Zondagmiddagritje

 Fietsen, Garmin, Racefiets  Reacties uitgeschakeld voor Zondagmiddagritje
apr 192015
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 47 km totaal
Duur: 1:30;46
Gemiddeld: 31,1 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 88 omwentelingen per minuut
Weer: 16,1°C, Lekker zonnetje, beetje wind
Omstandigheden: Ideale fietsomstandigheden, benen voelden weer goed.
Gereden met: de  Ridley Fenix Classic

Het weekend was ongemerkt al weer bijna voorbij. Zondagmiddag, zonnetje, beetje wind, dus toch nog een rondje fietsen. Geen enorme afstand, wat meer dan vorige week zondag, maar nog steeds een afstand die eigenlijk één lange sprint is. Geen AGR, niet in afstand maar ook zo vlak als een pannenkoek.
Maakt me allemaal niets uit, ik heb lekker anderhalf uur gefietst én ben op tijd terug voor de laatst 25 km van de profs die hem wél rijden. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:03
dec 152014
 

MarkermeerklassiekerJa, ja, ik weet het. Meer dan 2 maanden geen bericht hier. De duiken van de herfstvakantie en de twee ritten van toen niet gedocumenteerd.  Ik vrees ook dat het niet meer dan dat geweest is sindsdien. Ok, 3x per week bodypump, maar daar hou je je snelheid niet mee op peil.

Keuzes, andere prioriteiten, maakt niet uit hoe je het noemt, ik zit weinig op de fiets de laatste tijd. Dat doet niet veel af aan mijn beslissing en antwoord op de uitnodiging die ik kreeg voor de Markermeerklassieker 2015. Dé zwaarste toertocht van vlak Nederland.

Ik heb de 2014 editie gereden en daar was maar één conclusie duidelijk: hier had ik niets te zoeken. Ik had niet de benodigde snelheid voor die tocht. En gezien het gebrek aan kilometers in het zadel de afgelopen tijd, gaat dat in 2015 zeker niet anders zijn.

Maar, dat betekent niet dat ik niet graag reclame maak voor de 2015-editie. Want Koene heeft er (weer) iets moois van gemaakt. Nee, hij heeft er iets nog mooiers van gemaakt.

Hij zet stevig in: doel is 20 deelnemers, 2 motards naast de volgauto die er vorig jaar ook was, maar ook 2 clinics onder leiding van Gert Jakobs voorafgaand aan de klassieker. En dat is zeker niet overbodig, want wij waren dit jaar zeker geen team. De meesten van ons kenden elkaar niet, een aantal van ons (waaronder ikzelf) hadden nog nooit waaiersformaties gefietst. Kortom, dat er toch een groep die 35 km/uur gemiddeld gehaald heeft was eigenlijk al heel uitzonderlijk. En als klapper op de vuurpijl, een speciaal tenue ontworpen door niemand minder dan Manon Zuurmond, een wielrenster waarbij ik me altijd afgevraagd heb waarom mensen het een schande vinden als ze “gechickt” worden. Want als je bergop door Manon voorbij gereden wordt ben je helemaal niet zielig, dan moet je gewoon aanhaken!

Deelnemen kost een paar centen: €237,50 maar daarvoor krijg je dus wel ook het tenue, de 2 clinics én de kans op een onvergetelijke dag. In deze PDF staat alle detailinformatie. Wacht niet te lang met aanmelden, want 20 is de max en vol is vol!
De Facebook pagina van de #MMK15 is hier te vinden: facebook.com/mmklassieker

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 23:26
aug 242014
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 107,38 km totaal
Duur: 03:38:30
Gemiddeld: 29,5 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 77 omwentelingen per minuut
Weer: 13,2°C, Droog, frisse start, maar lekker fietsweer.
Omstandigheden: Wind vanuit WZW.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Na het tochtje van gisteren met de MTB voelden mijn benen vanochtend nog goed en dus besloot ik van het goede weer gebruik te maken en er ook nog even op de weg opuit te gaan. Ik had een route via Strava gemaakt en deels was die goed, deels ook vreselijk knudde. Hoe ik het in mijn hoofd heb kunnen halen om tussen Geldrop en Waalre via Eindhoven te gaan weet ik nog steeds niet. Té veel verkeerslichten (en teveel verkeer om die te negeren). Dodelijk als je lekker door wilt fietsen. Bij Eersel was het ook nog even flink zoeken omdat ik besloten had niet de hele lus (rond Tilburg) te doen, maar het vandaag bij een groot rondje Eindhoven te houden. Dan zou ik namelijk weer met de lunch terug zijn in plaats van aan het einde van de middag. Hoe dan ook, toen ik vanuit Eersel de juiste richting gevonden had was het weer lekker fietsen. Het was een solotocht, met twee kleine uitzonderingen: bij Best haalde ik een MTB-er in. Die vond dat hij toch echt wel even hard moest kunnen fietsen als iemand op een racefiets en probeerde aan te haken. Mooi niet dus. Inderdaad, 31-32 km/uuur kon hij goed volgen, maar bij 34 km/uur haakte hij toch echt af. Ok, ik weet het, beetje uitsloven, maar moet toch ook kunnen?

Langs het kanaal overkwam mij even later ongeveer het omgekeerde, ik fietste zo’n 31 km/uur toen er een andere wielrenner voorbij kwam. Ook ik kroop in zijn wiel, maar bleef daar wél hangen. Zelfs met wind in de rug (was op dat stuk) is het achter iemand aan hangen, ook al is het maar voor even, toch wel prettig. Zo gingen we met een gangetje van 34-38 km/uur verder. Helaas niet voor lang, want hij moest af richting Lieshout en ik moest rechtdoor. En natuurlijk even bedankt voor de lift!

Omdat het mooi weer was en zondagochtend zat er het nodige andere verkeer op de weg. Een aantal groepen tegen gekomen die vanuit de andere kant kwamen. Heren en dames, op sommige plekken is twee naast elkaar gewoon te breed!
Wat me verrast is dat toch ook nog veel joggers / renners / lopers niet goed weten hoe ze zo veilig mogelijk van de weg of het fietspad gebruik maken: links lopen!!!
Het aantal dat ik tegen gekomen ben dat rechts liep was erg groot. En dat beteken, dat ze mij niet aan zien komen en vaak, vanwege de muziek die ze op de oren hebben, ook niet horen. Gevaarlijk, zowel voor hen als voor mij, want ik moet veel ruimer om hen heen dan anders en dat is op fietspaden met verkeer uit twee richten ook niet handig.
Toppunt was toch wel een oudere man op de kanaaldijk bij Aarle-Rixtel. Ook daar een fietspad met fietser uit twee richtingen en een brede stippelijn in het midden. De beste man liep óp die stippellijn, dus midden op het fietspad met zijn echtgenoot (ik neem aan dat ze dat was) op de fiets achter hem. Zij fietste rechts, dus van mij af. Dat is dan op zich wel weer logisch natuurlijk. Ik het voorbij fietsen zei ik “midden op de weg is niet echt handig en veilig”. Ik kreeg een niet al te vriendelijk “Ge kent er toch gemakkelijk voorbij!”  naar mijn hoofd geslingerd. Zucht. Het is een fietspad. Een druk fietspad. Je bent geen fietser. En dan claim je je plek op zo’n manier omdat de rest er tocht “gemakkelijk voorbij kan”? Ik geloof niet dat alleen wegwielrenners af en toe vergeten dat de openbare weg geen privé oefenparkoers voor hen is.

Gelukkig is er een eenvoudige manier (voor mij) om de boosheid die na zo’n opmerking omhoog schiet weer kwijt te raken: gewoon even de gaskraan open draaien. Dan is het letterlijk en figuurlijk iets wat heel snel achter je ligt. Inmiddels staan allebei de fietsen weer schoon in de garage terwijl ook hier de regen weer (even) uit de lucht komt. Tja, Nederlandse zomers betekenen nou eenmaal dat je het er van moet nemen als het kan! 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 15:30
aug 132014
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 120,42 km totaal
Duur: 03:58:46
Gemiddeld: 30,3 km/uur (met autopause)
Weer: 21,4°C, droog, wind vanuit WZW
Omstandigheden: Ideaal fietsweer, maar toch nog pittig.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

“What a difference a week makes”
Het was zwaar vorige week na 2 weken duikvakantie. Het was heerlijk afgelopen zondag, ondanks de stromende regen. En vandaag was het daar ergens tussenin. De wind stond ongeveer hetzelfde als vorige week, dus besloot ik dezelfde route nogmaals te fietsen (inclusief trap van de brug bij het kanaal, tja). Het ging deze keer een stuk beter, maar dat betekende niet dat het niet pijn deed. Het blijft toch een uitdaging om 4 uur lang in je uppie een rondje te fietsen, in het begin flink tegen de wind in, toen een tijdje met de wind mee en langs het kanaal richting Nederweert en Helmond zo half-half van opzij/voor. Maar waar het weer natuurlijk een stuk vriendelijker was dan zondag, scheelt het toch wel of er veel mensen langs de kant staan en/of er veel andere mensen met je mee rijden.
En natuurlijk, per saldo is het verschil peanuts: bijna 15 minuten minder reistijd of 1,6 km/uur sneller gemiddeld dan vorige week. Maar toch voelde het gewoon lekker (ondanks de pijn in mijn benen de laatste 20 km). En al die PR’s op Strava zijn natuurlijk ook wel leuk. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 18:46
aug 102014
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 137,73 km totaal
Duur: 4:40:36
Gemiddeld: 29,5 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 75 omwentelingen per minuut
Hoogtewinst: 785 meter
Weer: 15,4°C, Regen, je waande je op de set van “Noah”. 😉
Omstandigheden: Lekker, ondanks dat ze voor de veiligheid de helft van de hoogtemeters er uit gesloopt hebben.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Vorig jaar waren we toevallig in Londen in hetzelfde weekend dat de eerste Prudential Ride Londen georganiseerd werd. het was een initiatief van de stad, met de burgemeester als sterk voorstander, om de belangstelling voor wielrennen, na de Olympische Spelen, een jaar eerder, warm te houden. Het was vorig jaar het hele weekend stralend weer, heel druk in te stad en ook toen was een deel van de straten afgezet voor het reguliere verkeer. Toen ik daar op zondag de rijders binnen zag komen die net 100 mijl hadden afgelegd, wist ik het: in zo’n atmosfeer wilde ik ook een toertocht afleggen.

Meedoen was geen vanzelfsprekendheid. Er waren 24.000 plaatsen die voor een deel vergeven werden aan liefdadigheidsorganisaties terwijl er anderzijds in totaal maximaal 80.000 mensen zich mochten aanmelden. Maar ik werd ingeloot en mocht meerijden!

We besloten er een uitstapje met het hele gezin van te maken dus reden we op vrijdag naar Londen. We zaten in het Premier Inn hotel direct achter The London Eye. Op loopafstand dus van alles. Was wel apart om met de auto tot in hartje Londen te rijden en hem dan bij een valet-service af te geven voor het weekend. Op vrijdagavond bij het ExCeL centrum de inschrijfspullen ophalen. Wel zo verstandig dat ze dat niet op zondagochtend allemaal nog wilden gaan laten doen.

Op zaterdag deden we met z’n vieren mee met de FreeCycle. Van 9:00 tot 16:00 uur was een route van 16 kilometer door het centrum afgezet. Iedereen die wilde kon meefietsen. Omdat het zaterdag stralend weer was, was het ontzettend druk, zowel op de weg als ernaast. Leuk, maar dit keer was het zo druk dat het op sommige stukken meer lopen dan fietsen was.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 20:35
aug 062014
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 121,51 km totaal
Duur: 04:13:47
Gemiddeld: 28,7 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 76 omwentelingen per minuut
Weer: 16,0°C-27,0°C, droog, windje vanuit het zuiden
Omstandigheden: Ideaal fietsweer, maar zwaar na 2 weken duiken!
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Astronauten hebben er last van als ze na een verblijf in de ruimte terug keren op aarde. Ik heb er last van als ik na 2 weken zweven in het water en goed eten en uitrusten weer voor het eerst op de fiets stap. Sowieso had ik ook de weken ervoor niet veel gefietst, dus om nou te zeggen dat mijn fietsconditie optimaal is…
Ik had mijn benen maandagavond meteen bij terugkomst al even opgewarmd tijdens een uurtje Bodypump, maar deze 120 kilometer waren toch wat zwaarder werk. En hoewel Garmin Connect zegt dat de wind maar met 6 km/uur vanuit ZZO kwam, duwde hij toch steven tegen op het eerste traject.
En ter verdediging wil ik ook nog wel stellen dat de Garmin vandaag heel erg streng was. In Helmond zat ik nog op 28,9 km/uur gemiddeld, maar alleen het uitstapje naar de snackbar om wat drinken te kopen zorgde er al voor dat hij omlaag donderde naar 28,7 km/uur gemiddeld. In nog geen 100 meter fietsen dus. Niet dat ik op het laatste stuk daarna nog in staat was om echt heel veel snelheid te maken, maar goed.

De kop is er in ieder geval weer af. Vrijdag gaan we richting Londen, dan kan ik zaterdag daar nog wat rustige kilometers maken als ik de inschrijfpapieren op moet gaan halen en dan zondag 160 kilometer tijdens de Prudential RideLondon-Surrey 100. Het weercijfer voor zondag kan bijna alleen nog maar beter worden dan de huidige voorspelling:
Schermafdruk 2014-08-06 21.34.25

 

Positief blijven dus. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 19:38
jul 182014
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 72 km totaal
Duur: 2:29:00
Gemiddeld: 29,0 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 83 omwentelingen per minuut
Weer: 35,0°C-26,0°C, droog, heel heet!
Omstandigheden: Zwaar, vooral ook door de vele verkeerslichten op dit traject.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

De terugrit startte niet vanaf dezelfde plek als waar de ochtendrit geëindigd was. Transport tussen beide plekken was met de auto gegaan, dus deze rit afzonderlijk opgeslagen.
Was achteraf gezien sowieso niet zo gek, want hij was duidelijk anders dan vanochtend. Het was heet en de route die ik  nu terug nam had helaas heel veel verkeerslichten. En stil staan voor die lichten was hel. Dan voelde ik namelijk hoe warm het was én ik kon er mijn eigen warmte niet kwijt. Daar kwam bij dat het wegdek nu goed opgewarmd was, dus was er ook stralingswarmte van onder. Volgende keer toch ook maar voor dat traject vooraf even een route plannen. Ik had gehoopt voordeel te hebben van de lichte wind die toch vanuit het zuidoosten leek te komen op de heenweg, maar dat viel tegen.  De inhoud van mijn bidons veranderde in een vieze lauwe vloeistof waarvan ik mezelf moest dwingen te drinken. Voor de laatste 5 km mezelf getrakteerd op een lekker koud blikje cola. Dat hielp wel even.

Snelheid terug dus stuk lager dan heen. Maar ja, de omstandigheden waren dan ook niet ideaal.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 22:38
jul 182014
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 69,3 km totaal
Duur: 2:19:14
Gemiddeld: 29,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 81 omwentelingen per minuut
Weer: 22,0°C-32,0°C, droog, warm, nauwelijks wind
Omstandigheden: Het was warm, maar op zich nog goed te doen.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Was het de meest ideale dag om 70 km naar het zuiden te gaan fietsen om op bezoek te gaan? Nee, dat zeker niet. Maar het kwam nou eenmaal zo uit. Het was half 9 toen ik de deur uit ging en toen was het  22°C. Eigenlijk heel comfortabel dus nog, zeker als je af en toe tussen een paar bomen in de schaduw fietste. Tegen de tijd dat ik op mijn eerste bestemming van vandaag aan kwam was het echter al een stuk warmer.

Een douche later was dat echter al weer snel vergeten. Dat was maar goed ook, want ik was voornemens om aan het einde van de dag ook weer gewoon terug te fietsen.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 22:29
jun 152014
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Youtube” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.

Gert Jacobs en Tischa Kleijn hebben gisteren tijdens de tocht gisteren ook video-opnames gemaakt. Het resultaat daarvan zie je hierboven. Mocht je heel bekend zijn met de route: de clips staan inderdaad niet in chronologische volgorde. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 05:25
jun 142014
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 149,05 km totaal
Duur: 04:18:51
Gemiddeld: 34,5 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 87 omwentelingen per minuut
Weer: 15,0°C-22,0°C, 5 druppels onderweg, die stelden niets voor, heerlijk weer, stevige wind
Omstandigheden: Prima fietsomstandigheden!
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Ik wil bij deze stellen dat ik nog nooit zo afgezien heb tijdens een fietstocht als vandaag. Nou ja, in ieder geval niet dit seizoen. Want achteraf realiseer ik me dat ik eigenlijk ook de andere jaren (dit is seizoen 4) dat ik op de racefiets zat, wel regelmatig flink af heb moeten zien. Maar vandaag was toch anders. Vandaag baalde ik er van dat ik eigenlijk al vanaf de start erg hard moest werken om het tempo bij te houden. En al helemaal van het feit dat kopwerk, dat er gewoon bij hoort, er vandaag geen enkel moment in gezeten heeft. Alleen af en toe om mezelf en een paar anderen als groepje mee terug te brengen als we de aansluiting verloren waren.

Screenshot 2014-06-14 19.41.34

Ja, duh, zul je zeggen. Wat had je dan verwacht bij een tocht rond het Markermeer, een plek waar het wél echt waait? En zeker als dat een tocht is waarbij het streven is om 35 km/uur gemiddeld te rijden. Over 150 kilometer!
Ok, ok, ik weet het. Dat had ik inderdaad kunnen bedenken vooraf. Goed geen gezeur meer dan over het feit dat ik ook mentaal vandaag dusdanig diep heb moeten gaan dat ik tot aan de douches en de heerlijke pasta achteraf nodig had om weer een beetje mens te worden.

Want er was natuurlijk veel meer om wél in een blogpost over na te genieten. Het weer in Lelystad was vanochtend al prima, geen gedoe dus met armstukken/beenstukken of andere zaken die onderweg aan of uit zouden moeten. Koene had een prima ruimte weten te regelen bij de jachthaven Lelystad waar we na afloop ook konden douchen en heerlijke pasta gegeten hebben (de liefde van een man….).
2014-06-14 09.08.00Gert Jacobs, die vandaag met ons mee zou fietsen, gaf ons vooraf nog wat instructies over het waaier rijden en elkaar niet stuk rijden tijdens de tocht. Born had de drank gesponsord voor vandaag, dus ook daar waren we van voorzien. Luxe was ook dat we vandaag gevolgd werden door de volgauto bestuurd door Tischa, met naast haar Juliette Arts die ook die jaar weer een mooie serie foto’s gemaakt heeft.

Daarna ging het met 12 man van start. Zoals ik zei, het moest meteen met een redelijk tempo, anders kom je nooit aan die 35 km/uur gemiddeld. Het eerste stuk naar Amsterdam hadden we de win recht van achteren of van opzij, daarna richting Hoorn hadden we de wind op kop. Na Edam kwamen we bij de enige pauzeplek van de dag. Immeke stond ons daar op te wachten met eten en drinken. We hadden (ook nu weer heel luxe) een plek bij een van de bungalows van camping De Eenhoorn ter beschikking gekregen.AEEEDEC027449E0E75BE-800

Toen we bij de camping aan kwamen had ik eigenlijk voor mezelf besloten dat ik daar zou afhaken. Ik vond het gewoon niet leuk dat ik mijn deel in het kopwerk niet kon doen. En man wat was het zwaar. Het gemiddelde lag toen overigens ‘maar’ op 34,2 km/uur.

Ik weet niet precies waarom ik me zo gemakkelijk over heb laten halen. Wellicht het besef dat de volgauto helemaal vol lag, dus daar een plekje zoeken was geen optie. Terug naar Lelystad fietsen ging eigenlijk het beste via dezelfde route als de rest van de groep. Laten we het er op houden dat ik de pauze tijd gebruikt heb om goed te eten, te drinken, de bidonnen bij te vullen en wat uit te rusten. En verder ging het weer. Hoewel we na de pauzeplek op een gegeven moment naar rechts afdraaiden, betekende dat niet dat de wind weg was, nu kwam hij van rechts en was het proberen zo veel mogelijk in een waaier te rijden. Niet altijd gemakkelijk omdat er ook ander verkeer op de weg zat. En daar was dan eindelijk de dijk bij Enkhuizen. Van de vorige keer kon ik me herinneren dat je er lekker 35-36 km/uur kon fietsen zonder veel moeite te hoeven doen.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:58

Op deze website wordt gebruik gemaakt van tools die kleine bestanden (cookies) op je computer opslaan. Cookies zijn veilig en worden gebruikt de site goed te laten werken en om (anonieme) gebruiksrapportages te maken (technische cookies). Andere cookies, zoals van YouTube of Addthis kun je naar wens uitschakelen, maar dan werkt die functionaliteit (uiteraard) ook niet. Je kunt via dit voorkeurvenster schakelen tussen je keuze. Lees meer over het privacybeleid van dit weblog