jul 202018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 61,6 km
Duur: 2:06:47
Gemiddeld: 29,2 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 85 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 141 slagen per minuut
Weer: 14°C-19°C, Droog, wind uit het westen
Omstandigheden: Pap in de benen.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Soms weet je na 5 minuten fietsen al dat het lekker loopt, soms weet je dat het een zwaar tochtje gaat worden. Dat laatste was vandaag duidelijk het geval: ik had pap in de benen.
Het lag niet aan het weer, ik was vroeg vertrokken en om kwart voor acht was het nog lekker koel buiten. Zelfs de wind, die uit het noord-westen kwam viel mee. Het zat gewoon niet in mijn benen vanochtend. Nou ja, niks aan te doen.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 10:31
jul 182018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 54 km
Duur: 1:46:39
Gemiddeld: 30,4 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 83 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 150 slagen per minuut
Weer: 24°C-29°C, Droog, beetje wind uit zuid-westen
Omstandigheden: Heerlijk fietsweer.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Vandaag geen lange fietstocht. Het Spinnen was Niek goed bevallen gisteren, dus zouden we vanavond nog een keer gaan. Daarom een kort rondje in de middag. Warm, maar een leuke route en mijn benen hadden er zin in.
Na een snelle douche, het bekijken van de laatste 20 kilometer van de tour-etappe van vandaag (goed gedaan Tom!) en een bord Pasta (dank je Josine!) had ik nog ruim genoeg energie over voor een uurtje Spinning bij OneLifeRX

Na afloop een lekkere shake gemaakt van 250 ml halfvolle melk, wat frambozen uit de diepvries (XXL verpakking van de Lidl), wat blauwe bessen, klein beetje Brinta voor de vezels en wat Whey poeder van de Body & Fit. Met de blender opkloppen naar een schuimend, lekker koud geheel. Heerlijk!

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 21:29
jul 152018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 122 km
Duur: 4:06:08
Gemiddeld: 29,7 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 84 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 145 slagen per minuut
Weer: 17°C-30°C, Droog, beetje wind uit het oosten
Omstandigheden: Heerlijk koel bij de start, al snel warm. Lekker fietsweer.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Het rondje Gennep – Arcen was niet helemaal nieuw. Ik had de korte versie Gennep – Bergen (103 km) in mei gefietst. De langere versie Gennep – Arcen (119 km). Voor vandaag had ik 2 dingen gewijzigd: het stukje fietspad voor Arcen in een poging het slechte deel te vermijden (niet gelukt, maar wel minder van het slechte pad gevolgd) én ik had een paar kilometer aan de route toegevoegd om tot net boven de 120 km uit te komen.

Er stond een beetje wind vanuit het oosten (kracht 2) en dan is dit een best leuke route met veel noord-zuid stukken waardoor je niet de wind pal op kop hebt en een mooi stukje richting het westen op het einde. Daar kwam bij dat mijn doel voor deze week 350 km was en met de tocht van vandaag zou ik dat doel halen, de teller tikte daardoor 365 km aan. De komende weken zal dat (o.a. door de vakantie) beduidend minder zijn. Dus dat mocht vandaag ook wel.

Ik was vroeg op pad, of eigenlijk, normale tijd, kwart voor 8. Dat is een stuk later dan de dagen dat ik naar Nijmegen fietste, maar ja, het is tenslotte weekend. Met 17°C was het heerlijk weer. Het warmde redelijk snel op, het enige wat ik daar eigenlijk van merkte was dat mijn twee bidons wat sneller leeg raakten. Voor het overige ging het lekker. Ik zie het ook aan het grote aantal PR’s dat ik vandaag op deze route gereden heb. Het was een kwestie van rustig starten en langzaam opbouwen. Pauze in Arcen waar het al heel erg druk was.

Tip: de aardbeienvlaai met slagroom is aan te bevelen, het aardbeiengebak (zie foto) is niet zo’n succes. Na een korte pauze weer door voor de laatste 45 kilometer met voornamelijk een briesje in de rug.

Ik had de 30 km/uur gemiddeld willen halen, maar dat zat er net niet in. De Garmin bleef steken op 29.8 km/uur gemiddeld, Strava haalt daar zoals altijd nog 0,1 km/uur vanaf, dus 29.7 km/uur. Maakt ook niet uit. Het betekent ook dat ik de eerste 2.000 km van dit jaar er weer op heb zitten. Niet gek als je bedenkt dat, op 76 km in april na, dit allemaal gefietst is in de maanden mei, juni en deze eerste twee weken van juli. De komende weken zullen het vanwege vakantie (dan gaat de fiets niet mee) wat minder kilometers zijn, maar als augustus en september zo mooi blijven als het jaar tot nu toe was, dan komt er nog wel wat bij.

Doelen op dit gebied heb ik niet veel, geen grootse toertochten, bergritten etc. in de planning. Mijn fietsconditie van 5 jaar geleden weer bereiken. Daar ben ik al tevreden mee. 🙂

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:37
jul 142018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 60,65 km
Duur: 2:06:40
Gemiddeld: 28,7 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 80 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 151 slagen per minuut
Weer: 25°C-30°C, Droog, warm
Omstandigheden: Lekker fietsen al was de route niet altijd geschikt voor racefiets
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Zoals gezegd, ik had er voor gekozen om donderdag krachttraining te doen en de track van die dag van de Fietsvierdaagse Deurne vandaag pas te fietsen. Nou had ik vanochtend ook al Bodypump gedaan, maar op een zaterdag is dat een stuk gemakkelijker te combineren dan aan het einde van een werkdag.

De route was semi-geschikt voor een racefiets. Er waren 3 stukken waar gravel/grind lag. Twee keer besloot ik om te rijden, het laatste stukje was zo kort dat ik aan het einde van het rechte pad kon zien dat er weer asfalt lag. Was niet het meest ideale stukje maar ok. De route door het winkelcentrum van Horst was ook eentje die op een donderdagochtend wellicht redelijk gaat, maar op een zonnige zaterdagmiddag met een racefiets door het voetgangersgebied navigeren (fietsers zijn er toegestaan, maar dat lijken de meeste voetgangers niet te weten of willen weten), is verre van ideaal.

Van de vier routes was deze, denk ik, voor de echte Fietsvierdaagse liefhebber, het minst interessant. Veel lange rechte stukken. Maar voor een racefiets best te doen.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 19:06
jul 132018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 62,07 km
Duur: 2:58:04
Gemiddeld: 20,9 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 62 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 119 slagen per minuut
Weer: 18°C-29°C, Droog, beetje wind
Omstandigheden: Met z’n drieën vandaag.
Gereden met: de  Giant FastCity RS2

Vandaag hoefde ik niet te werken en dus konden we met z’n drieën gaan fietsen. Dat betekende rustiger fietsen dan de andere dagen en vaker stoppen bij stempelposten etc.

Maar ook natuurlijk dat het toch wel een stuk gezelliger was dan alleen fietsen. Als ik alleen fiets wil ik kunnen doorfietsen en dat kan (ik) nou eenmaal niet echt op de Giant FastCity RS2.

Maakt ook niet uit. Ook nu was de route mooi. En voor morgen heb ik nog de track van dag 3. Daarvan is het mogelijk om hem met de racefiets te fietsen mits ik op twee plekken een kleine detour maak. Dat ga ik dus morgenmiddag doen.

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 14:00
jul 112018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 60,45 km
Duur: 2:33:37
Gemiddeld: 23,6 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 67 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 141 slagen per minuut
Weer: 23°C-20°C, Droog, maar nog steeds pittige wind
Omstandigheden: Het ging niet vanzelf.
Gereden met: de Giant FastCity RS2

Ook op dag twee van de Fietsvierdaagse wist ik dat ik een (te lang) stuk over onverhard terrein moest om de racefiets een optie te maken. Dus ook nu weer met de Giant FastCity RS2 op pad. Toen Josine en Niek ’s ochtend gefietst hadden was de wind bijna afwezig geweest, ’s avonds was hij er weer met kracht 3-4.

Ook nu weer mooie omgeving, een aardige manier om door Helmond heen te fietsen met relatief weinig verkeerslichten. Om het traject met de racefiets te kunnen fietsen zou ik alleen het stuk *door* het Grotelse bos moeten vervangen door een stukje er omheen. Dan is het goed te doen op de racefiets en nog steeds mooi.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 23:00
jul 102018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 60,5 km
Duur: 2:29:08
Gemiddeld: 24,3 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 68 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 143 slagen per minuut
Weer: 19°C-15°C, Droog, maar stevige wind uit het noorden
Omstandigheden: Pittig, op de “gewone” fiets.
Gereden met: de Giant FastCity RS2

In 2016 (4×45 km) en vorig jaar in 2017 (4×60 km) heb ik samen met Josine en mijn jongste zoon Niek de Fietsvierdaagse van Deurne gefietst. Helaas viel hij dit jaar voor mij eigenlijk net een week te vroeg. Zij hadden wel al vakantie, ik nog niet. En ja, dat is te regelen, maar zou niet handig zijn.

Geeft niet, zei ik heel stoer, dan geeft ik Niek mijn Garmin overdag wel mee en dan fiets ik hem ’s avonds gewoon en dan doen we dag 4, de vrijdag samen.

Dus zo geschiede het. Op dinsdagavond stond er een stevige bries en was het een stuk frisser dan we de afgelopen weken gewend waren. Ik had van Niek begrepen dat er de nodige stukken gravel/zand/onverhard in de route zaten (zoals gebruikelijk bij de Fietsvierdaagse) dus de racefiets was geen optie. Dan de Giant FastCity RS2 maar.

Het volgen van een route op basis van een opgenomen track gaat redelijk goed. Op sommige plekken was een pijl langs de weg fijner geweest, maar voor het overige was het goed te volgen. Alleen dat tempo. Ik heb geleerd wat het snelheidsverschil is tussen een racefiets en een hybrid. Op een racefiets ga je lekker “liggen” als je een lang stuk fietst, op zo’n hybrid gaat dat simpelweg niet. En dan voelt 60 km wel wat verder.

Maar…de route was heel mooi, zoals altijd eigenlijk. Veel plekjes waar ik anders nooit zou komen. Absoluut de moeite waar dus!

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 23:00
jul 082018
 

Heen:
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 62,14 km
Duur: 2:07:06
Gemiddeld: 29,3 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 81 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 144 slagen per minuut
Weer: 16°C-25°C, Droog, beetje wind in de rug
Omstandigheden: Al goed aan het opwarmen.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Terug:
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 63,24 km
Duur: 2:16:36
Gemiddeld: 27,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 78 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 167 slagen per minuut
Weer: 24°C-29°C, Droog, Pittige wind (kracht 3) tegen
Omstandigheden: Warm.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Mijn zus en schoonbroer zijn onlangs verhuisd en dit jaar zijn ze 40 jaar getrouwd. Reden genoeg voor een feestje in hun nieuwe huis in Sittard. Dus ging ik op de fiets op pad (terwijl een set nette kleren met de auto mee richting Sittard ging). Voordeel is natuurlijk dat je zo twee dingen kunt combineren, nadeel was dat ik pas laat (9 uur) vertrok (anders was ik er te vroeg) en toen was het al best aan het opwarmen. Nou ja, heen maakte dat niet veel uit. De wind kwam uit het noord-oosten en hoewel ik hem heen niet echt altijd in mijn rug gevoeld heb, wist ik terug wél heel goed dat ik hem tegen had.

De route ging vandaag via de sluizen van Linne en dat is hoe dan ook een mooi stukje Nederland.

Terug was een stuk pittiger dan heen. De wind was aangetrokken en kwam nu vol van voren en het was warm. Nou ja, hoort er ook bij als je thuis wil komen, dus hoofd omlaag (goed blijven opletten op auto’s die niet opletten, dat scheelde 1x een serieuze aanrijding met een auto die mij volledig over het hoofd gezien had en dus vergat om voorrang te geven) en trappen maar. Het gemiddelde was niet om over naar huis te schrijven, maar in tijd scheelde het maar 10 minuten. Formule 1 had ik niets aan gemist. Ja, het was een minder saaie race (hoorde ik) dan ik verwacht had, maar het resultaat van Max was ook een stuk minder dan de afgelopen 3x.

Deze week 348,8 kilometer gefietst op de racefiets. Het is vijf jaar geleden dat ik voor het laatst meer dan 300 kilometer in 1 week gefietst heb.  Oei, dat is lang geleden.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 17:23
jul 042018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 31,24 km
Duur: 59:21
Gemiddeld: 31,6 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 86 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 159 slagen per minuut
Weer: 27°C-21°C, Droog, wind uit het noorden
Omstandigheden: Lekker na een dag veel in de auto!
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Nee, vandaag niet met de fiets naar het werk. Vanochtend eerst met de auto naar Oss en tegen lunchtijd door naar Apeldoorn. Toen ik iets na vieren vanuit Apeldoorn weer naar Deurne wilde was het net alsof ik van Apeldoorn tot voorbij Nijmegen in de file stond. Een traject dat me normaal 1 uur en 10 minuten zou moeten kosten, kostte me nu ruim twee uur. Dan is de verleiding groot om bij thuiskomst wat te eten en dan lekker op de bank te ploffen. Heb ik ook wel even gedaan, maar daarna toch even een route uitgezocht en een lekker uurtje vlammen.

Oh, en dat rare aanhangseltje in de route is omdat ik een stukje route gemist had (een afslag gemist waardoor ik directer rechtdoor ging) en ik kost wat kost wilde voorkomen dat ik straks met 28,2 km of zo thuis zou komen. 😉

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 21:32
jul 022018
 

Heenrit:
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 48,07 km
Duur: 01:42:43
Gemiddeld: 28,1 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 78 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 147 slagen per minuut
Weer: 13°C-17°C, Droog, wind uit oosten
Omstandigheden: Lekker fris bij vertrek om 6:30 uur.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic
Gedronken: 750 ml sportdrank

Terugrit:
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 48,04 km
Duur: 01:32:10
Gemiddeld: 31,3 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 80 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 152 slagen per minuut
Weer: 26°C-31°C, Droog, wind uit 0osten
Omstandigheden: Warm, wind veel in de rug, dus vliegen! 🙂
Gereden met: de Ridley Fenix Classic
Gedronken: 1250 ml sportdrank

Omdat ik de auto vandaag niet kon hebben én omdat het streekvervoer ook vandaag nog zou staken (de trein die ik neem van Venray -> Nijmegen Heyendaal is van Arriva) had ik me voorgenomen vandaag dan maar eens “echt”, dus helemaal met de fiets naar het werk te gaan. Nou las ik vanochtend dat er een CAO-akkoord was en dat de treinen en bussen vandaag wel zouden rijden, maar tegelijkertijd was er een sein- en wisselstoring tussen Boxmeer en Venray (Arriva zet bussen in), dus mocht ik nog getwijfeld hebben (was niet zo), dan was de fiets vandaag gewoon de beste oplossing.

Het is wel even plannen. De laptop heb ik thuis gelaten, want een rugzak met een set kleren (en schoenen) voor op het werk is al zwaar genoeg en voelt al vreemd genoeg als je normaal gewend bent helemaal niets op je rug te hebben. Het I/O-gebouw waar ik werk heeft gelukkig douches en we hebben een afgesloten fietsenstalling voor medewerkers al is een ketting uit voorzorg ook dan wel handig. Vandaag had ik alleen mijn kleine compacte kabeltje bij me (genoeg voor als je onderweg even snel een winkel in wilt), een volgende keer is een wat betere ketting verstandiger.

Qua fietsen was de route voor een groot deel bekend (ik had hem al eens de andere kant op gefietst) maar de Garmin gaf ook steeds netjes aan waar ik links en rechts moest. Bij vertrek was het met 13°C nog lekker fris. Niet dat ik te klagen had hoor, want de 17°C waarmee ik uiteindelijk in Nijmegen 4x voor een verkeerslicht stil moest staan voelde al heel erg warm. Het tempo was rustig aan, ik had de wind die zo kracht 3 was niet fel tegen, maar wel regelmatig.

Dat was op weg terug wel heel anders, toen voelde ik hem duidelijk in de rug en de snelheid zat al gauw boven de 30 km/uur gemiddeld. Bij vertrek uit Nijmegen had ik eerst nog zoiets van “niet te hard van stapel lopen, zo meteen rij je jezelf bij deze hitte helemaal stuk”, maar al snel zat ik in het ritme, wist ik hoe de verschillende segmenten zouden komen (“Nijmegen -> Beers, Beers -> Mill, Mill -> Wilbertoord, Wilbertoord -> Elsendorp, Elsendorp -> De Rips, De Rips -> Milheeze, Milheeze -> thuis”). Ik let dan niet op exacte kilometers, het zijn gewoon steeds stukjes die ik dan gehad heb en als je je dan nog goed voelt dan zit je lekker.

Niet iets voor elke dag, maar lekker voor zo af en toe er tussendoor!

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 18:37