jul 182017

Totaal: 68,8 km
Duur: 3:16:51
Gemiddeld: 21 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 65 omwentelingen per minuut
Weer: 25°C-31°C, droog, stevig wind
Omstandigheden: Lekker fietsweer!
Gereden met: de Giant Fastcity RS2 (2017)

Vorig jaar hadden we de 45 km route van de Fietsvierdaagse van Deurne gereden. Niek, onze jongste, inmiddels 14 jaar, fietst elke dag 12 km heen en terug naar school, dus die had vorig jaar daar geen probleem mee. Voor dit jaar was de vraag dus of we de 60 km zouden kunnen fietsen. Voor mij wel een leuke uitdaging, dus dat gingen we doen. Niek heeft inmiddels een “volwassen” formaat fiets en ook ik heb met de Giant Fastcity RS2 (2017) een lekker vlotte fiets ter beschikking. Zónder SPD, dat wel, het gaat ook niet om snelheid, ook bij SPD niet natuurlijk, je hebt gewoon al voordeel van het feit dat je kunt trekken en duwen met je benen in plaats van alleen maar duwen. Josine ging ook mee, maar heeft minder fietsconditie. Dus een e-bike gehuurd om dat verschil te compenseren.

Zo werd het een lekker intensief dagje: eerst vanochtend een uur Bodypump van 9:00 – 10:00, omkleden en van 10:15 – 11:15 een uur Spinning er achteraan. Douchen, weer omkleden, naar huis, snel shake drinken en op weg naar de startlocatie (2,5 km fietsen) zodat we voor 13:00 uur op weg waren. Het was heet vandaag, dus regelmatig stoppen om wat te drinken. Ik heb op deze fiets nog geen bidonhouder, dat gaat nog veranderen, want als het zo warm is, dan grijp ik haast automatisch naar die bidon die er nu niet zit.

Morgen dag 2. Dan vertrekken we vroeg zodat we het rondje kunnen maken voordat de middaghitte er is. We gaan dan naar het zuiden: Deurne, Liessel, Neerkant, Meijel, Grootte Peel, Someren-Eind, Asten-Heusden, Asten, Deurne. Zoals het er nu naar uit ziet wordt het ook dan een lekker tochtje.

Gepubliceerd door om 17:27
jul 192017

Totaal: 67,9 km
Duur: 03:11:39
Gemiddeld: 21,3 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 65 omwentelingen per minuut
Weer: 24°C-32°C, Droog, warm, drukkend
Omstandigheden: Best pittig, morgen koeler.
Gereden met: de Giant Fastcity RS2 (2017)

Gingen we gisteren laat van start omdat ik de ochtend al gevuld had, vandaag wilden we zo vroeg mogelijk aan de start verschijnen. Om half 9 gingen we de deur uit, om 9 uur zou de officiële start zijn, om 5 voor 9 mochten de dames dan toch de stempels voor vertrek zetten. Vandaag weer een mooie route. Weer een wat rare snelle “tractatie” post na 7 km. Maar waar we de nectarine van gisteren nog gemakkelijk wat langer konden bewaren, ging dat voor het glas alcoholvrij bier niet echt (vorig jaar hadden ze kleine blikjes, dat ging weer wel). Maar goed, gegeven paard en zo. Op 20 km de eerste echte controlepost en op ruim 46 km de tweede. Tussendoor 1x een pijl die verkeerd vast gemaakt was (tyrap, dus geen gevalletje “grapjas”) waardoor we een stuk grindpad heen en weer terug konden doen (en toen dat pijl losgehaald en op de grond in de juiste richting wijzend gezet).

Grappig was het Strava segment “Kwart voor Twaalf west”, een brug over het kanaal. Daar heb ik met Niek een wedstrijdje naar boven gedaan. Was meteen een PR voor mij op Strava. Blijkbaar was ik daar pas 1x eerder voorbij gekomen, 4 jaar geleden, wel op de racefiets, dus wel met SPD’s en dunne bandjes (in tegenstelling tot vandaag). 🙂

Nu lekker douchen en late lunch. Het ziet er naar uit dat het vanavond een stuk gaat afkoelen. Morgen dag #3.

Gepubliceerd door om 13:39
jul 202017

Totaal: 66,4 km
Duur: 03:02:00
Gemiddeld: 21,9 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 67 omwentelingen per minuut
Weer: 18°C-22°C, Droog, alleen wat druppels uit de bomen
Omstandigheden: Lekker fietsweer!
Gereden met: de Giant Fastcity RS2 (2017)

Er was gisterenavond code oranje voorspeld. En dat werd een mild onweersbuitje. En ook voor vandaag zag het er afwisselend slechter of minder slecht uit. Nou het werd niet alleen minder slecht, het werd gewoon heerlijk fietsweer. Het laatste en enig buitje van betekenis kwam om 8 uur over maar tegen de tijd dat wij op de fiets stapten richting de start was het al weer droog. Dat wil zeggen, er viel geen regen uit de lucht, want er is genoeg water/vocht/modder van beneden omhoog gekomen. Zeker over de gravelpaadjes door het bos. En ook van boven, uit de bomen kwam zo nu en dan een flinke druppel gewaaid. Maar het maakte allemaal niks uit. Het was lekker weer, niet te warm, wel een stevig windje (kracht 4) er bij, maar ja, die heb je soms van voren, soms van opzij en soms in de rug.

Traditie bij de Fietsvierdaagse is dat de route op een van de vier dagen door de Gerard Bilderstraat gaat. Daar, in een grote bedrijfshal achter het huis wordt dan de laatste traktatie van die dag voor je gebakken: een frikandel met curry of mayonaise. Super ongezond natuurlijk, maar ook super lekker hoor na zo’n 60km. 🙂

Morgen de vierde en laatste dag. Niek van vanmiddag en vannacht nog naar een hockeyfeest, dus we vertrekken morgen weer laat. Vandaag was het duidelijk dat iedereen al aan het ritme aan het wennen is. Ben benieuwd hoe hij zich morgen voelt na een ongetwijfeld korte nacht.
Ik merk overigens wel dat 3 x 60 (+ een beetje) km op een gewone fiets per saldo zwaarder voelt dan 1 x 180 km op mijn racefiets. Op de racefiets kan ik trekken en duwen met mijn benen, “lig” je als het ware lekker voorover op je fiets. Dit is best wel werken. Maar de beloning is dat je stukjes van de omgeving te zien krijgt waar je met een racefiets niet kunt komen en met een MTB niet heel snel terecht zult komen. Absoluut de moeite waard dus. En nog gezellig ook.

Gepubliceerd door om 13:15
jul 212017

Totaal: 68,1 km
Duur: 03:03:45
Gemiddeld: 22,3 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 66 omwentelingen per minuut
Weer: 20°C-26°C, Droog, lekker windje
Omstandigheden: Heerlijk fietsweer!
Gereden met: de Giant Fastcity RS2 (2017)

De vierde en laatste dag van de Fietsvierdaagse in Deurne gingen we weer laat van start. Niek had nog een logeerfeest op de hockeyclub gehad, dus die gingen we pas om 11:00 uur ophalen. Tegen 12:30 uur zaten we op de fiets. De route ging nu naar het Noord-Oosten, tot in Overloon. Was het de eerste twee dagen droog en stoffig, gisteren nat, vandaag was het eigenlijk zo’n ideale tussen-dag. Niet te nat, niet te droog, op het randje van niet te warm, de natuurlijk lag er lekker bij, kortom, ideaal fietsweer. En een vierde dag fietst altijd wel lekkerder.

Helaas wel ook wat pech gehad onderweg: de achterband van de gehuurde e-bike liep langzaam leeg. Ik heb hem er af gehaald, de binnenband opgepompt en voorzichtig gevoeld en geluisterd, maar ik kon niets vinden. Toch maar weer er op gelegd, zo hard mogelijk opgepompt en doorgefietst. Hij leek het goed te houden, maar na zo’n 20 km had hij toch weer wat lucht nodig, idem 10 km later en toen we bijna in de straat waren. Tja, geen idee waar dat gaatje zat, binnenband uiteraard helemaal door gevoeld, band van buiten geïnspecteerd, niets te zien. Bij een racefiets zou je er geen 2 seconden langer over denken en gewoon even de binnenband vervangen, maar dat gaat bij zo’n e-bike niet zo gemakkelijk. Eens kijken wat de verhuurder er van vindt vanavond.

Hoe dan ook, trots op zowel Niek als Josine. Niek die met z’n 14 jaar toch effe 4 x 60 km gefietst heeft. Ja, hij heeft een goede fiets, maar hij doet het toch maar gewoon even. Josine die ondanks de e-bike toch vaak nog hard mee moest trappen als wij het weer op de heupen kregen, want boven de 25 km per uur doet zo’n e-bike niks meer voor je.
Ikzelf vond het gewoon wel leuk. De routes kwamen op plekken waar ik zowel met de racefiets als met de MTB niet snel zou zijn gekomen. Het weer was heerlijk en met z’n drieën fietsen was gezellig. Dat zo’n rondje van 60 km net zo zwaar voelt als een toertocht van 120+ km op de racefiets vond ik wel verrassend. Maar ja, zeker op de langere rechte stukken en/of tegen de wind in, leg ik me op de racefiets even wat platter en doen alleen mij benen nog werk (duwen én trekken), dat ging op mijn toerfiets nou eenmaal niet zomaar.

Leuk en voor herhaling vatbaar wat mij betreft.

Gepubliceerd door om 16:33

Op deze website wordt gebruik gemaakt van tools die kleine bestanden (cookies) op je computer opslaan. Cookies zijn veilig en worden gebruikt de site goed te laten werken en om (anonieme) gebruiksrapportages te maken (technische cookies). Andere cookies, zoals van YouTube of Addthis kun je naar wens uitschakelen, maar dan werkt die functionaliteit (uiteraard) ook niet. Je kunt via dit voorkeurvenster schakelen tussen je keuze. Lees meer over het privacybeleid van dit weblog