jun 102017
 

Garmin Snelheids / Cadanssensor 2.0Ik ben voor een nieuwe fiets op zoek naar een losse snelheids- en cadanssensor. De fietscomputer die ik ook hier zal gebruiken is nog steeds de Garmin Edge 800 (hij blijft het goed doen, dus geen reden om die te vervangen). Op mijn MTB en racefiets heb ik de Garmin GSC 10 zitten. Doet het eigenlijk altijd wel goed, maar idd, vanwege het armpje, de twee magneetjes en het gegeven dat alles precies op de juiste plek moet zitten, is het initiële monteren even wat meer pielwerk.

Nu blijkt de Garmin GSC 10 bijna nergens meer te koop te zijn, ik vond hem alleen bij Futurumshop nog. Wel vond ik overal de nieuwe  Garmin Snelheids / Cadanssensor 2.0, voor minimaal een dikke 25 euro extra.

Het bevestigingsmechanisme is gewijzigd. Geen tyraps, maar elastiekjes en de ene zit nu om de as van een van je wielen.

Mijn vraag: is het de 25 euro extra waard en wat zijn de ervaringen met kwijt raken (onder weg verliezen) van de twee sensoren?

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 08:08

Tip: Decathlon Poncho

 Duiken, Materiaal en kleding  Reacties uitgeschakeld voor Tip: Decathlon Poncho
okt 262016
 

decathlon_ponchoIk krijg geen cent korting voor dit stukje reclame voor de Decathlon, maar ik wilde toch even verwijzen naar de Poncho’s die ze daar verkopen. Helaas alleen nog maar in 1 kleur, de andere kleuren zijn uitverkocht. Het waren de goedkoopste badstof poncho’s die ik online kon vinden, met € 19,99 in ieder geval een stuk goedkoper dan exemplaren van soms 50-60 euro. Maar als je ooit gaat duiken in Nederland bij temperaturen onder de 20 graden, dan zul je heel erg blij zijn als je er zo eentje bij je hebt. Natuurlijk, er zijn duikstekken in Zeeland waarbij je prima voorzieningen hebt, waarbij je een omkleedhok hebt waar je uit de wind kunt omkleden. Maar ook dan is zo’n poncho best prettig. Ik ben 1 meter 83 en ook mij past hij prima. Ik schaam me er niet voor om even in mijn blote billen naast de auto te staan als ik me moet omkleden. Maar als de wind niet aan je kan komen, als je dan ook even de kap op kunt zetten om je hoofd warm te houden, dan ben je daarna een stuk sneller warm dan zonder zo’n poncho.

Ze zijn van badstof en dus in je koffer best een aantal kilo’s als je er vier mee wilt nemen, maar ik denk dat dit wel standaard onderdeel van onze uitrusting gaat worden voor plekken waar het niet heel warm is.
Je zou hem ook tegen de zon kunnen dragen, maar persoonlijk heb ik daar iets minder last van.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 14:35
okt 152016
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as "Google Youtube" uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.

Via bright.nl kwam ik bij bovenstaand filmpje van een wel heel opvallende ligfiets: de Bird of Prey. Het is een ligfiets, maar dan niet eentje waarbij je op je rug ligt, maar eentje waarbij je op je buik ligt. Dat betekent gelukkig niet dat je écht op je buik ligt, je steunt namelijk op je heupen. Het ziet er heel vreemd uit, zonder dat ik daar een waardeoordeel aan wil verbinden. Vreemd bedoel ik hier volledig in zijn betekenis als “niet bekend”. Ik snap het verhaal over “handig bij tegenwind” helemaal als ik de filmpjes zo zie. Wat betreft spiergebruik weet ik dat je ook bij een ligfiets eerst even moet wennen aan het net wat anders strekken van bepaalde spieren, dus ik neem aan dat dat hier ook het geval is. In een ander filmpje op de site zie je de rijder over verkeersdrempels heen gaan, dat zag er niet comfortabel uit, maar dat is het op een racefiets ook niet persé. Kortom, interessant, is eigenlijk het enige wat ik er wél met zekerheid over kan zeggen.

Met een aanschafprijs van 4.800 dollar zal ik er echter zeker niet meteen eentje bestellen. Daarnaast zou ik ook nog wel benieuwd zijn waar je bagage laat bij de Bird of Prey, want een paar fietstassen aan de bagagedrager lijken me niet zo heel handig.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:52

How to replace Aqualung Slingshot Straps and Buckles

 Duiken, Materiaal en kleding  Reacties uitgeschakeld voor How to replace Aqualung Slingshot Straps and Buckles
aug 182016
 

DoneI will do this post in English to somewhat increase it potential audience. I write it mainly though because like with many things, the next time I need to do it, I will probably have forgotten how I did it this time.

I bought a replacement set of Aqualung Slingshot Straps and Buckles. They use springs and are expected to be more durable than the original ones. However they also look much cooler than the original ones, so I decided to make them my main straps and use the original ones as spares. This comes in handy because the whole family uses Aqualung fins and the all can use the same straps.

Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 15:18

How to replace a Aqualung Slingshot Power Band

 Duiken, Materiaal en kleding  Reacties uitgeschakeld voor How to replace a Aqualung Slingshot Power Band
aug 182016
 

Step 2I will do this post in English because I’ve seen this being asked online a couple of times and chances are more people who are not Dutch will read this than vice versa.

During my last vacation one of the Power Bands of my Aqualung Slingshot snapped. Thanks to Alberto who, during our previous diving vacation, had advised my to buy some spare ones, I had brought two spare power bands with me. But I had never replaced them before. I turned out to be really easy. I documented the steps below.
You will need:

  • 1 spare power band;
  • 1 fork; just a plane metal one from the kitchen.

Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 14:59

Herinnering

 Fietsen, Materiaal en kleding, Persoonlijk  Reacties uitgeschakeld voor Herinnering
mrt 272016
 

20160326_142947_bGisteren heb ik de SPD-SL clips onder mijn schoenen vervangen voordat ik ging fietsen. Niet omdat ze stuk waren, maar preventief aan het begin van het seizoen.

Wat er kan gebeuren als je dat niet doet heb ik in 2014 gemerkt tijdens de Alpe d’HuZes KlimClinic. Daar brak toen een van mijn clips af tijdens het fietsen. Gelukkig geen valpartij, maar wel een stuk van de tocht gemist omdat ik op zoek moest naar vervangende clips. De clinic werd verzorgd door Barend de Wit, een vriendelijke man die me, naast de andere lessen tijdens de clinic, ook dat advies meegaf: gewoon elk seizoen bij de start je clips vervangen, dan heb je er nooit problemen mee. Een advies wat ik dus nu opvolg.

Behalve tijdens die clinic heb ik Barend daarna niet meer gezien of gesproken. Hij kwam in augustus van datzelfde jaar onverwacht te overlijden. Is er nu niet meer. Toch weet ik zeker dat ik voor de rest van mijn leven, elke keer als ik mijn clips preventief vervang, toch weer even aan Barend denk. Is hij er toch nog een beetje.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 09:50
apr 302013
 

Statistieken_40_dagen_Ridley_Fenix_Classic Vandaag is het 40 dagen geleden dat ik mijn Ridley Fenix Classic ging ophalen bij Manders Tweewielers hier in Deurne. En ik zie dat ik bij mijn volgende rit de grens van 1.000 geregistreerde kilometers doorbreek. 🙂

In die 40 dagen heb ik, tijdens 11 ritten, in totaal ruim 34 uur op de fiets gezeten met een totaal-gemiddelde snelheid van 29,3 km/uur (max. 54,7 km/uur afgelopen zondag). De gemiddelde afstand van mijn ritten bedraagt 90 km. Dat komt dan waarschijnlijk door een aantal kortere ritten in de eerste week om de fiets te leren kennen (toen het nog zo koud was en hard waaide). Dat gemiddelde zal de komende weken, in aanloop naar de Elfstedenfietstocht (235 km 0p 20 mei) nog wel stijgen tot boven de 100 km want de afgelopen paar weken zat de afstand daar steeds (ruim) boven. Vandaag was de langste tocht tot nu toe (maar dat gaat dus binnenkort dus ook veranderen).

Ik denk dat ik hem inmiddels dus wel redelijk ingereden heb. En ik ben er nog steeds heel tevreden mee. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 20:03
mrt 222013
 

Ridley Fenix Classic
Ik moest er een paar weekjes op wachten, maar vandaag kwam hij dan eindelijk binnen (nou ja, gisteren kwam hij binnen bij de winkel, vandaag was hij compleet afgemonteerd en kon ik hem meenemen), mijn nieuwe fiets voor op de weg: een Ridley Fenix Classic. Het betekent dat de Gazelle Vuelta nog even op de Tacx kan blijven staan en daarna voor de zomer opgeborgen wordt als reserve fiets. Inruilen/verkopen had geen nut, en het is veel te handig om voor noodgevallen een (op zich ook best prima) fiets erbij te hebben.

Nieuwe schoenen Ik heb vandaag al een eerste testrit gemaakt, stukje van zo’n 24km hier in de buurt. Stevige wind, dus nogal wisselende snelheden (wind tegen versus wind mee). Het was/is even wennen aan de nieuwe clips, ik heb nu SPD-SL pedalen in plaats van SPD.

Hoewel onder mijn ‘oude’ schoenen ook SPD-SL clips gemonteerd zouden kunnen worden, vond ik het een goed moment om nieuwe schoenen aan te schaffen. Het zijn een paar Nortwave Race Vertigo PRO SBS schoenen geworden, met carbonversteviging in de zool. De pedalen zelf zijn van Shimano, de SPD-SL PD5700 SM-SH11, in het zwart.

De Ridley is van carbon en een paar kilogram lichter dan de Gazelle. Toch verwacht ik niet meteen dat ik nu magisch opeens harder ga fietsen. Vandaag tegen de wind in was het gewoon hard werken en met de wind van opzij was een zware fiets waarschijnlijk nog prettiger geweest. Maar met de wind in de rug was het kicken/genieten! 🙂

We zullen het zien. De voorspellingen voor het komend weekend zijn verre van goed, maar ik heb vandaag gemerkt dat ik met mijn kledingkeuze (ongeveer even warm als op de MTB) prima zit. Zeker niet te koud, ook niet te warm. Dat komt dus wel goed.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 19:34
nov 192012
 

Cycling Caddy Het begon allemaal met een tweet van mij op 3 november waarbij ik reageerde op een retweet door het voor mij op dat moment nog onbekende account CyclingCaddy. De retweet had namelijk als gevolg gehad dat ik de website van het bedrijf was gaan bekijken.

My-SportCaddy is een product van Empaso Europe, een bedrijf uit Den Bosch. Ze noemen het zelf een “multifunctionele sportbox” waar je je sportschoenen in kunt opbergen als je ze mee neemt. Het idee erachter: “Geen gras, modder, zand of gravel meer in je huis of in je auto. Geen muf ruikende schoenen meer in je sporttas en ook geen milieuvervuilende plastic wegwerpzak meer nodig.”

Op de voorkant van de SportCaddy is plaats voor een afbeelding. En daar kun je je eigen afbeelding voor kiezen. Na die eerste retweet bood Servaas de Kok van SportCaddy me spontaan aan om een Cycling Caddy voor me te maken op basis van een foto die ik zelf uit mocht kiezen. Het toeval wil dat ik datzelfde weekend een tocht fietste waarbij ik aardig onder de modder kwam te zitten (ondanks dat het droog was) en waar Connie Sinteur foto’s maakte.
Na de toch wel serieuze bedenking (“als je een gratis product accepteert, kun je er dan wel objectief over schrijven?”) besloot ik het aanbod te aanvaarden.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 22:39
okt 242012
 

Ik was het eigenlijk niet van plan. Ik vond het al apart dat ik mijn iPhone mee nam op mijn racefiets, een ‘snelheidsmeter’ die meer moest kosten dan dat ik voor die racefiets betaald had, dat kon al helemaal niet. Maar toen ik me realiseerde dat ik tijdens onze vakantie in het Verenigd Koninkrijk (afgelopen zomer) niet veel had aan de iPhone (zonder internationale dataverbinding) en ik naar verwachting redelijk snel de weg kwijt zou raken (zeker als ik van de begaande paden af zou gaan), besloot ik toch maar voor de aanschaf van een Garmin Edge 800 te gaan. De 800 omdat ik juist ook de routefunctie wilde kunnen gebruiken. Ik heb hem gekocht als set met cadanssensor en hartslagmeter. Inmiddels heb ik los een tweede cadanssensor gekocht zodat ik de set op mijn MTB en op mijn racefiets kan gebruiken. Je kunt in de Edge profielen voor meerdere fietsen aanmaken zodat je eenvoudig om kunt schakelen.

Zoals gezegd, ik had hem gekocht om in het Verenigd Koninkrijk niet de weg kwijt te raken. Ik wilde niet ook nog eens veel geld uitgeven aan de Garmin kaarten en heb gebruik gemaakt van de tip om Open Streetmap kaarten te installeren op de micro-SD kaart die ik er wél bij gekocht had. In het Verenigd Koninkrijk werkte dat prima, als was het zo dat de routeplanner op de Garmin zeker niet de meest efficiënte was. Het duurt soms lang voordat hij een route berekend heeft en ook in Nederland (en Duitsland) heb ik mogen ervaren dat je soms flink veel extra kilometers maakt als het fout gaat.
Ook een poging met het downloaden van een track en daarna volgen ervan was geen succes, de track liep ook over onverharde paden, iets wat in Groot Brittanië geen probleem was geweest, maar op een racefiets natuurlijk niet aan te raden is.
Ik ben zeker (nog) niet tevreden over de routefunctie, maar weer zo wel dat, indien nodig, ik kan opzoeken waar ik ben en waar het begin-/eind-punt ongeveer ligt ten opzichte van mijn huidige positie.

Was het dan een miskoop? Nee, zeker niet.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 08:21