mrt 062014
 

2014-03-06 12.35.31Wat vroeger dan de andere twee dagen vandaag een bericht naar aanleiding van dag 3 van de Sportvastenkuur. Belangrijkste reden daar voor is dat ik mijn training vandaag een stuk eerder afgewerkt heb en dus ook eerder online kan zetten. Maar eerst even : Mijn opmerkingen, notities en posts over de sportvastenkuur zijn ter info. Ze zijn in geen geval bedoeld als vervanging van begeleiding door een (ervaren) sportvastencoach!

Wil je de verslagen van voorgaande dagen lezen: dag 1 en dag 2

Ik heb geen idee of ik voor elke dag een ‘thema’ of motto weet te verzinnen, maar als gisteren de ‘pistache-dag’ was, dan was vandaag de ’24 kitchen’ dag. Het was/is in ieder geval de derde afbouwdag zoals dat zo mooi heet. Waarbij iedereen die al eens een keer een sportvastenkuur heeft gedaan je weet te vertellen dat ook vandaag er geen vaste voeding op het menu staat. Je begint ’s ochtends met 2 x 150 ml vruchtensap, luncht met 2 x 150 ml vruchtensap en vanavond (zo meteen) mag ik 3 x 150 ml tomatensap. Wel opgewarmd en voorzien van wat peper voor de smaak, dus laten we zeggen tomatensoep. En natuurlijk de verschillende supplementen, die het allemaal nog draaglijk maken.

Webinar 6-3-2014Afgelopen nacht was de eerste nacht tijdens de kuur die ik niet aan één stuk door geslapen heb. Tja, je drinkt toch redelijk wat tijdens zo’n dag (naast thee en koffie in ieder geval 3 x een bidon van 750 ml en gisteravond 500 ml soep) en dan kan je blaas je wel eens wekken. Alleen is het dan wat gemakkelijker om weer in slaap te komen als je buikje lekker vol is. Nou ja, het is allemaal wel te overleven. En ik heb er gelukkig nog geen last van dat ik slechte zin krijg als ik anderen zie eten, als ik eten ruik (ik woon immers niet alleen). OK, het is wellicht een beetje mezelf plagen om dan naar 24 Kitchen te gaan kijken, maar het was nou eenmaal ontspannender dan weer een keer tevergeefs level 80 van Jelly Spash op de iPad te proberen.

Ook qua aangekondigde mogelijke concentratieproblemen viel het gelukkig heel erg mee. Ik vond het webinar dat ik vanmiddag (in het Engels) verzorgd heb over mijn promotieonderzoek eerder een welkome afleiding dan een inspannende activiteit. De training van vanmiddag was dat uiteraard wel. Meer ook dan gisteren, daarover hieronder meer.

Gevoel van de dag
Ik vind het nog best moeilijk om elke dag een cijfer te prikken op de dag die geweest is. Het is een beetje als een wielrenner na de finish vragen of het zwaar was (terwijl hij weet dat hij nog verder moet de volgende dag). De reactie is dan meestal “appeltje eitje”. Ja, ook vandaag nog regelmatig honger. Maar van de andere kant is het ook zo dat het nu half 6 is en ik na de training van vandaag eerst dit bericht zit te typen en niet al uitgehongerd de tomatensoep sta op te warmen. Dus, was het vanochtend een 6,5 (deels ook door de onderbroken nacht), voor de dag als totaal geef ik een: 7

Sportvasten_dag_3Tacx Real Life Training – Sportvastenkuur dag 3
Duur: 30:05
Afstand: 11,60 km
Gemiddelde snelheid: 23,1 km/u
Gemiddelde trapfrequentie: 87 omwentelingen per minuut
Gemiddeld vermogen: 176 Watt
Gemiddelde hartslag: 142 slagen per minuut
Ondertussen gekeken naar: Floortje naar het einde van de wereld afl. 5 (Faeroër)
Gereden met: de Gazelle Vuelta op een Tacx Fortius

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website.

Nou ja, en met zwaar bedoel ik dan vooral dat ik meer dan de eerste twee dagen moest temporiseren om mijn hartslag niet te hoog te laten oplopen. Haalde ik gisteren een gemiddelde vermogen van 199 Watt bij een gemiddelde hartslag van 143 per minuut (gerekend over de volledige 30 minuten), vandaag bleef ik steken bij 176 Watt met een gemiddelde hartslag van 142 slagen per minuut. Het betekent niet dat ik nou na afloop van de training er helemaal doorheen zit of zo. Dat was waarschijnlijk wel zo geweest als ik vermogen als uitgangspunt had genomen.

Vandaag is ook de eerste dag dat ik met de ‘plasstripjes’ aan de slag mag. Daarmee moet ik gaan vaststellen of ik de ‘switch’ van suikerverbranding naar vetverbranding maak. Petra Verbeek heeft haar sportvastenkuur ook uitgebreid gedocumenteerd en geeft hier uitleg bij de drie onderdelen. Ik knip/plak het rijtje even:

  1. Indicatie voor diabetes mellitus of kortweg diabetes. Letterlijk betekent dit ‘honingzoete doorloop’, omdat er suikers via de urine worden uitgeplast. Dit vakje moet geel blijven. Is ie groen dat zitten er teveel suikers in je urine wat kán duiden op suikerziekte. Als dat het geval is kun je niet starten aan de sportvastenkuur, maar moet je een afspraak maken bij de huisarts voor een bloedsuikertest.
  2. Test op vitamine C. Deze moet donkergrijs blijven of lichtgrijs worden. Het geeft de uitstoot van vitamine C aan (vitamine C is een wateroplosbaar vitamine en een teveel daarvan plas je gewoon uit). Is deze te hoog dan moet je een dagje geen supplementen gebruiken en de kuur een dag later starten. Tijdens de sportvastendagen kan dit vakje van de urinetest naar oranje verkleuren, maar hoef je je geen zorgen te maken. Het heeft te maken met stoffen die vrijkomen bij het vasten.
  3. Test de ketonenwaarde. Hoe paarser hoe beter, geldt op de vastendagen. En paars staat in dit geval voor feest, want als ie paars wordt kun je mogelijk eerder aan de opbouwdagen beginnen.

Vanavond is er nog niets aan verkleuring te verwachten bij de strip voor de ketonenwaarde. Voor de test moet je na de training eerst je blaas zo leeg mogelijk maken en dan 3 uur wachten totdat je de test doet. Tijdens het sporten en direct erna worden de ketonen namelijk opgebruikt en zijn de niet in je urine zichtbaar. Ook daarna kan het wat wisselen, stel dat je heel veel drinkt, dan zou er verdunning op kunnen treden. Een bloedtest is betrouwbaarder maar niet praktisch. We zullen het zien. Morgen in ieder geval weer een dag met alleen maar sap.

Vanwege de urinetest:

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 17:55

  2 reacties aan “Sportvastenkuur – dag 3”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.