Met de fiets naar het werk (en terug)

Heenrit:
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 48,07 km
Duur: 01:42:43
Gemiddeld: 28,1 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 78 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 147 slagen per minuut
Weer: 13°C-17°C, Droog, wind uit oosten
Omstandigheden: Lekker fris bij vertrek om 6:30 uur.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic
Gedronken: 750 ml sportdrank

Terugrit:
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 48,04 km
Duur: 01:32:10
Gemiddeld: 31,3 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 80 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 152 slagen per minuut
Weer: 26°C-31°C, Droog, wind uit 0osten
Omstandigheden: Warm, wind veel in de rug, dus vliegen! 🙂
Gereden met: de Ridley Fenix Classic
Gedronken: 1250 ml sportdrank

Omdat ik de auto vandaag niet kon hebben én omdat het streekvervoer ook vandaag nog zou staken (de trein die ik neem van Venray -> Nijmegen Heyendaal is van Arriva) had ik me voorgenomen vandaag dan maar eens “echt”, dus helemaal met de fiets naar het werk te gaan. Nou las ik vanochtend dat er een CAO-akkoord was en dat de treinen en bussen vandaag wel zouden rijden, maar tegelijkertijd was er een sein- en wisselstoring tussen Boxmeer en Venray (Arriva zet bussen in), dus mocht ik nog getwijfeld hebben (was niet zo), dan was de fiets vandaag gewoon de beste oplossing.

Het is wel even plannen. De laptop heb ik thuis gelaten, want een rugzak met een set kleren (en schoenen) voor op het werk is al zwaar genoeg en voelt al vreemd genoeg als je normaal gewend bent helemaal niets op je rug te hebben. Het I/O-gebouw waar ik werk heeft gelukkig douches en we hebben een afgesloten fietsenstalling voor medewerkers al is een ketting uit voorzorg ook dan wel handig. Vandaag had ik alleen mijn kleine compacte kabeltje bij me (genoeg voor als je onderweg even snel een winkel in wilt), een volgende keer is een wat betere ketting verstandiger.

Qua fietsen was de route voor een groot deel bekend (ik had hem al eens de andere kant op gefietst) maar de Garmin gaf ook steeds netjes aan waar ik links en rechts moest. Bij vertrek was het met 13°C nog lekker fris. Niet dat ik te klagen had hoor, want de 17°C waarmee ik uiteindelijk in Nijmegen 4x voor een verkeerslicht stil moest staan voelde al heel erg warm. Het tempo was rustig aan, ik had de wind die zo kracht 3 was niet fel tegen, maar wel regelmatig.

Dat was op weg terug wel heel anders, toen voelde ik hem duidelijk in de rug en de snelheid zat al gauw boven de 30 km/uur gemiddeld. Bij vertrek uit Nijmegen had ik eerst nog zoiets van “niet te hard van stapel lopen, zo meteen rij je jezelf bij deze hitte helemaal stuk”, maar al snel zat ik in het ritme, wist ik hoe de verschillende segmenten zouden komen (“Nijmegen -> Beers, Beers -> Mill, Mill -> Wilbertoord, Wilbertoord -> Elsendorp, Elsendorp -> De Rips, De Rips -> Milheeze, Milheeze -> thuis”). Ik let dan niet op exacte kilometers, het zijn gewoon steeds stukjes die ik dan gehad heb en als je je dan nog goed voelt dan zit je lekker.

Niet iets voor elke dag, maar lekker voor zo af en toe er tussendoor!