okt 202013
 

Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 63,74 km totaal
Duur: 03:17:34
Gemiddeld: 19,4 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 79 omwentelingen per minuut
Weer: 10,0°C-17,0°C, droog, heerlijk najaarsweer
Omstandigheden: flink stuk nieuwe MTB-route = erg zwaar!
Gereden met: de Ridley Blast 29er

Pap in mijn benen! Dat is de beste omschrijving van vandaag. Het gevolg: ploeteren  en afzien en een beschamend laag gemiddelde dat nog iets opgetrokken wordt door de 7 km die ik heen en terug naar de vertreklocatie gefietst heb.  Waar het aan lag? Geen idee. Zó uitbundig heb ik afgelopen week nou ook weer niet geleefd en hoewel ik uiteraard minder bewogen heb (geen Bodypump maar wel de nodige kilometers wandelen langs het strand), heb ik ook ruim 120 km MTB-en in de benen, maar met voldoende tussenliggende tijd om te herstellen. En omdat het een “thuistocht” was hoefde ik ook niet echt vroeg mijn bed uit, om 8 uur ging ik de deur uit richting Helmond. Nou ja, dan maar van de positieve kant bekijken: na (voor mij) 40 km fietsten we een stuk door het Zandbos.  Daar was de verleiding best groot om gewoon linksaf te slaan en dan al wat eerder thuis te zijn. Maar ik heb die verleiding weerstaan. Want er is maar één ding erger dan een toertocht langzaam fietsen. En dat is een toertocht niet uitfietsen. Dus stak ik gewoon over richting Bikkeltjesbos en ook daar heb ik het bord met “afkorting” waardoor je de route in het Bikkeltjesbos over kon slaan genegeerd. Nu ging ik ook voor de hele rit.

Maar goed, even terug naar  het begin. Het was vanochtend al vroeg warm. Want hoewel de Garmin aangaf dat  het ‘maar’ 10°C was, heb ik de armstukken al verwijderd toen ik bij de start in Helmond was. Het themosshirt had ik eigenlijk ook wel thuis kunnen laten zo warm was het. Ik had op de website van Tourclub ’81 al gezien dat we vandaag ook over de nieuwe vaste ATB-route in het Bakelsbos zouden fietsen. Ik wist inmiddels wat dat betekent: nieuwe paden die voor geen meter lopen, veel mul zand en hard werken. Dat hoort er nu eenmaal bij, van de nieuwe routes in Deurne weet ik inmiddels dat dat gewoon een jaartje duurt en dan zijn ze voldoende ingeklonken om lekker te lopen. Het was dus vanaf het begin hard werken.

Niet dat iedereen daar vandaag last van had, ik werd door voldoende heren ingehaald. Ik wist één jongedame tot aan de pauzeplek achter me te  houden. Zij had nog net iets meer moeite met de heuvels in het parcours dan dat ik had en moest regelmatig stukjes lopen, maar was verrassend snel op de vlakke stukken. Toen ze me bij  een zandheuvel waar we beiden moesten afstappen toch bijhaalde wilde ik haar netjes voor laten gaan. Nee, zei ze, ik moest maar voor gaan, ik fietste toch harder en zij deed dit pas voor de eerste keer. Ja, dank je wel. Daar kon ik het dan mee doen voor vandaag. 🙁

Zoals gezegd, we kwamen ook door het Zandbos. En net als vorig jaar, toen ik de tocht niet gefietst heb, maar wel op datzelfde moment door het Zandbos heen kwam (zie dit bericht en deze video) ging een deel van de route wéér over de daar aangelegde vaste MTB-route maar van de verkeerde kant! Daarnaast werd op stukken van de route gebruik gemaakt van de vaste wandelroutes die er ook lopen. En omdat het mooi weer was en er blijkbaar een groep joggers in het bos aan het trainen was, was het ook daar druk. Ik baal daar van, want het draagt bij aan het opbouwen van een slecht imago van MTB-ers bij andere gebruikers van het bos. De vaste route daar is mooi genoeg, volg die gewoon in de aangegeven richting, dan heeft niemand daar last van!

Goed, genoeg gemopper. Na het Zandbos ging het via een voor mij niet gebruikelijke verbinding naar het Bikkeltjesbos. Daarna nog “even” om Berkendonk heen (dat pad is altijd nat). In het stukje bos voor de finish kwam ik voor de tweede keer langs Connie Sinteur. Nu stond ze achter een klein hobbeltje in het pad. Toch nog even aangezet. Het is even afwachten of ik er in geslaagd ben om net op het moment dat zij afdrukte met beide wielen van de grond af te zijn. 🙂
Komende week weer het gebruikelijke sportprogramma, al heb ik voor woensdagavond in plaats van Spinning de Tacx weer eens gebruiksklaar gemaakt, wordt die ook weer eens gebruikt! Zaterdag is dan de Nightbike in Asten. Het ziet er helaas naar uit dat mijn tweede lamp niet op tijd hier zal zijn aangezien hij nog steeds (al 3 weken) in China ligt te wachten met status “Waiting for transit airline Space”. Tja, dat is het nadeel van bestellen op grote afstand.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 14:57

  3 reacties aan “Helmtocht”

Reacties (2) Trackbacks (1)
  1. Hallo,

    Leuk stuk geschreven. De nieuwe ATB route begrijp ik uit dat die voldoende intensief is om deze regelmatig even mee te pikken. En inderdaad, hij duurt even voordat de route is ingereden en lekker loopt. Er zitten een paar stevige korte klimmetjes in met een behoorlijk mulle ondergrond. Als dat niet beter wordt overwegen we om die mogelijk van rubber matten te voorzien.
    Dank je wel voor je ietwat negatieve reactie over de route in het Zandbos. Trek ik mij zeker aan. Iedereen op zijn eigen pad en in de juiste richting hebben we afgesproken binnen de NTFU. Voor volgend jaar houden we daar rekening mee.

    Groet,
    Maarten van Raak
    Organisator “Helmtocht”
    Secretaris Tourclub ’81 Helmond.

    • Hoi Maarten,

      Dank je voor je reactie. De nieuwe route had inderdaad de nodige bochten en klimmetjes, maar ook in deze nieuwe staat zeker niet ondoenbaar, gewoon pittig. Vorig jaar toen hier in Deurne de aanpassingen in de routes nieuw waren zat daar ook veel zand bij. Zwaar. Maar nu, een jaar later zijn de goed ingeklonken en lopen ze lekker. Ik moet bekennen dat ik niet weet hoeveel extra werk de clubs daar aan gehad hebben. Wat dat betreft had ik natuurlijk ook in het bericht wel duidelijker mogen stellen: Bedankt! We hebben hier in de omgeving een weldaad aan (nieuwe en bestaande) vaste routes, mede ook met dank aan de verenigingen die ze aanleggen en onderhouden. 🙂

      Fijn ook dat jullie volgend jaar met de bestaande routes rekening gaan houden!

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.