aug 272012
 

SeriousSpinning4SeriousRequest OK, het is zover! De inschrijving voor Spinning for Serious Request 2012 is nu geopend. Zoals ik je hier al vertelde heb ik vorig jaar voor het eerst, samen met Wilfred Rubens, meegedaan met Spinning for Serious Request. Toen deelden we een fiets en deden elk 3 van de in totaal 6 uur. Maar dat was niet optimaal, want we zaten nooit samen, naast elkaar, op een fiets. Dus dit jaar wilden we het anders doen en allebei een fiets ‘kopen’.

Extra uitdaging is dat dit jaar Spinning for Serious Request niet 6 uur, maar 12 uur duurt. Van ’s ochtends 10 uur tot ’s avonds 10 uur. Dat levert meteen ook wat logistieke uitdagingen op, want omdat Alblasserdam voor Wilfred (Nijmegen) en mijzelf (Deurne) niet helemaal naast de deur. Maar dat lossen we nog wel op.

De organisatie is nog druk bezig om de details van de dag zelf in te vullen, maar de belangrijkste dingen op een rij:
Wanneer: Zaterdag 22 december 2012
Waar: Cultureel Centrum Landvast, Haven 4 – Alblasserdam
Wie: 250 deelnemers
Onder leiding van: 8 (inter)nationale topinstructeurs
Wat: 12 uur Spinning
En natuurlijk: Lunchbuffet, Pastabuffet & Afterparty
En ook: Gratis Wifi!

Ik heb me ingeschreven voor de volle 12 uur. Ik zit in ieder geval van 10:00 – 16:00 uur naast Wilfred Rubens op een fiets. Voor de overige 6 uur zoekt hij op dit moment nog een gegadigde.
En natuurlijk is er dus nog veel meer plek in de zaal (wacht niet te lang!), als je met ons mee wilt fietsen. Geef ook even hier door als je lid wilt zijn van team Active Geeks, dan kunnen we de organisatie vragen voor fietsen bij elkaar!

Wil je ons op een andere manier ondersteunen? Dat kan! Je kunt geld sponsoren (dat gaat uiteraard volledig naar Serious Request) of op een andere manier een bijdrage leveren: kledingsponsor, toeschouwer/fan, voedingsponsor, fotograaf, ….
Laat maar horen! 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 17:54
aug 222012
 


Nog precies 30 dagen en dan is het zo ver. Dan wordt de Zuiderzee Klassieker verreden. Een tocht met als doel geld in te zamelen voor de Maag Lever Darm Stichting. Ik ga hem fietsen (de 220km) en zet me tot die tijd in om zo veel mogelijk mensen zover te krijgen om mij te sponsoren. Dat lukt heel aardig tot nu toe, er zijn al 33 sponsoren voor mijn rit. Top! Nogmaals dank aan al die sponsoren.

Maar heb jij dat nog niet gedaan, was je het van plan maar kwam het er even niet van (omdat de site in het begin wat problemen had), dan is het zeker nog niet te laat! 🙂
De stappen voor het sponsoren zijn:
1. Ga naar deze pagina
2. Bij de zoekresultaten staan mijn gegevens al ingevuld.
3. Klik op Toevoegen om mij toe te voegen aan je sponsorlijst
4. Klik op Volgende
5. Vul een bedrag in achter mijn naam
6. Klik weer op Volgende
7. Vul hier je gegevens in en klik op Volgende
8. Kies naar wens voor iDeal of eenmalige machtiging

Enne, aanmoedigen langs de kant mag natuurlijk ook. Zie deze pagina voor de routes. Ik zal er voor zorgen dat ik tijdens de dag online (via GPS) te volgen ben zodat je weet of ik al langs ben.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 21:44
aug 222012
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 28,35 km totaal
Duur: 53:44
Gemiddeld: 31,7 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 101 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 160 slagen per minuut
Weer: 20,2°C, Droog, beetje wind
Omstandigheden: Heerlijk fietsweer!
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Het was zo’n dag die niet helemaal verlopen was zoals ik vanochtend voor ogen had. Dus toen ik om half vijf het probleem verholpen had en naar buiten keek, wist ik het wel: ik moet even wat energie kwijt. Het werd een lekker snel rondje Helenaveen. Ideaal om voor het avondeten nog even die frustratie van verloren tijd kwijt te raken. Heerlijk.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 17:07
aug 182012
 


Bekijk een uitgebreid overzicht op de Garmin website
Totaal: 159,85 km totaal
Duur: 05:40:13
Gemiddeld: 28,2 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 90 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 162 slagen per minuut
Hoogtewinst: 416 meter
Weer: 16-35°C, de Garmin geeft 45°C als max aan, maar ik neem aan dat dat was omdat hij even in de zon heeft gestaan bij het eindpunt in Ysselsteyn
Omstandigheden: Droog, erg warm, soms pittige wind.
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Jemig het was warm. Zo, heb ik dat even gezegd. Vandaag stond de Peter Winnen Classic op het programma. Niet op een zondag, maar een zaterdag. Ik begrijp dat ze maar (ongeveer) 345 aanmeldingen hadden. Of dat door de zaterdag kwam of door het voorspelde warme weer weet ik niet. Wel balen voor ze.
Hoe dan ook, ik had via Twitter aangegeven dat ik de tocht wilde gaan rijden en Jaap Walhout had daar spontaan op gereageerd met de opmerking dat hij hem wel met me mee wilde fietsen. Ook Koene Rem wilde wel mee maar omdat het voor Jaap niet praktisch haalbaar was om voor half 9 te vertrekken en Koene al met twee anderen om 8 uur had afgesproken, gingen we uiteindelijk om half 9 met zijn tweeën van start. Ik had de net iets meer dan 8km naar Ysselsteyn met de fiets afgelegd, Jaap kwam met de auto vanuit Maastricht.

Het weer was prima, er stond een stevig windje tegen en de temperatuur was in het begin nog heel prettig. We begonnen wat rustiger maar naar een tijdje zat de gang er best lekker in met een snelheid van steeds zo rond de 30km/uur. Via Wanssum gingen we de Maas over en van daaruit via vliegveld Weeze verder Duitsland in. In de buurt van Keppeln begon het landschap wat heuvelachtiger te worden. Maar meer dan een paar procent stijging was het niet. De afdalingen waren veel interessanter, want met een procent of 4-5 en een uitstekende (verkeersvrije) rechte weg, durf zelf ik door te trappen. Helaas haalde ik de 50km/uur als max. snelheid vandaag net niet. Geloof me ik heb mijn best gedaan maar de Garmin vertikte het om verder dan 49,6km/uur te gaan.

Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 17:03

Tip: Het onderste uit het blik halen

 Materiaal en kleding  Reacties uitgeschakeld voor Tip: Het onderste uit het blik halen
aug 182012
 

Het onderste uit het blik halen Nog een drank gerelateerd bericht. Ik koop de poeder voor de sportdrank die ik mee neem altijd in van die ‘grote’ blikken. Dan schep je met het bijgeleverde lepeltje 3-4 schepjes in een bidon, vult dat aan met water en klaar is je sportdrank (voor onderweg heb ik extra zakjes met poeder bij me). Maar die blikken hebben een randje bovenlangs en de laatste beetjes poeder zijn er dan bijna niet uit te krijgen met het bijgevoegde lepeltje.

Tip: zet een trechter op je bidon en je kunt het blik gewoon omdraaien boven de trechter zonder dat je een zooitje maakt van het aanrecht.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 06:16
aug 172012
 

Goed drinken is belangrijk Komend weekend wordt het erg warm. En als je dan gaat fietsen (ik ga zelf de Peter Winnen Classic fietsen op zaterdag) moet je er voor zorgen dat je goed drinkt.

Op het weblog van de Sportvoedingwebshop staat een blogpost met een aantal tips en uitleg over het drinken. Ik zal de tips hier opnemen, voor de uitleg (o.a. over Crystal Clear en Bokbier) moet je even doorklikken naar de site.

  • Tip 1: drink de avond (dag) voorafgaand aan je inspanning al de nodige extra hoeveelheid vocht. Op die manier zal je lichaam optimaal gehydrateerd zijn.
  • Tip 2: drink minimaal 600-750ml per uur inspanning. Uiteraard o.a. afhankelijk van de intensiteit waarmee je sport. Drink een half uur voor je start al 500ml isotone sportdrank, om maximaal gehydrateerd aan de start te staan.
  • Tip 3: weeg jezelf voorafgaand aan het sporten en na het sporten. De hoeveelheid wat je verloren bent aan lichaamsgewicht, vermenigvuldig je met een factor van 1,5. Die hoeveelheid drink je op binnen 3-6 uur na de inspanning. Voorbeeld: je start met sporten; weegt jezelf voorafgaand en weegt 70kg. Bij terugkomst weeg je 68kg (denk niet dat je 2kg vet bent verloren! Dat is voor 98% vocht!!). Het verschil dat je verloren bent = 2kg x 1,5 = 3 liter. Kortom; in de uren na je inspanning drink je nog eens 3 liter water (eventueel aangevuld met een klein beetje isotone sportdrank) om je vochtgehalte weer aan te vullen.
  • Tip 4: in de nacht moet je lichaam hard werken om te herstellen. Drink een uur voordat je gaat slapen nog 250-500ml water.

Tip 1 en Tip 2 kende ik zelf al. Bij Tip 3 wist ik inderdaad dat het gewichtsverlies voornamelijk vochtverlies was/is, maar de berekening voor de hoeveelheid water die je dan na afloop bij zou moeten drinken kende ik niet. Ook Tip 4 was nieuw voor me.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 18:33
aug 172012
 

DashWare screenshot Als ik mijn fietstochten vergelijk met sommige van de filmpjes die ik op YouTube tegen kom, dan maak ik heel brave en veilige ritjes. Het op video vastleggen daarvan was dan ook nooit echt een prioriteit. Het was meer een bijkomstigheid van de aanschaf van de GoPro HD Hero 2 voor het duiken dat ik die ook op de fiets ging gebruiken. De eerste ritjes die ik opnam waren op de MTB hier in de omgeving. En wat me opviel was dat de ritjes die ik gemaakt had er heel erg rap uitzagen. Het bos, het gras, alles leek razendsnel voorbij te flitsen, terwijl ik wist dat het op de meest plekken dan met 22-23km/uur ging.

Vanuit dat oogpunt was het waarschijnlijk ook handiger geweest om die video’s gewoon zo te laten als dat ze waren. Maakte vast veel meer indruk. Maar van de andere kant voelde het nou eenmaal niet logisch om in Groot Brittannië met de Garmin Edge 800 wél heel veel detailinformatie te loggen (positie, snelheid, temperatuur, hartslag, aantal omwentelingen per minuut, hellingsgraad) en dat dan niet op de een of andere manier ook inzichtelijk te kunnen maken tijdens het bekijken van de video. Immers, dan zou je kunnen zien hoe stijl die heuvel nu eigenlijk was (op of af) of hoe snel (of niet) ik daar nu eigenlijk ging.
Meer nog dan dat ik verwacht dat anderen daar interesse in zullen hebben, vond ik het zelf gewoon interessant om dat achteraf terug te kunnen zien.
Gelukkig blijkt dat redelijk eenvoudig te kunnen, met behulp van een (niet gratis) programma genaamd DashWare. Het programma kost €41,54 ($49,99) maar ik vind het persoonlijk de investering wel waard nu ik er de eerste vier filmpjes mee gemaakt heb.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 10:47
aug 162012
 

Ok, het is inderdaad niet de meest handige datum (in mijn geval zeker), want het is de dag na de Zuiderzee Klassieker, maar ik ben al zo lang aan het zeuren om eindelijk eens een Spinning Marathon bij “mijn” eigen sportschool, dat ik nou natuurlijk niet kan afhaken. Zeker als de opbrengst voor (weer) een goed doel is.

Ik ben er dus bij (ik moet nog even langs de balie, maar ik neem aan dat er vanavond nog wel een fiets over is). Waarbij? De Spinning & Zumba Marathon bij OnelifeRX Deurne op 23 september 2012. Nee, je zult me niet in actie zien bij de Zumba (ook niet als er geld voor geboden wordt), maar wel bij het Spinnen.

De Spinningmarathon start om 13.00 uur en is 5 uur achter elkaar (dus tot 18:00 uur), de inschrijfkosten zijn €30,- euro per fiets. Je mag met meerdere personen afwisselen als je denkt dat 5 uur te lang is. De Zumbamarathon begint om 14.00 uur, duurt 4 uur en de inschrijfkosten zijn €17,50

Doe ook mee en schrijf je snel in aan de balie van One Life RX Sports aan de Dunantweg 14 in Deurne want, vol = vol! (inschrijfgeld bij inschrijving direct afrekenen aan de balie, pinnen niet mogelijk).

Werk jezelf alleen een aantal uren in het zweet voor KWF of wissel af met een vriend/vriendin of collega en maak samen de uren vol. (of laat jezelf sponsoren)
De volledige opbrengst gaat naar KWF, daar doen we het allemaal voor. Nodig vooral ook je vrienden en collega’s uit om te komen aanmoedigen.

p.s. moet je nou van (heel) ver komen en wil je toch meedoen, mail mij dan even.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 10:28
aug 112012
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Gemiddelde trapfrequentie: 85 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 153 slagen per minuut
Weer: 12,0 – 26,0°C, Droog, lekker zonnetje, nauwelijks wind
Omstandigheden: Voor het eerst sinds 7 weken weer op de Gazelle Vuelta, dus pittig.
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Hoewel ik afgelopen twee weken in Groot Brittannië ook wel gefietst heb op de MTB, was het al weer 7 weken geleden dat ik voor het laatst op de Gazelle Vuelta gezeten had en een lange afstand gefietst had. Ik had daarom eigenlijk vandaag ook een rondje van zo’n 100km willen maken, eerst richting Kevelaer (in Duitsland), dan naar het zuiden en via Venlo weer terug.
Ik had die track gemaakt in Bikeroutetoaster en daarna ingeladen in de Garmin. Het vervelende is echter dat (blijkbaar) de Garmin er niet goed mee overweg kan als je het navigeren niet meteen aan zet. Het eerste stuk, richting Venray, kende ik uiteraard en daarom was ik al vertrokken zónder het navigeren aan te zetten. Toen ik hem echter bij Oostrum alsnog aanzette, wilde de Garmin me kost wat kost eerst naar het startpunt laten fietsen (en daar had ik uiteraard niet zo’n trek in). Ik heb daarom op een gegeven er voor gekozen om de course niet meer te volgen, maar de Garmin zelf een koers naar Kevelaer uit te laten zetten. Dat ging op zich prima.

Vanuit Kevelaer heb ik daarna rechtstreeks voor Venlo gekozen als volgende bestemming. En dat ging iets minder prima.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:46
aug 082012
 

Duiken op Kreta - iBook Zoals ik in het samenvattend bericht over afgelopen maand al schreef, zijn we begin juli een week gaan duiken op Kreta. Geregeld via Dive2Gether, een Nederlandse duikschool in Plakias.

Speciaal (ook) voor het duiken had ik een GoPro HD HERO 2 aangeschaft. We gingen er vooraf (terecht) vanuit dat we op Kreta heel wat meer zouden kunnen zien onder water dan in de brakke plassen waar we in Nederland tot nu toe in gedoken hadden. En dat wilden we ook kunnen vastleggen om achteraf nog langer van te kunnen genieten.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 07:47

Op deze website wordt gebruik gemaakt van tools die kleine bestanden (cookies) op je computer opslaan. Cookies zijn veilig en worden gebruikt de site goed te laten werken en om (anonieme) gebruiksrapportages te maken (technische cookies). Andere cookies, zoals van YouTube of Addthis kun je naar wens uitschakelen, maar dan werkt die functionaliteit (uiteraard) ook niet. Je kunt via dit voorkeurvenster schakelen tussen je keuze. Lees meer over het privacybeleid van dit weblog