Vakantietraining #2

 Garmin, Racefiets, Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Vakantietraining #2
jul 182018
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 54 km
Duur: 1:46:39
Gemiddeld: 30,4 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 83 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 150 slagen per minuut
Weer: 24°C-29°C, Droog, beetje wind uit zuid-westen
Omstandigheden: Heerlijk fietsweer.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Vandaag geen lange fietstocht. Het Spinnen was Niek goed bevallen gisteren, dus zouden we vanavond nog een keer gaan. Daarom een kort rondje in de middag. Warm, maar een leuke route en mijn benen hadden er zin in.
Na een snelle douche, het bekijken van de laatste 20 kilometer van de tour-etappe van vandaag (goed gedaan Tom!) en een bord Pasta (dank je Josine!) had ik nog ruim genoeg energie over voor een uurtje Spinning bij OneLifeRX

Na afloop een lekkere shake gemaakt van 250 ml halfvolle melk, wat frambozen uit de diepvries (XXL verpakking van de Lidl), wat blauwe bessen, klein beetje Brinta voor de vezels en wat Whey poeder van de Body & Fit. Met de blender opkloppen naar een schuimend, lekker koud geheel. Heerlijk!

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 21:29

Vakantietraining

 Bodypump, Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Vakantietraining
jul 172018
 

Als het vakantie is, dan heb ik twee opties: lekker hard trainen als we thuis zijn en volledig relaxen als we aan het duiken zijn. Deze week begint nog met het eerste.

Dus gisterenavond de week gestart met een uur BodyPump 106.  Daarna vanochtend weer een uur BodyPump 106 met meteen erachteraan een uur Spinning bij Teun.

Nou is het helemaal helemaal geen weer om binnen in een zaaltje op een Spinningfiets te gaan zitten. Maar Niek had me vorige week gevraagd of hij in de vakantie een keer mee kon. En dat laat ik me natuurlijk geen twee keer vragen. Dus schoenen voor hem geregeld en zo zat ik vanochtend met Josine (die ook wel weer een keer mee wilde) en Niek bij OneLifeRX. Voor de duidelijkheid: zij kwamen beiden alleen voor de Spinning. Je moet dingen in het begin ook niet overdrijven. Ondanks de warmte ging het lekker en was het ook bij de Spinning nog best druk voor een dinsdagochtend in de vakantie.

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 12:50

Uurtje Spinning bij OneLifeRX

 Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Uurtje Spinning bij OneLifeRX
mei 232018
 

Na het uur fietsen tussen 17:00 – 18:00 uur heb ik wat gegeten en had nog energie over. En omdat er nog ruim tijd was om wat te eten, me te douchen, een droog set fietskleren aan te doen voordat de Spinningles bij OneLifeRX zou beginnen, heb ik dat gedaan.

Het was een lekkere les. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 22:12

Uurtje Spinning bij OneLifeRX

 Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Uurtje Spinning bij OneLifeRX
mei 112018
 

Aan het loggen van al mijn uurtjes Spinning begin ik niet. Sowieso is daar maar relatief weinig data van vast te leggen. Als ik de Garmin Forerunner 35 in combinatie met de borstband meeneem zoals ik vandaag gedaan heb, dan kan ik mijn hartslag achteraf terug kijken.

Maar afstand, trapsnelheid, vermogen etc. worden nu eenmaal niet bijgehouden. Ik heb hem vandaag nog eens opgenomen omdat ik dit nog nooit gedaan had bij een Spinningles van Roos. Hierboven kun je zien dat ik me echt niet ingehouden heb vanochtend. De hartslag ging regelmatig tot tegen de 180 slagen per minuut, dat is ongeveer wel waar voor mij de grens van niet meer comfortabel ligt. Gelukkig gaat hij, als hij wél even de kans krijgt, daarna ook wel weer snel omlaag. Maar Roos had de nodige high power, high tempo nummers erbij zitten, dus flink veel interval.

Morgen eindelijk weer BodyPump, die ging gisterenavond vanwege Hemelvaart niet door. Krachttraining is iets wat je ook moet blijven onderhouden.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 14:03
sep 252017
 

In de nacht van zaterdag op zondag 28 & 29 oktober kan je bij Fitness & Zo Born terecht voor een Special Spinning Ride. Ze zijn open vanaf 01.00 uur en de Wintertijd Challenge duurt van 02.00 tot 03.00 uur. Ik doe mee, jij ook?!

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 06:54

Cardio (Spinning) versus Cardio (Spinning) #2

 Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Cardio (Spinning) versus Cardio (Spinning) #2
dec 022016
 

Cardio (Spinning) – les zelf gegeven

Cardio (Spinning) - les 2

Cardio (Spinning) – les gevolgd

Zoals ik had aangegeven, zet ik niet alle Spinning en Bodypump lessen die ik volg hier op het weblog. Nadat ik eerder al een krachttraining (bodypump) vergeleken had met cardio (spinning) en twee verschillend spinninglessen leek het me leuk om een les die ik als instructeur verzorgd heb te vergelijken met eentje die ik gewoon gevolgd heb als deelnemer.

Hierboven zie je beide profielen (mijn les en een van Stefan). Je ziet dat (ook) mijn lessen niet zo’n strakke structuur in fasen heeft als die van Stefan (die 3 blokjes van 15 minuten doet). Van de andere kant is het natuurlijk toch anders als je de les geeft dan wanneer je hem “alleen” maar volgt. Nu moest ik namelijk ook de instructies geven, de dames aanmoedigen, de tijd in de gaten houden, de oefeningen voor doen. Van de andere kant zitten er ook nu genoeg pieken en dalen in.
Bij het laatste nummer, een lange klim op dubbel tempo heb ik mijn eigen hartslag als een extra motivatie voor de anderen gebruikt. Bij dat nummer, dat 6,5 minuut duurt, betekende een keer “JA” roepen dat we allemaal een slagje erbij moesten draaien. Ik had aangegeven dat mijn hartslag toch wel die 188 slagen per minuut van de andere keren moest kunnen halen. Ik gaf van tijd tot tijd updates over hoe mijn hartslag geleidelijk omhoog ging tot iets boven die 188 slagen per minuut.

Al met al betekende het ook dat ik mijn training toch nog gewoon gehad had.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 15:46

Cardio (Spinning) versus Cardio (Spinning)

 Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Cardio (Spinning) versus Cardio (Spinning)
nov 112016
 
Cardio (Spinning)

Cardio (Spinning) – les 1

Cardio (Spinning) - les 2

Cardio (Spinning) – les 2

OK, vooraf eerst: dit is een blogpost die ik schrijf omdat ik geïnteresseerd ben in hoe mijn hartslag verloop tijdens twee verschillende Spinninglessen van twee verschillende instructeurs verschilt. Het is geen blogpost om kritiek te leveren op de een of op de andere. Als je tot het einde door leest, dan zal dat ook wel duidelijk worden, ik wilde het alleen even vooraf benadrukken. 🙂

Vandaag had ik de Garmin Forerunner 35 voor de tweede keer om tijdens een Spinningles. En wees gerust, ik verwacht niet dat ik elke Spinningles een blogpost waard ga vinden hoor, maar omdat het verschil in opbouw van de les van vandaag (ten opzichte van die van woensdag) ook zo heel duidelijk in het profiel van mijn hartslag te herkennen is, vond ik het leuk om die twee ook naast elkaar te zetten (zie ook dit bericht voor het verschil Cardio- versus Kracht-training).

Zoals je ziet zijn de basisgegevens ongeveer vergelijkbaar: gemiddelde hartslag vandaag (les 2) was 153 slagen per minuut met een max. van 187, afgelopen woensdag (les 1) was dat 151 slagen per minuut met een max. van 188. Het verschil zit hem in de opbouw van de les. Ik daarom bij les 2 een aantal verticale lijnen gezet.

Vandaag zat ik ruim voor het begin van de les al op de fiets, de eerste 8 minuten  van het plaatje (tot aan de eerste verticale lijn) is mijn hartslag terwijl ik op wat muziek al lekker warm aan het fietsen ben. De hartslag loopt wat terug bij het begin van de les (de officiële warming-up), de twee piekjes zijn twee momenten van versnellen aan het begin van het eerste blok van 15 minuten. Daarna zie je een geleidelijke opbouw van de hartslag, een klein stukje herstel met daarna twee keer een sprint aan het einde van het blokje, die pieken liggen een stuk hoger dan de eerste twee.

Daarna zakt de hartslag rustig weer terug bij de start van het tweede blok, waarin ook weer een aantal verzuringsmomenten zitten (o.a. via een aantal keer “freeze”) met een stevige stijging door tot het einde van het blok. Ook blok drie begint met herstel, maar je ziet dat ik daar eerst even wat fors van start ga (mijn hartslag gaat weer omhoog), maar ook dan komt het herstel er en ben ik klaar voor de zware stukken van dat laatste blok. Ook hier zie je dat ik twee keer tot boven de 180 slagen per minuut kom totdat de les voorbij is en mijn hartslag, zoals het hoort omlaag dendert tijdens de cooling down.

Kortom, twee heel verschillende lessen. De ene meer een duurtraining met wat extra inspanning op het einde. De andere veel meer interval. Verschil is er duidelijk wel. Strava geeft de training van woensdag (les 1) een “Suffer score” van 54 met 37 punten in het rood en die van vandaag (les 2) een suffer score van 77 met 57 punten in het rood.

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:24
nov 092016
 
Bodypump

Kracht (Bodypump)

Cardio

Cardio (Spinning)

garmin_forerunner_35Sinds afgelopen weekend beschik ik naast de Garmin Edge 800, die ik alleen op de fiets gebruik, over een Garmin Forerunner 35. De keuze op de Forerunner is gevallen omdat deze zowel over een ingebouwde hartslagmeter beschikt als over de mogelijkheid om een koppeling tot stand te brengen met een externe hartslagmeter. Dat laatste is in de regel nauwkeuriger en betrouwbaarder, al liet een eerste test afgelopen weekend zien dat de resultaten die de Garmin Edge vastlegde op basis van de meter op de borst en de meting van de Forerunner via mijn arm niet zo heel heftig van elkaar verschilden.

De aanschaf was het gevolg van nieuwsgierigheid naar mijn hartslagverloop tijdens mijn trainingen binnen, met name dus tijdens de Bodypumples (meting via de arm) en de Spinningles (meting via de borstband). Het resultaat van afgelopen week (afgelopen maandag en vanavond) zie je in de afbeeldingen hierboven.

De verschillen tussen beide metingen zijn geen echter verrassing, maar wel leuk om te zien. Zoals te verwachten was mijn gemiddelde hartslag bij de Bodypumples (voornamelijk krachttraining) lager dan bij de Spinningles (veel cardio): 131 slagen per minuut versus 151 slagen per minuut.

Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 22:13

Spinning CD #11

 Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Spinning CD #11
sep 092016
 
Dit keer een Spinning “CD” die niet op CD terecht gekomen is. Ik heb mijn telefoon gewoon aan de audio-installatie aangesloten. De Spotify-player stond op direct overlopen van track naar track, dat houdt het tempo er lekker in. Daarom wel belangrijk om voldoende rustmomenten in te plannen.

Track 1 en 2 (Snow + Freestyler) zijn voor de tijd voordat de les begint, anders is het zo stil en het nodigt iedereen uit om te gaan zitten en alvast de benen te laten draaien. Vanaf track 3 start de les:

Track 3: Warming Up September ’99 – Basisweerstand, enkel tempo start, bijdraaien en staan op refrein; weerstand laten staan op einde en tempo iets omhoog;
Track 4: Freeze (rechtop) – SummerThing! – Enkel tempo staan (p3) dan over naar rechtop (p1) en freeze op refrein (3x). Weerstand laten staan;
Track 5: Jumps No Money – 4 tellen staan, 4 tellen laag, enkel tempo. Eerste keer 4x, tweede keer 8x. Weerstand beetje terug op einde;
Track 6: Staande klim + Freeze (boven zadel)  – One More Night – Enkel tempo staan, bijdraaien, freeze op refrein (2x)
Track 7: Sprint –  Run Wild – Terug naar basisweerstand, met muziek mee versnellen naar 30 sec. sprint (2x)
Track 8: Jumps – Can’t stop the feeling – 3 series jumps (6x, 8x, 8x), 4 tellen hoog, 4 tellen laag, tussendoor bijdraaien. Weerstand beetje terug op einde;
Track 9: Snelle zittende/staande klim – Rio – Enkel (!) tempo, let op versneld na begin en is dus best snel; Staan op refrein; Tussendoor bijdraaien (niet teveel!)
Track 10: Zware zittende klim Panda – Enkel tempo (heel langzaam!). In begin meteen maximaal opdraaien, 2 minuten maximaal en dan stapje voor stapje minder weerstand (óf de 4 minuten volmaken!!)
Track 11: Biceps – Cheap Thrills – Mogelijkheid om benen te laten herstellen. Basisweestand, 2 series (6x) opdrukken op stuur;
Track 12: Staande klim + jumps – This One’s for You – We gaan weer opbouwen: enkel tempo staand fietsen (p3), wisselen naar zitten, laatste stuk jumps, bijdraaien. Weerstand beetje terug op einde (niet teveel!);
Track 13: Freeze  – This Girl – Enkel tempo staand fietsen (p3), door naar p1 en freeze op refrein; optie: laatste volhouden tot het einde.
Track 14: Zittende klim – Riders on the storm – Laatste nummer, dus alles mag er uit! We beginnen dubbel tempo, steeds slag erbij. Nummer duurt 6:30 – hoe lang kun je dubbel tempo volhouden? Ogen dicht en gaan!!!

Track  15 en 16: Cooling down! 🙂

Track 17 staat er bij voor na de les en omdat het nou eenmaal vrijdag is….

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:31

Spinning CD #9

 Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Spinning CD #9
apr 062015
 

Het was tijd voor een nieuwe Spinning CD, komende woensdag val ik weer eens in en dan is het gewoon wel lekker om af en toe wat nieuwe muziek te hebben. De lijst van deze keer is volledig opgebouwd aan de hand van via Spotify beschikbare nummers:

  1. Vooraf: Years & Years – King
  2. Warming-up: Mahala Rai Banda – Mahalageasca
  3. Zittende klim:  Carly Rae Jepsen – I Really Like You
  4. Freeze:  Dimitri Vegas e.a. – Nova (Original Mix)
  5. Runnings:  Pitbull, Ne-Yo – Time of Our Lives
  6. Sprint: Jessie J. e.a. – Bang Bang – Kat Krazy Remix
  7. Jumps:  Lunchmoney Lewis – Bills
  8. Zittend klim (met versnellen):  Michael Jackson, Pitbull – Bad – Remix by AfroJack
  9. Biceps:  Lisenbee – Save Me
  10. Sprint (kort):  Krewella – Come & Get It
  11. Runnings: Mr. Probz – Nothing Really Matters
  12. Staande Klim:  Swedish House Mafia – Don’t You Worry Child
    (met toetje aan het begin)
  13. Coolingdown:  John Legend – Ordinary People

Je kunt hem in ieder geval op woensdag 8 april 2015 bij One Life RX horen en voelen. 😉

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 18:40