aug 222012
 


Nog precies 30 dagen en dan is het zo ver. Dan wordt de Zuiderzee Klassieker verreden. Een tocht met als doel geld in te zamelen voor de Maag Lever Darm Stichting. Ik ga hem fietsen (de 220km) en zet me tot die tijd in om zo veel mogelijk mensen zover te krijgen om mij te sponsoren. Dat lukt heel aardig tot nu toe, er zijn al 33 sponsoren voor mijn rit. Top! Nogmaals dank aan al die sponsoren.

Maar heb jij dat nog niet gedaan, was je het van plan maar kwam het er even niet van (omdat de site in het begin wat problemen had), dan is het zeker nog niet te laat! 🙂
De stappen voor het sponsoren zijn:
1. Ga naar deze pagina
2. Bij de zoekresultaten staan mijn gegevens al ingevuld.
3. Klik op Toevoegen om mij toe te voegen aan je sponsorlijst
4. Klik op Volgende
5. Vul een bedrag in achter mijn naam
6. Klik weer op Volgende
7. Vul hier je gegevens in en klik op Volgende
8. Kies naar wens voor iDeal of eenmalige machtiging

Enne, aanmoedigen langs de kant mag natuurlijk ook. Zie deze pagina voor de routes. Ik zal er voor zorgen dat ik tijdens de dag online (via GPS) te volgen ben zodat je weet of ik al langs ben.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 21:44
aug 222012
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 28,35 km totaal
Duur: 53:44
Gemiddeld: 31,7 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 101 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 160 slagen per minuut
Weer: 20,2°C, Droog, beetje wind
Omstandigheden: Heerlijk fietsweer!
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Het was zo’n dag die niet helemaal verlopen was zoals ik vanochtend voor ogen had. Dus toen ik om half vijf het probleem verholpen had en naar buiten keek, wist ik het wel: ik moet even wat energie kwijt. Het werd een lekker snel rondje Helenaveen. Ideaal om voor het avondeten nog even die frustratie van verloren tijd kwijt te raken. Heerlijk.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 17:07
aug 182012
 


Bekijk een uitgebreid overzicht op de Garmin website
Totaal: 159,85 km totaal
Duur: 05:40:13
Gemiddeld: 28,2 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 90 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 162 slagen per minuut
Hoogtewinst: 416 meter
Weer: 16-35°C, de Garmin geeft 45°C als max aan, maar ik neem aan dat dat was omdat hij even in de zon heeft gestaan bij het eindpunt in Ysselsteyn
Omstandigheden: Droog, erg warm, soms pittige wind.
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Jemig het was warm. Zo, heb ik dat even gezegd. Vandaag stond de Peter Winnen Classic op het programma. Niet op een zondag, maar een zaterdag. Ik begrijp dat ze maar (ongeveer) 345 aanmeldingen hadden. Of dat door de zaterdag kwam of door het voorspelde warme weer weet ik niet. Wel balen voor ze.
Hoe dan ook, ik had via Twitter aangegeven dat ik de tocht wilde gaan rijden en Jaap Walhout had daar spontaan op gereageerd met de opmerking dat hij hem wel met me mee wilde fietsen. Ook Koene Rem wilde wel mee maar omdat het voor Jaap niet praktisch haalbaar was om voor half 9 te vertrekken en Koene al met twee anderen om 8 uur had afgesproken, gingen we uiteindelijk om half 9 met zijn tweeën van start. Ik had de net iets meer dan 8km naar Ysselsteyn met de fiets afgelegd, Jaap kwam met de auto vanuit Maastricht.

Het weer was prima, er stond een stevig windje tegen en de temperatuur was in het begin nog heel prettig. We begonnen wat rustiger maar naar een tijdje zat de gang er best lekker in met een snelheid van steeds zo rond de 30km/uur. Via Wanssum gingen we de Maas over en van daaruit via vliegveld Weeze verder Duitsland in. In de buurt van Keppeln begon het landschap wat heuvelachtiger te worden. Maar meer dan een paar procent stijging was het niet. De afdalingen waren veel interessanter, want met een procent of 4-5 en een uitstekende (verkeersvrije) rechte weg, durf zelf ik door te trappen. Helaas haalde ik de 50km/uur als max. snelheid vandaag net niet. Geloof me ik heb mijn best gedaan maar de Garmin vertikte het om verder dan 49,6km/uur te gaan.

Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 17:03
aug 112012
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Gemiddelde trapfrequentie: 85 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 153 slagen per minuut
Weer: 12,0 – 26,0°C, Droog, lekker zonnetje, nauwelijks wind
Omstandigheden: Voor het eerst sinds 7 weken weer op de Gazelle Vuelta, dus pittig.
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Hoewel ik afgelopen twee weken in Groot Brittannië ook wel gefietst heb op de MTB, was het al weer 7 weken geleden dat ik voor het laatst op de Gazelle Vuelta gezeten had en een lange afstand gefietst had. Ik had daarom eigenlijk vandaag ook een rondje van zo’n 100km willen maken, eerst richting Kevelaer (in Duitsland), dan naar het zuiden en via Venlo weer terug.
Ik had die track gemaakt in Bikeroutetoaster en daarna ingeladen in de Garmin. Het vervelende is echter dat (blijkbaar) de Garmin er niet goed mee overweg kan als je het navigeren niet meteen aan zet. Het eerste stuk, richting Venray, kende ik uiteraard en daarom was ik al vertrokken zónder het navigeren aan te zetten. Toen ik hem echter bij Oostrum alsnog aanzette, wilde de Garmin me kost wat kost eerst naar het startpunt laten fietsen (en daar had ik uiteraard niet zo’n trek in). Ik heb daarom op een gegeven er voor gekozen om de course niet meer te volgen, maar de Garmin zelf een koers naar Kevelaer uit te laten zetten. Dat ging op zich prima.

Vanuit Kevelaer heb ik daarna rechtstreeks voor Venlo gekozen als volgende bestemming. En dat ging iets minder prima.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:46
jun 202012
 

Ik had er nog niet eerder van gehoord, en ik moet zeggen dat ik het concept wel heel grappig vind: het Nederlands Kampioenschap Toerfietsen. Toen ik alleen de titel gezien had, dacht ik nog “hoe ga je dat nou organiseren?”. Ik kon me eigenlijk al niet voorstellen dat het een kampioenschap op snelheid was, dat is namelijk toch ook niet de achterliggende gedachte bij het toerfietsen. Nou, het gaat dus toch wel om snelheid, maar niet om een zo hoog mogelijke snelheid. Lees maar:

Het Nederlandse Kampioenschap Toerfietsen bestaat uit het rijden van een tocht, waarvan de lengte van het parcours voor de deelnemers onbekend blijft. Vooraf dienen de deelnemers bij de organisatie de gemiddelde snelheid op te geven waarmee de deelnemers denken het parcours af te leggen. De snelheid moet minstens 18 kilometer per uur zijn en mag niet hoger zijn dan 28 kilometer per uur.
Onderweg zullen op vaste plaatsen tijdscontroles gehouden worden. Bij het kampioenschap gaat het erom de vooraf opgegeven gemiddelde snelheid per uur zo exact mogelijk te benaderen.
Uiteraard gaat het om een eerlijke, sportieve prestatie: ‘fair play’. Er mag dus geen gebruik worden gemaakt van horloge, fietscomputer, mobiele telefoon, GPS-systeem en/of andere middelen waarmee tijd en/of snelheid kunnen worden bepaald.

Geniaal toch? Wel natuurlijk helemaal tegen mijn normale idee van toertochten in, want dan heb ik altijd een fietscomputer, mobiele telefoon én GPS-systeem bij me. Maar wel een kampioenschap dat voor iedereen toegankelijk moet zijn. De afstanden zijn tussen de 80 en 120km (je weet vooraf niet hoe ver precies) en ook de snelheid moet prima te doen zijn. Er hebben zich tot op dit moment 23 clubteams, 7 bedrijventeams en enkele individuele deelnemers ingeschreven. Of ik zelf deel ga nemen? Hmmm, weet ik nog niet. Ik heb een redelijk constante snelheid, maar of ik in staat ben om die snelheid in te schatten zónder daarbij gebruik te maken van hulpmiddelen? Dat heb ik simpelweg nog nooit eerder geprobeerd. Hoe dan ook, ook als ik niet mee doe: ik vind het een heel leuk kampioenschap.

Meer info vindt je bij de NTFU.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 06:10
jun 172012
 


Grotere kaart weergeven
Totaal: 81,99 km totaal
Duur: 03:18:37
Gemiddeld: 24,77 km/uur (met autopause)
Weer: 22°C-25°C, Droog
Omstandigheden: Stevige wind en natuurlijk best veel heuvels. 😉
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Omdat ik volgende week, samen met Guido van Dijk, de 150km van de Omloop Math Salden ga fietsen, wilde ik vandaag aangrijpen om toch nog wat meer “heuvel-ervaring” op te doen. Dus had ik aan de hand van de 100km toerversie van de Amstel Gold Race een route door Zuid Limburg uitgezet om vandaag te fietsen. Zoals je aan het gemiddelde hierboven kunt zien ging het allemaal niet snel, maar het ging wel. Met uitzondering van de Keutenberg waar ik het eerste stuk ben afgestapt en gelopen heb. Het gaat daar met 17% omhoog en ik had op een gegeven moment geen idee of ik nog door zou fietsen of om zou vallen. Zeker omdat er toch daar gewoon verkeer omhoog en omlaag komt was het gebruiken van de hele breedte van de (overigens net opnieuw aangelegd) weg geen optie. Nou ja, weet ik dat ook weer. Alle andere heuvels gingen wel redelijk probleemloos. Niet snel, maar gewoon met een licht verzet en hoog traptempo, rustig zittend in het zadel.

Ik ben nog steeds geen fan van afdalen en zeker niet alleen. Dus ben ik niet boven de 40km/uur uit gekomen, terwijl dat op een aantal plekken al zonder trappen mogelijk was. De sterke wind was daar deels ook schuld aan. Die blies soms met vlagen tamelijk hard van opzij. En hoewel ik echt geen lichtgewicht ben en ook mijn fiets niet licht is, had ik toch een paar keer gewoon het gevoel alsof ik door zo’n vlaag met fiets en al naar de andere kant van de weg geblazen zou worden.

Nou klinkt het waarschijnlijk alsof het een vreselijke tocht was, en dat was gelukkig niet zo. Ik heb, als ik niet aan het afdalen was, ook voldoende tijd gehad om rond te kijken. En ik snap absoluut waarom zoveel mensen hier in de regio wandelen of fietsen. Want van tijd tot tijd heb je ontzettend mooie uitzichten en vergezichten. Kortom, we zullen wel zien volgende week. Dat zijn dan bijna twee keer zoveel kilometers, maar dan fiets ik ze ook niet alleen en achter iemand aan afdalen is al een stuk prettiger dan alleen. Komt wel goed.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 18:33

Omroep Fryslân – 100 jaar fietselfstedentocht

 Fietsen, Racefiets  Reacties uitgeschakeld voor Omroep Fryslân – 100 jaar fietselfstedentocht
jun 102012
 

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Mooie reportage van Omroep Fryslân over 100 jaar fietselfstedentocht. De reportage is gemaakt naar aanleiding van de tocht van dit jaar en blikt uitgebreid terug op het ontstaan van de tocht.

Mooie uitspraak:

Dat is het stomme aan de elfstedentocht: het is 180 kilometer leuk, dan 50km verschrikkelijk en daarna is het weer 364 dagen prachtig

Nog eentje:

Sloten is een stad en Eindhoven is een dorp

Het is maar goed dat ik besloten heb dat de tocht van dit jaar zó mooi was, dat hem nóg een keer fietsen volgend jaar daar niets aan kan toevoegen. Want ik weet nu al dat het toch weer zal kriebelen en ik toch weer zal twijfelen (toch nog een keertje doen?) als de open inschrijving van december dichterbij komt….

En áls ik hem ooit nog een keer fiets, dan zorg ik er voor dat ik beter herkenbaar ben, want ondanks al die foto’s op http://11stedenfotos.nl/ en andere plekken, heb ik mezelf er nog niet terug gevonden. Deels is dat gemakkelijk te verklaren als je kijkt naar mijn doorkomsttijden in de verschillende plaatsen versus de momenten dat de fotografen er waren.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:30

Fontys Fietstocht

 Fietsen, GPS, Racefiets  Reacties uitgeschakeld voor Fontys Fietstocht
jun 092012
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Totaal: 151,98 km totaal
Duur: 05:32:56
Gemiddeld: 27,39 km/uur (met autopause)
Weer: 17°C-22°C, Droog, stevige wind (kracht 5)
Omstandigheden: Het zag er dreigend uit, maar het bleef droog.
Gereden met: de Gazelle Vuelta

Vandaag heb ik meegedaan aan de fietstocht die door Fontys Fit georganiseerd werd. Het is een soort “voorbereiding” voor de HBO-fietstocht, maar de deelnemers van vandaag (er was in de aankondiging aangegeven dat het voor de geoefende fietsers was) waren al lang en breed voorbereid. Vanuit Eindhoven zouden 10 collega’s vertrekken, vanuit Tilburg eentje en we zouden elkaar dan bij een afgesproken lunchplek in de buurt van Hilvarenbeek treffen. De route zou 80km zijn, dus besloot ik daar de rit naar Eindhoven en terug aan toe te voegen. Op 10 uur stipt, zoals afgesproken, was iedereen bij het PSV stadion (waar Guus de avond van tevoren opgetreden had) en gingen we op pad.

Het was in het begin nogal wennen. We waren 10 personen die niet op elkaar ingefietst waren en die dus ook niet als een echte groep samen fietsten. En als dan de snelheid tegen de wind in omhoog gaat naar boven de 30km/uur, dan is het aanpezen. Gelukkig ging dat gaandeweg wat beter en was 28-29km/uur gelukkig ook voldoende. Na een stevige lunch ging het weer terug richting Eindhoven. Ook nu ging het tempo weer flink omhoog, maar omdat we nu regelmatig de wind in de rug hadden, ging dat beter. Omdat de meesten met de fiets gekomen waren, gingen we niet terug naar het PSV stadion, maar kozen we de route boven Eindhoven langs het kanaal. Dat betekende voor mij langs het kanaal door richting Aarle-Rixtel, Bakel en weer terug naar Deurne.

Bij thuiskomst had ik ruim 151km op de teller staan. Een lekker ritje, maar ook best een pittig ritje. Ze hoeven van mij ook zeker niet allemaal 200km lang te zijn.
Met dank aan Vic en Harry voor het organiseren!

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 15:58
jun 082012
 

OK, het valt natuurlijk niet echt onder “rustiger aan doen“, maar ik zie het zelf maar even als een “en nu even iets helemaal anders”. De afspraak die ik met Guido van Dijk gemaakt had was dat hij een keer in Brabant zou komen fietsen en dat ik dan een keer, ná de Friese Elfsteden Rijwieltocht een toertocht in Zuid Limburg zou komen maken. Nou, Guido is hier geweest voor Deurne-Deurne en de Friese Elfsteden Rijwieltocht is geweest, dus was het tijd om op zoek te gaan naar een geschikte toertocht. Het is de Omloop Math Salden op 24 juni geworden.

We gaan voor de 150km. Ik begrijp uit de routebeschrijving dat ik de volgende bergen (ik ga dat niet eens tussen aanhalingstekens zetten) voor mijn kiezen krijg:

Mijn fietservaring in Zuid Limburg is beperkt tot twee ritten (rit 1 en rit 2) in juli en augustus 2011. Dus helemaal gerust ben ik er zeker nog niet op. Maar we zullen het zien….

[update] Ook deze uitdaging is weer volbracht. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 10:52

Hoe vaak vervang jij je remblokjes?

 Fietsen, Materiaal en kleding, Racefiets  Reacties uitgeschakeld voor Hoe vaak vervang jij je remblokjes?
jun 082012
 

Remblokjes In de categorie: “je moet het maar net weten” valt de vraag: Hoe vaak vervang jij de remblokjes van je racefiets / MTB ?

Nou, ik tot nu toe voor deze fiets nog nooit. Op mijn MTB (schijfremmen) ook nog nooit en op mijn stadsfiets (trommelremmen) in 10 jaar nog niet. Maar afgelopen zondag, in de stromende regen, werd me duidelijk dat ik toch een stuk minder remkracht had dan dat ik zou willen. En ik weet het, er zitten nu een paar mensen hoofdschuddend te lezen, maar zoals gezegd, ik had al 12 maanden rondgefietst op hetzelfde setje remblokjes dat er op zat toen ik de fiets kocht, dit was een onderdeel waar ik nog niet zo hard op gelet had. En daar komt bij dat aan de bovenkant (dus als je er van bovenaf op keek) de remmen ook nog gewoon profiel leken te hebben.

Dat dat niet echt meer zo was bleek wel toen ik ze vandaag vervangen heb door een nieuw setje (zie foto, ik neem aan dat ik niet hoef te vertellen welke de nieuwe zijn). Toch maar er meteen voor zorgen dat ik voortaan een reserve set van vier in huis heb. Maar hoe vaak vervang jij de remblokjes van je racefiets? Ik ken verhalen van mensen die zeggen dat ze ze met één bergtocht / klimtocht al oprijden. Heb je dan reserve remblokjes bij je bij zo’n rit?

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 10:19

Op deze website wordt gebruik gemaakt van tools die kleine bestanden (cookies) op je computer opslaan. Cookies zijn veilig en worden gebruikt de site goed te laten werken en om (anonieme) gebruiksrapportages te maken (technische cookies). Andere cookies, zoals van YouTube of Addthis kun je naar wens uitschakelen, maar dan werkt die functionaliteit (uiteraard) ook niet. Je kunt via dit voorkeurvenster schakelen tussen je keuze. Lees meer over het privacybeleid van dit weblog