dec 182013
 

Spinning_CD_8Tacx Real Life Training
Duur: 55:16
Afstand: 24,10 km
Gemiddelde helling: 207 meter
Gemiddelde snelheid: 26,2 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 82 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 149 Watt
Gemiddelde hartslag: 156 slagen per minuut
Ondertussen geluisterd naar: Spinning CD 8
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Kun je aan Spinning doen op een Tacx? Iedereen die het al eens geprobeerd heeft zal zeggen: Nee. Het ontbreken van een vliegwiel op een Tacx maakt het aanhouden van een hoge beenfrequentie een stuk moeilijker dan op een Spinningbike en omgekeerd heeft een fiets op een Tacx meerdere versnellingen zodat het, eigenlijk een beetje tegen mijn verwachtingen in, een stuk ingewikkelder is om een juiste combinatie van trapfrequentie en weerstand te krijgen. Maar dat wist van te voren natuurlijk niet en omdat ik een nieuwe CD had gemaakt en die nog niet had kunnen uittesten in een les, leek me dat wel een mooie basis voor de Tacx training van vanavond.

Ik had weer gekozen voor de  “Free cycling” modus zoals ik bij de Slopetraining van de voorgaande weken ook gedaan had. Maar nu was 0% helling voor mij gelijk aan “basisweerstand” bij Spinning en “slagje erbij” was steeds 0,2-0,3% helling erbij.

Zoals gezegd, het aanhouden van bv “dubbele trapfrequentie” was niet altijd even eenvoudig (zonder vliegwiel). Maar je ziet het op zich toch nog wel aardig terug in de Garmin Connect data:
Spinning_CD_8_voeding_trapfrequentie

In het begin, bij de warming-up lag de trapfrequentie hoog (ongeveer 130 RPM), op een gegeven moment zie je een paar dalletjes, dat is als ik op de trappers ga staan met enkel tempo (ongeveer 65 RPM). Dan komt er een zittende klim (elke 30 seconden bijdraaien) en een staande klim met lagere trapfrequentie. Voor de runnings gaat de weerstand er voor een groot deel vanaf (zie je aan de dip in de voeding) en tijdens de runnings wordt niet bijgedraaid. Dan krijg je 3 x 15 seconden sprint, duidelijk te herkennen aan de uitschieters in de trapfrequentie. Het stukje staan/zitten met elke 30 seconden bijdragen is eigenlijk niet te onderscheiden van de zittende klim, maar je ziet wel de geleidelijke groei van het vermogen al gaat de trapfrequentie steeds een beetje omlaag (is niet de bedoeling!) tijdens elk van de twee nummers. De biceps oefening herken je niet als zodanig in de Garmin data, idem voor wat betreft de tweede serie runnings er achteraan. Dat ik me inspan door me op te drukken op het stuur, zou je hoogstens aan de hartslagdata kunnen zien (mijn hartslag bleef idd. stijgen).

Op het einde is het altijd tijd voor een staande klim. Die herken je ook wel in de toename van het vermogen dat ik trap. Dat neemt tijdens 2 van de 3 nummers waar die laatste oefening uit bestaat geleidelijk aan toe (ik draai steeds een beetje meer helling erbij) met gelijke trapfrequentie (lang leve de muziek) terwijl ook de snelheid hoog blijft (geen gefoetel dus met tussentijds lichter schakelen!).
Bij het 3e nummer had ik het echter al heel zwaar en dus heb ik daar niet meer “bijgedraaid”. De hellingsgraad was maar 2,3% maar omdat ik daar een snelheid van 28-29 km/uur bleef produceren (vermogen 260-270W) was dat een meer dan pittig stuk. Mijn hartslag klom daar ook tot boven de 180 slagen per minuut. Pittig.

Van de cooling down is alleen het eerste stukje geregistreerd waarbij ik vooruit uit fiets. Bij het tweede deel gaan mijn trappers achteruit en dan ziet de Tacx dat als pauze of einde oefening. Maar wees gerust, ik normaal alle rek en strek-oefeningen gedaan. Mooi is ook dat je kunt zien dat mijn hartslag dan weer netjes omlaag gaat. Van 186 naar 132 in ongeveer 2 minuten.

Conclusie: het kan wel, met wat aanpassingen en flexibiliteit. Maar op een Spinningfiets, voor een groep is het toch leuker om te doen dan op een Tacx.

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 23:09

  Een reactie aan “Spinning op een Tacx”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.