iets harder.

Goede training dus ook al was het binnen.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 23:07
apr 172014
 

TACX_AGR_2010_2v4

Tacx Real Life Training
Duur: 01:19:01
Afstand: 34,59 km
Hoogtewinst: 519 meter
Gemiddelde snelheid: 26,3 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 91 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 158 Watt
Gemiddelde hartslag: 142 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: GoT S04E02 + CXWORX 14 (luisteren)
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Soms heb je van die dagen dat je denkt: ik *moet* gewoon even energie kwijt aan het einde van de dag. Natuurlijk was het vandaag eigenlijk té mooi weer om binnen te fietsen, maar praktisch gezien was het handiger als ik thuis zou blijven. Dus op de Tacx.
Als route voor vanavond had ik een van de segmenten van de Amstel Gold Race 2010 uitgekozen. Het was segment 2 van 4 (voor wie dat wat zegt), met o.a. het Drielandenpunt er in. Die klim naar het Drielandenpunt zit op ongeveer een kilometer of vijf na de start van de route. Tot dan ging alles goed. Ik had de achterband vooraf nog even (met beetje moeite) opgepompt tot 8 bar. En het eerste stuk van het traject start met een afdaling. Het duurde echter niet lang voordat het duidelijk was dat er iets niet helemaal goed ging in de klim. Het achterwiel  slipte al bij een procent of 5 helling naar boven. Gestopt en gevoeld: lek.

Op zich verbaasde me dat niet eens, want het rubber van de (Tacx eigen) achterband was flink warm geworden. Maar balen deed ik er niet minder van. Want, de band van een Tacx fiets vervangen, betekent dat eerst de fiets er uit moet (die zit bij mij op de wielnaad vast), dan moet de band er af, binnenband er uit, band er weer op, wiel weer in de fiets, fiets weer op de Tacx. Pfff…daar had ik geen zin in.

Dus de Tacx even gelaten voor wat hij was, in bad gaan liggen, Game of Thrones S01E01 gekeken en toen die aflevering afgelopen was kon ik er weer tegen. Dus: fiets er af,wiel los, band los, binnenband er uit, even checken waar gat zat, voor de volledigheid ook de buitenband door voelen (niks gevonden), nieuwe band beetje oppompen en er in. Voorzichtig de buitenband weer er op, wiel in de fiets, fiets goed op de Tacx.

Maar ja, nou de fiets er klaar voor was, was het eigenlijk beetje zonde om tot morgen te wachten. Dus het programma opnieuw gestart vanaf het begin en alsnog de bijna 35 km gefietst. Het was een pittig stukje, paar lekkere klimmetjes. Het was ook even wennen met het aantal versnellingen. Want, ik moet voor de zekerheid eens tellen, de Gazelle Vuelta heeft geen bergcassette, maar wel een Triple in plaats van een Compact. Hoe dan ook, ik was veel te laat klaar (om 23:45 uur) met de training, maar hij was de moeite waard. Lekker!

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 00:53

Tacx Training: Woensdagtraining

 Tacx  Reacties uitgeschakeld voor Tacx Training: Woensdagtraining
mrt 262014
 

Woensdagavond_26-3-2014Tacx Real Life Training
Duur: 30:15
Afstand: 14:59 km
Gemiddelde snelheid: 28,9 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 98 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 200 Watt
Gemiddelde hartslag: 146 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: Rush (2013) – de eerste 40 minuten tijdens de training.
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Na de training van vorige week had ik me voor vanavond voorgenomen toch in ieder geval wat harder van start te gaan. Het was alsof de hartslagmeter daar wat moeite mee had, want hij laat in het begin een wat wisselend patroon zien. Zover ik weet komt dat niet helemaal overeen met mijn daadwerkelijke hartslag op dat moment. Zelfs niet bij de af en toe lekker opzwepende geluiden van Rush, de film over de rivaliteit tussen James Hunt en Nikki Lauda in de jaren zeventig.

De training ging, zoals de cijfers ook wel laten zien lekker. Toegegeven, ik zat nu wat hoger in de 150’s dan de vorige keren, daardoor kwam het gemiddelde net een slag of twee hoger uit dan voorheen, maar het vermogen was er ook naar.  Grappig vind ik zelf de vergelijking met de training van 5 maart (klik op de afbeelding voor een groter beeld):

Tacx_vergelijking

Qua gemiddeld vermogen scheelt het maar 1 Watt, maar qua gemiddelde snelheid scheelt het 4 km/uur en qua gemiddelde trapfrequentie 15 omwentelingen per minuut (in beide gevallen vandaag hoger dan toen). Ik had destijds inderdaad de hellingsgraad voor een groot deel van de training op 2% staan, terwijl hij vandaag maar op 1% maximaal stond.

Hoe dan ook, tevreden over de training, ook al was het geen duurtraining (en daar heb ik wel nog veel behoefte aan). Na de training heb ik vanavond ook de film Rush helemaal af gekeken. Hij duurt namelijk net iets meer dan 2 uur, ruim langer dus dan de training. En ik kan hem je zeker aanraden. Het verhaal zal ongetwijfeld hier en daar wat aangedikt zijn, maar het blijft een heroïsche strijd met een mooi (ok, je zou kunnen zeggen droevig) slot.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 23:59

Tacx Training: Woensdagtraining

 Tacx  Reacties uitgeschakeld voor Tacx Training: Woensdagtraining
mrt 192014
 

Schermopname (145)Tacx Real Life Training
Duur: 30:05
Afstand: 12,80 km
Gemiddelde snelheid: 25,5 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 96 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 193 Watt
Gemiddelde hartslag: 142 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: Floortje naar het einde van de wereld afl. 2 (Noorwegen)
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Met enige vertraging toch nog de data van afgelopen  woensdag online.  Ik heb toen nogmaals dezelfde training gedaan als dat ik tijdens de Sportvastenkuur deed. Dus 30 minuten trainen waarbij ik  mijn hartslag langzaam aan opvoerde naar tegen de 155 slagen per minuut en zo probeerde een maximaal vermogen rond bleef draaien. Als je daarbij als doel hebt om te zien of je meer vermogen gemiddeld rond kunt draaien, dan moet je natuurlijk niet op je gemakje aan de training beginnen. Zoals ik wél deed.

En dat is dan op zich wel frustrerend, want als je je hartslag niet hoger wilt laten gaan dan zo ongeveer 155-157 slagen per minuut, dan zul je af en toe een slagje terug draaien. Daarmee is het dan dus best een strenge training. Maar wees gerust, het is er eentje waarbij je tijdens die 30 minuten wel lekker het gevoel hebt dat je bezig bent. Waarschijnlijk is dit ook de training voor de komende woensdag. Eens zien of het dan anders (nog beter?) gaat. Het is in ieder geval wel een aardige graadmeter gebleken tijdens de kuur.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 19:00

Tacx Ontspanning: Zondagavond na het eten

 Tacx  Reacties uitgeschakeld voor Tacx Ontspanning: Zondagavond na het eten
mrt 022014
 

Zondagavond_tacxTacx Real Life Training
Duur: 30:55
Afstand: 16,69 km
Hoogtewinst: n.v.t. meter
Gemiddelde snelheid: 32,4 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 89 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 178 Watt
Gemiddelde hartslag: 134 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: ‘Til Death via Fox / UPC Live + de muziek van Bodypump 89
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Laten we afspreken dat dit niet telde als training, maar gewoon een rustig half uurtje ontspannen na het avondeten. 😉

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 20:57
mrt 012014
 

Zaterdagochtend_heuvelsTacx Real Life Training
Duur: 01:39:00
Afstand: 50 km
Hoogtewinst: 191 meter
Gemiddelde snelheid: 30,3 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 99 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 156 Watt
Gemiddelde hartslag: 136 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: 2 afleveringen van Homeland
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Natuurlijk had ik dit weekend gewoon buiten moeten gaan fietsen, al vind ik mijn keuze voor de Tacx al een stuk minder erg als ik de heren in België tijdens de Omloop van het Nieuwsblad door de regen zie glibberen. Morgen en maandag heb ik het verzoek gekregen geen trainingen te plannen (daarover dinsdag meer), dus ‘moest’ het er vanochtend van komen.

Na de intervaltraining van afgelopen woensdag, vanochtend een serie waarbij ik eerst 5 km vlak fietste, toen 5 km met 1,3% stijging, daarna 5 km met 1% daling, en dan weer 5 km vlak. Totaal had ik 3x een segment van 5km met 1,3% stijging en 3x een segment van 1% daling.

Al met al een lekkere training, die wat minder lekker afliep. Ik was bezig met het rekken achteraf. Daarbij is een van de dingen die ik ook bij het Spinnen altijd doe, het naar beneden duwen van de hak van één voet. Daarbij schoot nu (nooit eerder gebeurt) die voet (de linkervoet) uit de trapper. Omdat die trapper daarbij laag stond (en dus de rechtertrapper hoog) schoot mijn rechter voet/trapper daardoor hard naar beneden en knalde de linkertrapper met flinke kracht tegen mijn linkeronderbeen. Ik zal jullie een foto besparen. Het is gelukkig alleen maar een stevige blauwe plek én de afdruk van een SPD in mijn onderbeen. Tja, bij het Omloop zagen er een paar een stuk slechter uit na een valpartij.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:03

Tacx Trainingsrit: Woensdagavond interval

 Tacx  Reacties uitgeschakeld voor Tacx Trainingsrit: Woensdagavond interval
feb 262014
 

Woensdagavond_intervalTacx Real Life Training
Duur: 1:00:05
Afstand: 32,39 km
Hoogtewinst: n.v.t. meter
Gemiddelde snelheid: 32,3 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 91 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 177 Watt
Gemiddelde hartslag: 144 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: Gravity (2013) met Sandra Bullock als Wall-E
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

De kou van vorige week was bijna voorbij, dus vanavond ruimte voor wat meer inspanning. Ik heb gekozen voor een intervaltraining. Na een rustige opwarming liet ik de weerstand zoals hij was, maar ging ik steeds voor een stukje zo hard mogelijk. Doel was maximaal 500 meter op hoog tempo, maar bovengrens was een hartslag van 180 slagen per minuut. Dat was dan namelijk het teken om weer terug te zakken naar het ‘normale’ niveau en te herstellen.

Ik heb dat vier keer gedaan, toen miste ik mijn eigen marker van 1,5 minuut herstel voor de vijfde. De zesde zat een stukje voor het einde van 60 minuten training dat ik mezelf gesteld had. Al met al voelde het als best pittig.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 21:30

Tacx Trainingsrit: Woensdagavond snipverkouden

 Tacx  Reacties uitgeschakeld voor Tacx Trainingsrit: Woensdagavond snipverkouden
feb 192014
 

Woensdagavond_snipverkoudenTacx Real Life Training
Duur: 1:26:20
Afstand: 39,99 km
Hoogtewinst: 77 meter
Gemiddelde snelheid: 27,8 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 100 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 127 Watt
Gemiddelde hartslag: 129 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: 2 afleveringen van Homeland
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Toen ik vorige week terug kwam van een congres in Lausanne, Zwitserland bleek ik ook een nogal stevige kou meegenomen te hebben. Het resultaat: niet (buiten) fietsen afgelopen zondag en vandaag/vanavond heel rustig op de Tacx. Wel bijna anderhalf uur, maar gewoon een stukje vrij fietsen, beetje helling erop gedurende de eerste 30 km en vlak en een wat hoger vermogen en dus ook hartslag voor de laatste 10 km.

Het ging niet slecht, maar het was niet meer dan onderhoud.

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 21:30
feb 092014
 

Schermopname (113)Tacx Real Life Training
Duur: 01:18:25
Afstand: 40,30 km
Hoogtewinst: 115 meter
Gemiddelde snelheid: 30,8 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 109 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 156 Watt
Gemiddelde hartslag: 146 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: Eerste stuk van The Hunger Games: Catching Fire
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Het was een volle week met lange dagen en soms korte nachten. En dus ook wat minder tijd om actief te bewegen. Tel daarbij een zondag die voor een groot deel van de dag zal bestaan uit het reizen naar Lausanne en je hebt de verklaring voor het weer niet buiten gefietst hebben deze week. Och ja, het is ook maar hoe je het bekijkt, want daar waar velen ernstige motivatieproblemen hebben als ze op een Tacx zitten, vind ik het gewoon wel lekker en luxe. Buiten stevige wind en van tijd tot tijd regen, binnen een filmpje erbij en lekker droog. Vind ik wel prima zo. Al zijn het natuurlijk wel stukjes van niks, maar dat komt ook wel weer als deze “winter” straks voorbij is en we weer gewoon de weg op kunnen. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 12:00
feb 022014
 

hrm_export_foutje Een jaar geleden beschreef ik hoe ik de trainingsresultaten van de Tacx converteerde naar een formaat waar Garmin Connect iets mee kan. Er was één ding wat ik toen niet beschreef (omdat ik dat nog niet gesignaleerd had): bij de export vanuit de Tacx software naar HRM-bestand gaat er regelmatig iets mis. Niet als in “foutmelding, begin opnieuw” mis. Maar wel in de zin dat je het heel duidelijk terug ziet na import in Garmin Connect. Zie de afbeelding hierboven voor een voorbeeld. Het zijn een of meerdere enorme pieken in de snelheid.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 20:59