Cardio (Spinning) versus Cardio (Spinning)

 Spinning  Reacties uitgeschakeld voor Cardio (Spinning) versus Cardio (Spinning)
nov 112016
 
Cardio (Spinning)

Cardio (Spinning) – les 1

Cardio (Spinning) - les 2

Cardio (Spinning) – les 2

OK, vooraf eerst: dit is een blogpost die ik schrijf omdat ik ge├»nteresseerd ben in hoe mijn hartslag verloop tijdens twee verschillende Spinninglessen van twee verschillende instructeurs verschilt. Het is geen blogpost om kritiek te leveren op de een of op de andere. Als je tot het einde door leest, dan zal dat ook wel duidelijk worden, ik wilde het alleen even vooraf benadrukken. ­čÖé

Vandaag had ik de Garmin Forerunner 35 voor de tweede keer om tijdens een Spinningles. En wees gerust, ik verwacht niet dat ik elke Spinningles een blogpost waard ga vinden hoor, maar omdat het verschil in opbouw van de les van vandaag (ten opzichte van die van woensdag) ook zo heel duidelijk in het profiel van mijn hartslag te herkennen is, vond ik het leuk om die twee ook naast elkaar te zetten (zie ook dit bericht voor het verschil Cardio- versus Kracht-training).

Zoals je ziet zijn de basisgegevens ongeveer vergelijkbaar: gemiddelde hartslag vandaag (les 2) was 153 slagen per minuut met een max. van 187, afgelopen woensdag (les 1) was dat 151 slagen per minuut met een max. van 188. Het verschil zit hem in de opbouw van de les. Ik daarom bij les 2 een aantal verticale lijnen gezet.

Vandaag zat ik ruim voor het begin van de les al op de fiets, de eerste 8 minuten ┬ávan het plaatje (tot aan de eerste verticale lijn) is mijn hartslag terwijl ik op wat muziek al lekker warm aan het fietsen ben. De hartslag loopt wat terug bij het begin van de les (de offici├źle warming-up), de twee piekjes zijn twee momenten van versnellen aan het begin van het eerste blok van 15 minuten. Daarna zie je een geleidelijke opbouw van de hartslag, een klein stukje herstel met daarna twee keer een sprint aan het einde van het blokje, die pieken liggen een stuk hoger dan de eerste twee.

Daarna zakt de hartslag rustig weer terug bij de start van het tweede blok, waarin ook weer een aantal verzuringsmomenten zitten (o.a. via een aantal keer “freeze”) met een stevige stijging door tot het einde van het blok. Ook blok drie begint met herstel, maar je ziet dat ik daar eerst even wat fors van start ga (mijn hartslag gaat weer omhoog), maar ook dan komt het herstel er en ben ik klaar voor de zware stukken van dat laatste blok. Ook hier zie je dat ik twee keer tot boven de 180 slagen per minuut kom totdat de les voorbij is en mijn hartslag, zoals het hoort omlaag dendert tijdens de cooling down.

Kortom, twee heel verschillende lessen. De ene meer een duurtraining met wat extra inspanning op het einde. De andere veel meer interval. Verschil is er duidelijk wel. Strava geeft de training van woensdag (les 1) een “Suffer score” van 54 met 37 punten in het rood en die van vandaag (les 2) een suffer score van 77 met 57 punten in het rood.

 

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:24
nov 092016
 
Bodypump

Kracht (Bodypump)

Cardio

Cardio (Spinning)

garmin_forerunner_35Sinds afgelopen weekend beschik ik naast de Garmin Edge 800, die ik alleen op de fiets gebruik, over een Garmin Forerunner 35. De keuze op de Forerunner is gevallen omdat deze zowel over een ingebouwde hartslagmeter beschikt als over de mogelijkheid om een koppeling tot stand te brengen met een externe hartslagmeter. Dat laatste is in de regel nauwkeuriger en betrouwbaarder, al liet een eerste test afgelopen weekend zien dat de resultaten die de Garmin Edge vastlegde op basis van de meter op de borst en de meting van de Forerunner via mijn arm niet zo heel heftig van elkaar verschilden.

De aanschaf was het gevolg van nieuwsgierigheid naar mijn hartslagverloop tijdens mijn trainingen binnen, met name dus tijdens de Bodypumples (meting via de arm) en de Spinningles (meting via de borstband). Het resultaat van afgelopen week (afgelopen maandag en vanavond) zie je in de afbeeldingen hierboven.

De verschillen tussen beide metingen zijn geen echter verrassing, maar wel leuk om te zien. Zoals te verwachten was mijn gemiddelde hartslag bij de Bodypumples (voornamelijk krachttraining) lager dan bij de Spinningles (veel cardio): 131 slagen per minuut versus 151 slagen per minuut.

Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 22:13

Rondje Zandbos x2

 Garmin, MTB  Reacties uitgeschakeld voor Rondje Zandbos x2
nov 062016
 

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 28,0 km
Duur: 1:25:01
Gemiddeld: 19,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 72 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 164 slagen per minuut
Weer: 4┬░C, Beetje druppels en winderig
Omstandigheden: Het was mooi in het bos maar koud.
Gereden met: de Ridley Blast 29er
Kleding: ondershirt zonder mouw, thermosshirt lange mouw, overshirt lange mouw, dunne handschoenen met dichte vinger, lange broek, te dunne sokken en geen overschoenen.

Het zou een heel kort bericht zijn, maar het zou ook een passende samenvatting zijn: mooi maar koud.
Nou weet ik dat dat laatste aan mij ligt (“er bestaat geen slecht weer alleen slechte kleding”) dus dat is inderdaad gewoon iets om volgende keer rekening mee te houden. Dan dus wel overschoenen en wintersokken aan. Het was ook niet echt een probleem tijdens het fietsen zelf, maar iets dat ik merkte toen ik weer de deur binnen stapte: ik voelde mijn tenen niet.

Genoeg over de temperatuur: het bos lag er schitterend bij. Overal verschillende herfstkleuren, veel bladeren op het pad, een hertje dat voorzichtig (schichtig) het pad over stak. Lekker.
Door de kapwerkzaamheden was de route was anders dan de vorige keren. Dat zorgde hier en daar voor wat verwarring omdat sommige stukken nu “de andere kant” op gefietst moesten worden. Was dus even opletten met mogelijke tegenliggers, maar super natuurlijk dat zelfs bij werkzaamheden er in het bos omleidingen gemaakt worden!

Ik was niet heel vroeg op pad gegaan, kwart over 9, dus tegen de tijd dat ik mijn twee rondjes er op had zitten was het bos al weer gevuld met gezinnen die de hond en de kinderen aan het uitlaten waren. Tijd voor een lekker warme douche en lunch met de rest van de familie.

Vandaag heb ik, naast de Garmin Edge 800 die ik op zo’n momenten altijd op mijn stuur heb zitten ook de Garmin Forerunner 35 gebruikt (nee, ik ga niet lopen/rennen!). Meer daarover op een ander moment.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 11:28