Peter Winnen Classic

Bekijk een uitgebreid overzicht op de Garmin website
Totaal: 159,85 km totaal
Duur: 05:40:13
Gemiddeld: 28,2 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 90 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 162 slagen per minuut
Hoogtewinst: 416 meter
Weer: 16-35°C, de Garmin geeft 45°C als max aan, maar ik neem aan dat dat was omdat hij even in de zon heeft gestaan bij het eindpunt in Ysselsteyn
Omstandigheden: Droog, erg warm, soms pittige wind.
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Jemig het was warm. Zo, heb ik dat even gezegd. Vandaag stond de Peter Winnen Classic op het programma. Niet op een zondag, maar een zaterdag. Ik begrijp dat ze maar (ongeveer) 345 aanmeldingen hadden. Of dat door de zaterdag kwam of door het voorspelde warme weer weet ik niet. Wel balen voor ze.
Hoe dan ook, ik had via Twitter aangegeven dat ik de tocht wilde gaan rijden en Jaap Walhout had daar spontaan op gereageerd met de opmerking dat hij hem wel met me mee wilde fietsen. Ook Koene Rem wilde wel mee maar omdat het voor Jaap niet praktisch haalbaar was om voor half 9 te vertrekken en Koene al met twee anderen om 8 uur had afgesproken, gingen we uiteindelijk om half 9 met zijn tweeën van start. Ik had de net iets meer dan 8km naar Ysselsteyn met de fiets afgelegd, Jaap kwam met de auto vanuit Maastricht.

Het weer was prima, er stond een stevig windje tegen en de temperatuur was in het begin nog heel prettig. We begonnen wat rustiger maar naar een tijdje zat de gang er best lekker in met een snelheid van steeds zo rond de 30km/uur. Via Wanssum gingen we de Maas over en van daaruit via vliegveld Weeze verder Duitsland in. In de buurt van Keppeln begon het landschap wat heuvelachtiger te worden. Maar meer dan een paar procent stijging was het niet. De afdalingen waren veel interessanter, want met een procent of 4-5 en een uitstekende (verkeersvrije) rechte weg, durf zelf ik door te trappen. Helaas haalde ik de 50km/uur als max. snelheid vandaag net niet. Geloof me ik heb mijn best gedaan maar de Garmin vertikte het om verder dan 49,6km/uur te gaan.

Na de heuvels kwamen we eindelijk bij de eerste pauzeplek aan. Dat was pas na 80km. Toen hadden we allebei onze 2 bidons leeg. Jammer dat ze niet eerder ergens een standje gezet hadden met voor mijn part alleen water en sportdrank. Dat was erg welkom geweest. Ja, we hadden natuurlijk zelf eerder kunnen stoppen en drinken kunnen inkopen, maar we hadden nou eenmaal ook niet verwacht dat die eerste stop zó laat zou zijn. De volgende kwam namelijk al weer 30km later. Daar heerlijke Aardbeientaart met slagroom gegeten en wat cola gedronken om ook op die manier wat suikers aan te vullen en toen verder naar Ysselsteyn.

Daar weer wat gedronken en even uitgerust en toen ging Jaap met de auto weer naar het zuiden en ik met de fiets terug naar Deurne. De pauze had me duidelijk goed gedaan waardoor dat laatste segment van de dag (ok, het waren maar zo’n 8km) het hoogste gemiddelde van de dag opleverde. 🙂
Bij thuiskomst stonden er 159,85km op mijn teller. Daarvan had ik er 143,68 samen met Jaap gefietst. Omgerekend komt ook het stuk dat we samen gefietst hebben op 28,2km/uur gemiddeld. Heel netjes dus.

Het was ook heel leuk om met Jaap samen te fietsen. Daar kwam bij dat we redelijk aan elkaar gewaagd waren en dat maakt samen fietsen wel zo prettig. Top dus! 🙂

p.s. Het kon ook niet anders na de post van gisteren, ik heb me vandaag voor vertrek en bij thuiskomst gewogen. Ik was 2,5kg kwijt ondanks dat ik 3,5 liter sportdrank en 3 cola gedronken heb (dus nog bijna een liter) en onderweg gewoon goed gegeten heb (elk uur een reep, behalve toen ik de Aardbeientaart op had natuurlijk). Dat is dus nog best veel vochtverlies en nog erg veel bijdrinken (3,75 liter in de 3-6 uur na thuiskomst).

p.s. p.s. Zonnebrandcrème is tijdens zo’n dag niet overbodig (denk aan nek, oren, neus, benen, armen etc.) maar NOOIT op je voorhoofd. Na een half uurtje zweten heb je de crème namelijk in je ogen zitten en geloof me, dat is NIET fijn!

p.s. p.s. p.s. Op Picasa staat een verzameling foto’s gemaakt door de organisatie, o.a. van Peter Winnen himself. Hij vertrok pas om 9 uur, dus ik heb hem zelf niet gezien. Hieronder twee actiefoto’s van mijzelf en Jaap tijdens een van de klimmetjes.

0 0 stemmen
Florina Blokland
18 augustus 2012 17:25

Wat een prestatie!
Ik heb slechts 28 km gefietst, maar het was dat kippenstukje al warm.
Dus die bijna 160 km: jullie hebben een topprestatie geleverd! Dat mag gezegd.

Alle drie: petje af!

Ik bedoel natuurlijk: helm af 😉

trackback
18 augustus 2012 17:19

Ritverslag van de Peter Winnen Classic http://t.co/d71qBOsu via @PeterMcAllister

Koene
18 augustus 2012 18:49

Leuk verslagje! Grappig om te lezen dat jij ook zoveel kilo’s kwijt bent geraakt. Ik zat op 3. Inmiddels weer volop aan het eten en drinken. Dus dat komt wel weer goed.
28km/u gemiddeld is mooi. Omdat wij iets hoger zaten, is de verdeling van renners op deze manier “ok” geweest.
Ik ben nog wel twee(!) keer lek gereden. Eenmaal glas en eenmaal stootlek. Dat was wel echt balen. Verder mooie tocht en idd lekker koude cola 🙂

Koene
18 augustus 2012 20:57

Die dwarsgoten waren inderdaad steeds een verrassing. Gelukkig kon ik ze ontwijken.
Het betrof hier een van de vele(!) kiezel/losse steentjes. Vette pech!

Jaap Walhout
19 augustus 2012 15:05

Het was inderdaad een mooie tocht om te doen. Dat we goed aan elkaar gewaagd waren, zorgde ervoor dat het prettig samenfietsen was. Ik vond t ook erg leuk om eens een keer samen te fietsen. Voor mij was het dit jaar de eerste keer boven de 100 km (beter laat dan nooit) en dat heb ik goed verteerd gelukkig.

Merkte na afloop wel dat ik nog steeds flink wat vocht nodig had, dus in de auto nog 1,5 liter gedronken en daarna thuis ook nog eens 2 liter voor het begin van de BBQ. Ik hoop dat het het volgende weekend wel iets minder warm wordt, want dan wil ik 2x ca 100 km gaan fietsen.

trackback

[…] was een mooie tocht die deels ook door hetzelfde gebied voerde als de Peter Winnen Classic van een paar weken geleden. Belangrijkste verschil was dat ik nu wél de 50km/uur wist te […]