apr 282013
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 114 km totaal
Duur: 03:50:44
Gemiddeld: 29,6 km/uur (met autopause)
Hoogtemeters: 614 meter
Gemiddelde trapfrequentie: 78 omwentelingen per minuut
Weer: 3,0°C-14,0°C, droog, fris van start, lekker in de zon
Omstandigheden: heerlijk fietsweer, nauwelijks wind.
Gereden met: de  Ridley Fenix Classic

Het was fris vanochtend, maar als het zonnetje uit kwam was het heerlijk weer. En het was een heerlijke tocht. Het is het voordeel van tochten die nóg wat verder vanuit het Oosten van Nederland vertrekken: je bent er zo in Duitsland in een gebied met net wat meer heuvels en dan kun je zonder problemen ook wat hoogtemeters in je toertocht opnemen. Het aantal viel vandaag nog reuze mee: 614 hoogtemeters in totaal. De 140 km had ruim 1.000 hoogtemeters. Ik had daar over zitten twijfelen maar omdat ik met mijn collega Patrick en zijn zwager mee zou fietsen (Patrick door dit jaar ook weer Diekirch-Valkenswaard) hadden we voor de 115 km gekozen. Ik moet zeggen dat het klimmen me prima af is gegaan. De meeste heuvels waren niet echt zwaar (zie ook de hoogteprofielen), niks van boven de 10%. Ook voor Patrick waren het de eerste hoogtemeters en die vielen wat zwaarder, geen probleem, boven even wachten en verder. Het schema bij TC Gennep ziet er overigens een stuk dreigender uit dan wanneer je dat bij de Garmin pagina bekijkt.

De eerste pauzeplek lag al op 25 km na de start. Dat was wat vroeg, dus die sloegen we over. De tweede lag bij 75 km en tegen die tijd ware de bidons ook wel leeg en de blaas vol. Dus die kwam wel als geroepen. We hadden bij de start een groepje fietsers bijgehaald die bij nader inzien toch niet echt snel doorfietsten, dus waren we met een groepjes van vijf overgebleven tot aan de pauzeplek. Omdat de overige heren uitgebreid aan de koffie en gebak gingen, gingen we zonder hen alvast verder. Uiteindelijk (na een kilometer of 10) kwamen we ze toch weer tegen omdat zij aangehaakt waren bij een groep die ook ons voorbij kwam met een vaartje dat een stukkie hoger lag dan wat wij draaiden op dat moment. Wij haakten ook aan en gingen met een vaartje van ruim boven de 30 km/uur verder.

Snelheid_Twan_Poels_deel_2

Hierboven zie je de laatste 40 km en de bijbehorende versnelling. Het was lekker, maar ook heel geconcentreerd fietsen omdat de groep relatief groot was en de fietspaden (met tegenliggers) van tijd tot tijd smal. Ik vond dat we steeds zo netjes mogelijk ruimte maakten en ook beschaafd aan mensen voorbij gingen, maar ik kan me ondanks dat wel voorstellen dat mensen schrikken als zo’n groep zo snel aan ze voorbij raast. Op de weg gaan fietsen was geen optie, langzamer fietsen natuurlijk wel, dat geef ik toe.
Uiteindelijk hebben we de groep toch moeten laten gaan, niet omdat we het niet meer bij konden houden, maar omdat er simpelweg nog een extra sanitaire stop gemaakt moest worden. Tussen de pauzeplek, de 10 kilometer die we alleen gefietst hadden en daar waar we afhaakten lag de gemiddelde snelheid op 31,9 km/uur. Lijkt eigenlijk niet eens zo hard. Voor de laatste 10 kilometer pikten we nog een groepje van twee anderen op om een beetje tempo te kunnen draaien. De afdaling van de Zwarteweg (max. 54,7 km/uur naar beneden) was heerlijk. Als alle heuvels zo’n goed wegdek hebben ga ik wel vaker snel naar beneden. En voor het allerlaatste stuk wilde Patrick nog even laten zien dat hij dan wel niet zo heel hard naar boven kan, maar wel heel hard op het vlakke (dat klimmen komt tegen de tijd dat het augustus is ook nog wel hoor) en dus gooide hij nog even een versnelling er bovenop. Het laatste stuk, 8 km zonder de groep gingen daarom met 32,6 km/uur gemiddeld. Pffff. Het was fijn dat we in Ottersum lekker op het terrasje konden bijkomen. Totale gemiddelde was 29,6 km/uur. Heerlijk tochtje. Niet erg ver, maar wel lekker hard. Samen fietsen scheelt toch wel.

Overmorgen, dinsdag 30 april is de Oranjetocht vanuit Horst. Mooie tocht (zie vorig jaar) met wat heuveltjes en afdalingen in Duitsland. Dan wat meer kilometers en ik neem aan een wat rustiger tempo. We zullen zien. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 14:47

  8 reacties aan “Twan Poels klimclassic”

  1. Heerlijk gereden. Ik snap niet waar het verschil in hoogtemeters vandaag komt. Hoe zou dat kunnen?
    http://www.endomondo.com/workouts/182565580/5025999

    • Ik neem aan een meet onnauwkeurigheid in jouw Garmin? Of anders natuurlijk in die van mijzelf. Al kwam mijn aantal hoogtemeters exact overeen met die in het hoogteprofiel van TC Gennep.

  2. Moet je die Garmin kalibreren? Onnauwkeurigheid zou kunnen. Maar een afwijking van 17% is toch behoorlijk.

  3. Ik zie op het garmin forum wel meer posts over verschillen in hoogte, voornamelijk verschillen tussen de x00 serie en de x10 serie.

    • Ik moet eerlijk bekennen dat ik er nooit zo bij stil gestaan heb. Maar inderdaad, tussen twee Garmins, weliswaar verschillende types is het best een groot verschil.
      Op de Garmin website staan een paar verklaringen:

      Bij het toepassen van hoogtecorrecties wordt gekeken naar de horizontale positie (lengtegraad/breedtegraad) van de GPS en wordt deze vergeleken met de hoogtegegevens die door professionele metingen zijn verkregen. Als er correcties op de hoogtegegevens worden toegepast, krijgt elk punt van de activiteit de hoogtegegevens van de webservice en niet de hoogtegegevens die door het GPS-toestel worden bepaald. Garmin Connect past selectief correcties toe om een realistischere representatie van uw hoogte-ervaring weer te geven. Op activiteiten die op toestellen zonder luchtdrukhoogtemeter worden vastgelegd, worden standaardhoogtecorrecties toegepast. Activiteiten die op toestellen met een luchtdrukhoogtemeter worden vastgelegd, bevatten doorgaans nauwkeurige hoogtegegevens en daarom zijn hoogtecorrecties op deze toestellen standaard uitgeschakeld. Als u bekend bent met de MotionBased Gravity-service: dit is dezelfde service.

      En:

      Hoogtecorrecties kennen enkele beperkingen voor bepaalde geografische aspecten, zoals bruggen en cross-country borders, en als gevolg daarvan krijgen andere gegevenssets prioriteit. Garmin Connect maakt gebruik van een combinatie van gegevenssets voor de best mogelijke hoogtecorrecties. Dekking voor de Verenigde Staten is afkomstig van de nationale hoogtegegevensset van de USGS en dekking voor Canada van de CIT-S-gegevensset van het Centre d’information topographique de Sherbrooke. Dekking voor de rest van de wereld is afhankelijk van de gegevens van de SRTM-gegevensset (Shuttle Radar Topography Mission) van NASA. Daardoor kan het voorkomen dat de hoogtegegevens buiten de Verenigde Staten en Canada niet accuraat zijn.

      En tenslotte:

      U kunt zelf bepalen of de hoogtegegevens al dan niet worden gecorrigeerd door op de pagina Details van de activiteit Inschakelen of Uitschakelen te selecteren bij Hoogtecorrectie.

      Kan het zijn dat je hoogtecorrecties aan had staan?

  4. Met hoogtecorrecties uit staan er 700hm. Met hoogtecorrecties ingeschakeld staan er 990hm.
    Wat gebeurt er met jouw gegevens bij het in- en uitschakelen?

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.