Als het 1 dag kan, kan het dan ook 2 dagen na elkaar? (Ja, dat kan)

Algemeen  Reacties uitgeschakeld voor Als het 1 dag kan, kan het dan ook 2 dagen na elkaar? (Ja, dat kan)
jul 032018

Heenrit:
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 47,95 km (Garmin 100 meter later aangezet dan gisteren)
Duur: 01:40
Gemiddeld: 28,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 82 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 147 slagen per minuut
Weer: 13°C-16°C, Droog, wind uit oosten, minder dan gisteren
Omstandigheden: Lekker fris ook vandaag weer bij vertrek om 6:30 uur.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic
Gedronken: 750 ml sportdrank

Terugrit:
Totaal: 48,13 km
Duur: 01:34:19
Gemiddeld: 30,6 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 81 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 149 slagen per minuut
Weer: 28°C-32°C, Droog, wind uit 0osten
Omstandigheden: Warm, minder wind dan gisteren, dus meer afzien
Gereden met: de Ridley Fenix Classic
Gedronken: 1500 ml sportdrank

Gisteren, toen ik voor het eerst met de fiets op en neer naar mijn werk in Nijmegen ging, wist ik niet hoe dat zou gaan bevallen. Door de wind in mijn rug terug en het lekker hoge tempo wist ik dat ik overmoedig zou worden. Als het 1x kon, dan waarom niet 2x achter elkaar?
Bij mij kan een reden zijn waarom ik zoiets niet 2x achter elkaar moet doen zijn dat het de tweede keer nooit zo perfect is als de eerste keer.

Maar ja, daar ging ik me toch niet door laten tegenhouden? Dus stapte ik vanochtend om half 7 weer op de fiets. De wind was minder sterk dan gisteren, dus heen ging eigenlijk juist gemakkelijker dan gisteren. Sowieso was het gegeven dat ik de route nu kende geen probleem, het zorgde er slechts voor dat ik nog beter dan gisteren de rit in stukjes kon knippen. Terug was wél een stuk pittiger. Minder wind betekende meer zelf trappen. En ook een hogere gevoelstemperatuur. Beide bidons gingen vandaag dan ook helemaal leeg tijdens de terugrit.

Het betekende ook een lagere gemiddelde snelheid dan de eerste keer. Nou ja, boeien. Ik vond het lekker fietsen.
Morgen met de auto naar Oss en Apeldoorn, donderdag met de trein weer naar Apeldoorn en vrijdag is een niet-werkdag. Volgende week staat een ander fiets-evenement op het programma. Dus voor nu was het weer even de laatste keer. Maar bij dit soort weer, weet ik dus dat het prima te doen is.

Gepubliceerd door om 19:09

Rondje Stevenbeek – Venray – Ysselsteyn

Algemeen  Reacties uitgeschakeld voor Rondje Stevenbeek – Venray – Ysselsteyn
jun 292018

Totaal: 59,39 km
Duur: 1:55:39
Gemiddeld: 30,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 78 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 159 slagen per minuut
Weer: 16°C-21°C, Droog, wind uit noord-oost kracht 2
Omstandigheden: Lekker voordat het te warm wordt.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Vandaag niet eerst de boodschappen en dan Spinning, maar een lekker rondje buiten fietsen daarna de boodschappen. Buienradar voorspelt weer warm weer vandaag en omdat ik vanavond niet kan gaan fietsen besloot ik om half 8 al op de fietst te stappen. Je ziet dat ik het rondje net iets langer had moeten plannen, wan 60 km klinkt toch net iets beter dan 59,39 km en waarschijnlijk had ik die zig-zag paadjes op het einde door Deurne ook beter kunnen overslaan, want dan had de teller gewoon op 31 km/uur gemiddeld gestaan en niet op 30,8 (bij Strava dan, Garmin vond het 30,9) km/uur.

Ach ja, dat doet er ook niet toe, het was een lekker ritje. En die 35,6 km/uur gemiddeld over de Wittedijk richting Deurne wordt niet als persoonlijk record aangegeven door Strava omdat het blijkbaar de eerste keer was dat ik dat segment fietste. Zo zie je ook de relativiteit van alles weer. Maar 1 km/uur sneller gemiddeld fietsen (in vergelijking tot woensdag) kost op een racefiets in ieder geval heel wat meer moeite dan in bv een auto. 🙂

Gepubliceerd door om 09:55
sep 252017

In de nacht van zaterdag op zondag 28 & 29 oktober kan je bij Fitness & Zo Born terecht voor een Special Spinning Ride. Ze zijn open vanaf 01.00 uur en de Wintertijd Challenge duurt van 02.00 tot 03.00 uur. Ik doe mee, jij ook?!

Gepubliceerd door om 06:54
sep 242017

Totaal: 37,0 km
Duur: 1:48:27
Gemiddeld: 20,5 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 74 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 158 slagen per minuut
Weer: 9°C-14°C, droog, zonnetje
Omstandigheden: Druk in het bos, af en toe file fietsen
Gereden met: de Ridley Blast 29er
Kleding: ondershirt, thermoshirt lange mouw, bibshort kort, overshirt lange mouw, handschoenen (open vinger), beenstukken (eerste deel), overschoenen

Het was lekker weer vandaag, dus de Ridley Blast gepakt en er weer op uit. De kleren van gisteren waren nog niet in de wasmachine geweest, dus even een ander setje samengesteld. Beenstukken heb ik meerdere sets van, heb ik alleen het eerste rondje door het Zandbos gebruikt, daarna vond ik het ruimschoots warm genoeg. Thermoshirt korte mouw heb ik er maar eentje, dus die met lange mouw gepakt. Hiervan vond ik het het eerste half uur niet erg, maar daarna had ik best zonder gekund. De overschoenen draag ik niet zozeer voor de temperatuur, maar dat houdt de zooi een beetje van je schoenen af.

Was het vorige keer weer even wennen door het Zandbos, nu voelde het alweer veel vertrouwder. Omdat ik pas relatief laat vertrokken was (9:49 uur vertrek) was het al tamelijk druk in het bos. Ik moet zeggen dat in het algemeen eigenaren van honden super rekening houden met het mogelijk gedrag van hun hond als er een fietser voorbij komt. Alleen in het Bikkeltjesbos leerde ik “Ruud” kennen. Een tekkel. Hij was nog jong en luisterde nog niet zo goed, hij zou wel achter me aan rennen maar hij deed niets, zo verzekerde me zijn baasje toen ik in eerste instantie maar even stopte bij haar omdat Ruud nog een stukje verderop dwars op het stukje single-track stond. Ik wachtte totdat Ruud bij mij (en belangrijker: het baasje) was. Maar in plaats van dat het baasje Ruud even bij de halsband vast hield, hoorde ik hem veel te lang naar mijn zin achter me aanjagen. Kan die hond niks aan doen, die weet nog niet beter, het baasje had wél beter moeten weten.

In het Bikkeltjesbos was het sowieso druk. Toen ik er naar toe fietste vanuit het Zandbos zag ik dat ik een groepje van een MTB club uit Ysselsteyn voor me had zitten en een groepje van een club uit Deurne achter me. In het Bikkeltjesbos zelf kwamen we in de file terecht omdat we achter de jeugdgroep van MTB Club Bikefun uit Liessel terecht kwamen. Waar alle clubleden hun best deden om er zo snel mogelijk voorbij te komen, ben ik er nog even achter blijven hangen om met de begeleider te kletsen. Het blijkt dat de club sinds juli dit jaar een eigen Bikefun-park heeft in Liessel waar de (jeugd-)leden hun techniek kunnen aanscherpen. Ik begrijp dat de aanwezige wip sommige leden nog wat angst inboezemt. 🙂
Uiteindelijk ben ik de groep voorbij gereden, ik kwam even later nog een tweede groep tegen van Bikefun en via het fietspad van de N270 ging het uiteindelijk weer richting thuis.

Lekker rondje weer.

Gepubliceerd door om 13:39
jul 292017

Duik nr: 134
Locatie: Alice in Wonderland (Bonaire)
Tijd in / uit: 8:42 – 9:47
Flesdruk in / uit: 230 – 70 bar (fles: 12 liter, Aluminium, Nitrox – 32%)
Diepte Max: 17,4 meter
Temperatuur (bodem): 27°C
Buddy: Marit + Niek + Josine

Duik nr: 135
Locatie: Buddy’s Reef (Bonaire)
Tijd in / uit: 15:41 – 16:35
Flesdruk in / uit: 230 – 100 bar (fles: 12 liter, Aluminium, Nitrox – 32%)
Diepte Max: 23,2 meter
Diepte Gem: 11,0 meter
Temperatuur (bodem): 27°C
Buddy: Marit + Niek + Josine

Duik nr: 136
Locatie: Buddy’s Reef (Bonaire) – Nachtduik
Tijd in / uit: 19:04 – 19:47
Flesdruk in / uit: 210 – 110 bar (fles: 12 liter, Aluminium, Nitrox – 32%)
Diepte Max: 20,0 meter
Diepte Gem: 11,0 meter
Temperatuur (bodem): 28°C
Buddy: Niek + Josine

Gisteren maar 1 duik, vandaag 3 duiken gemaakt. De dag ging van start bij Alice in Wonderland. We waren naar de duikstek gegaan vanwege het dubbele rif. Nou hebben we later geleerd dat je dat wel op meer plekken hebt en juist bij Alice is hij niet direct zichtbaar vanaf het eerste rif. Wij zijn dus op het eerste rif gebleven. Voor de tweede duik gingen we terug naar Buddy’s reef. Plan was namelijk om ook de 3e duik daar te maken als nachtduik. Dat ging goed, navigeren onder water was er gemakkelijk. Waarschijnlijk zijn we wat vroeg het water in gegaan, het was nog niet helemaal donker toen we vertrokken en de variatie van leven was niet heel groot. Op de tarpon na natuurlijk. Die kwamen als gekken op de lampen af.

Alice in Wonderland (Bonaire) Alice in Wonderland (Bonaire) Alice in Wonderland (Bonaire) Alice in Wonderland (Bonaire) Buddy's Reef (Bonaire) Buddy's Reef( Bonaire) Buddy's Reef( Bonaire) Buddy's Reef( Bonaire) Buddy's Reef( Bonaire)

Gepubliceerd door om 23:00

Studio Bruinvis is in de lucht

Algemeen  Reacties uitgeschakeld voor Studio Bruinvis is in de lucht
okt 272016

studiorugvin_1Je kunt vanaf Zierikzee bij het havenhoofd (westkant van het kanaal) op de dijk nu Bruikvissen horen (en eventueel zien) dankzij een installatie die bestaat uit een boei in het water en een ontvanger aan de kant.

Super! Maar jammer dat ik maar zo weinig in Zierikzee kom als ik niet ga duiken in Zeeland. Een webcam en een audiostream zou natuurlijk nog meer des 2016 geweest zijn. Het hele verhaal is hier te vinden.

Gepubliceerd door om 08:03

Mdina en Rabat

Algemeen, Duiken  Reacties uitgeschakeld voor Mdina en Rabat
okt 262015

Mdina Mdina is de oude hoofdstad van Malta, Rabat is de voorstad ervan die, als je met de bus komt, aan de overkant van de straat ligt. Beide plaatsen zijn een ideaal plekje om naar toe te reizen als je een dagje niet duikt. Ik kan me voorstellen dat het hier in de zomer heel erg druk is, gezien de overvolle bus die we nu hadden er naar toe, maar goed, het is zo’n stad die je eigenlijk ook gewoon niet over kunt slaan als je op Malta bent.

Mdina is al rond 4.000 voor Christus gesticht en was van ongeveer 200 voor Christus tot 1571 de hoofdstad van Malta totdat Valetta die rol over nam. Er rijden maar beperkt auto’s door de stad en doordat Mdina tamelijk compact is, kun je het eenvoudig te voet bezoeken, al zal je bij de stadspoorten een bezoek met paard en wagen aangeboden worden.

Mdina Mdina Mdina Mdina Mdina
Er zijn meerdere plekken om te lunchen in Mdina, maar omdat het terras van de Fontanella Tea Gardens op zo ongeveer elke toeristische site als dé plek om te lunchen met uitzicht wordt aangeprezen, gaat iedereen daar naar toe. Toegegeven, de chocoladetaart die ze er verkopen is heel lekker, maar als je pech hebt zit je met je rug naar het uitzicht. Gelukkig zijn er voldoende plekken langs de buitenmuur waar je toch van het uitzicht kunt genieten (klik er even op voor de volledige versie!).
Mdina
Rabat steekt wat huizen betreft wat schril af tegenover Mdina. Je gaat hier ook vooral naar toe als je een van de vele grafkelders wilt bezoeken. Of wat zoete lekkernijen voordat je de bus terug neemt. 🙂
Rabat Rabat

Flesdruk in / uit: 200 – 100 bar
Max. Diepte: 12,5 meter
Gewicht lood: 10 kg
Zicht: smilie2 (30 cm – 5m)
Temperatuur (lucht): 14°C
Temperatuur (bodem): 11°C
Omstandigheden: Zout | Kant
Gids: René Bakens
Buddy: Marit, Niek, Josine

En toen was het 1 mei. Dat is in Nederland gewoon de dag na wat vroeger Koninginnedag was. Maar in België en Duitsland is dat de Dag van de Arbeid, een feestdag, een dag dat iedereen vrij heeft. En als je dan duiker bent in België, dan ga je naar Zeeland om te duiken. Het was dus redelijk druk bij Scharendijke Haven. Dat betekent een stuk verder lopen naar de steiger.
Duiken in Zeeland Duiken in Zeeland

Hier bij Scharendijke kwamen we veel zeesterren tegen. Die lagen niet “netjes” gestrekt op de bodem, maar waren meestal ergens innig omheen gekneld, in een poging datgene open te krijgen wat ze vast hadden. En ook hier natuurlijk weer veel krabbetjes.
Lees verder »

Gepubliceerd door om 12:00
sep 022013

Statistieken_Diekirch_Valkenswaard_2Diekirch – Valkenswaard was/is voor mij geen wedstrijd. En dus was eigenlijk ook de positie van binnen komen gisteren helemaal niet relevant. Maar ja, als je deelneemt aan een toertocht waarbij tijdstip van starten, tijdstip van doorkomst bij de controleposten en tijdstip van aankomst in Valkenswaard elektronisch geregistreerd én online weergegeven worden, dan is een logische vraag: hoe deden ‘we’ het?

De ‘Facts and Figures‘ pagina van de organisatie van Diekirch-Valkenswaard laat helaas alleen maar ‘defecte’ afbeeldingen zien, maar in deze blogpost uit 2011 staan wel een aantal mooie overzichten van het aantal deelnemers en hun binnenkomst in 2007, 2008, 2009, 2010 en 2011. De meest recente gegevens, 2012 en 2013 ontbreken daarin. Aan de gegevens van 2012 kon ik niet komen, maar die van 2013 waren met wat werk wél te achterhalen, die staan immers online (totdat de tocht van 2014 er aan komt). Het blijkt dat de server het gisteren tijdens de tocht zwaar gehad heeft, maar de verschillende tijdstippen zouden inmiddels moeten zijn bijgewerkt.

In de data die ik wist te achterhalen zaten een paar eigenaardigheden. Zo waren er een paar deelnemers die zo te zien wel heel erg hard gefietst hebben. Deze heb ik uit het overzicht weg gelaten.
Ook waren er uiteraard mensen die zich wel ingeschreven hadden maar (door omstandigheden) niet van start zijn gegaan. Ook die heb ik uit het overzicht weg gelaten. Uiteindelijk kwam ik zo tot 1.001 deelnemers waarvan een starttijd of een aankomsttijd in Valkenswaard te vinden was op hun persoonlijke pagina. Er waren namelijk ook deelnemers (zie dit voorbeeld) waarvan wel de doorkomst bij de posten geregistreerd was, maar niet de starttijd. Die deelnemers heb ik gewoon in het overzicht laten zitten. Van deze 1.001 deelnemers kwamen er, volgens de data, 45 niet (op tijd) aan in Valkenswaard.
Lees verder »

Gepubliceerd door om 08:39

Gelezen: Wielrenblad – jaargang 1 – nummer 1

Algemeen  Reacties uitgeschakeld voor Gelezen: Wielrenblad – jaargang 1 – nummer 1
apr 112013

Wielrenblad Vandaag maakte ik kennis met een nieuwkomer op de markt van bladen op papier over wielrennen: Wielrenblad. Ik moet zeggen dat de relatie een beetje moeizaam van start is gegaan. In het plastic om het blad zat een brief waarin ik begroet werd met “Beste lezer” en “Leuk dat je het eerste Wielrenblad hebt aangevraagd”. Ik ben heel erg benieuwd waar ik dat eerste nummer dan aangevraagd heb. Want daar kan ik me helemaal niet van herinneren. Maar goed, dat eerste exemplaar is gratis, dus toch maar eens lezen.

En eigenlijk valt het blad helemaal niet tegen. Het blad leunt duidelijk sterk op mooi beeldmateriaal. Dus veel grote foto’s, vergezichten etc.
Maar ook inhoudelijk af en toe wel zaken die ik op andere plekken nog niet tegen kwam . Zoals een tweetal zotten die een ‘Elfstedentocht’ (niet de officiële fietstocht) gedaan hebben op een moment dat het nog tamelijk koud was. Of een verslag van de ervaringen van een paar Britten die voor het eerst de Dodemanweg opgefietst zijn (ik weet hoe die voelt), een rondje Drielandenpunt in de sneeuw op de racefiets of een overzicht van de verschillende soorten koffie die je kunt bestellen.  Ook aardig, de routes die besproken worden zijn ook via de website te downloaden, voor als je ze zelf wilt fietsen.

Mocht je echter een abonnement willen afsluiten, dan moet je weer even slikken. Zo heeft het formulier een verplichte optie om je aan te melden voor de nieuwsbrief:
wielrenblad_nieuwsbrief

Niet fijn, niet slim.

Het is me ook nog niet helemaal duidelijk wat ze bedoelen met een jaarabonnement. Er wordt aangegeven dat het blad in 2013 in totaal 3x zal verschijnen. Nummer 1 heb je gratis ontvangen, er verschijnen er dus nog 2. Daar betaal je dan € 9,95 voor in combinatie met een gratis Ass Saver. Dat is dan geen slechte deal als je zo’n Ass Saver wilt hebben, want die kost zelf al bijna dat bedrag. Maar hoe het jaar dan loopt is me ook nog niet helemaal helder. Krijg je er nog twee en tellen ze het jaar als “2013” ? Of tellen ze 12 maanden vanaf nu en krijg je er nog drie?
En over opzeggen zegt het blad op papier dat dit “op elk moment” mogelijk is, terwijl online gesproken wordt over een opzegtermijn van zes weken “voor aanvang van de nieuwe betaalperiode”. Het blad vermeld de ‘normale’ abonnementsprijs van €14,95 terwijl ik die info op de website niet kon vinden.

Het is te hopen dat ze de informatie op de website snel updaten. Want het blad zelf is zoals gezegd best de moeite waard. Er is dik papier gebruikt en daardoor voelen de bladzijden lekker stevig aan. Het formaat is ook een flinke slag groter dan mijn iPad, A4-formaat, vergelijkbaar dus met een 11-inch scherm. En ook daardoor bladert dit op papier net wat fijner dan dat ik me voorstel dat het op de iPad zou doen. Belangrijk verkoopargument natuurlijk in deze tijd waarbij ik papier laat liggen als het even kan. Want ik blijf het jammer vinden: ik lees zo’n blad (en ook andere bladen over fietsen) maar één keer goed. En daarna niet meer. Ik zou ze eigenlijk moeten kunnen inleveren bij mijn lokale bibliotheek. Kunnen ze daar nog door anderen gelezen worden die zich geen abonnement kunnen veroorloven.