dec 152012
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 29 km totaal
Duur: 01:45
Gemiddelde hartslag: 175 slagen per minuut
Weer: 5,0°C-7,0°C, Af en toe een bui, vooral tegen het einde van de rit
Omstandigheden: Heerlijk! Maar wel warm ten opzichte van vorige week.
Gereden met: de Ridley Blast 29er

Dit had gemakkelijk een verhaal kunnen worden over wat er allemaal niet liep zoals zou moeten/ik zou willen. Mijn achterrem liep aan en in het donker krijg je dat niet zomaar gerepareerd. De Garmin heeft maar een klein stukje van de route de trapfrequentie bijgehouden en op het laatst stopte hij (geen idee waarom) helemaal met het registreren van de snelheid waardoor de track niet 100% is. En ik (nou ja, wij, want ik ben dan met een groepje verkeerd gefietst) heb ergens een afslag gemist waardoor ik 4km minder gefietst heb én de pauzeplaats gemist heb. En natuurlijk bleef het niet droog.

Maar daar gaat dit bericht niet over. Dit bericht gaat over hoe ontzettend kicken het was om in het donker te fietsen. Ik had het één keer eerder gedaan in het Verenigd Koninkrijk, maar toen was het in verhouding een veel korter en gemakkelijker stuk dan deze tocht. Die had alles in zich: asfalt, bos, zand, modder, modder en een heleboel zaken die ik niet eens echt heb kunnen zien. Ik had een lamp voor op mijn stuur die 1400 Lumen aan licht zou moeten geven en een klein lampje op mijn helm en als achterlichtje. Bij de start kwam ik een paar ervaren ‘in het donker’ fietsers tegen die een veelvoud hiervan op hun fiets hadden zitten. En ik moet bekennen dat ik inmiddels weet waarom deze toch niet slordige hoeveelheid licht zeker geen overbodige luxe is. Ik kreeg van Appie Verschoor via Twitter nog de tip om een andere lens te monteren zodat de lichtbundel meer in de breedte dan in de rondte schijnt. Dat ga ik voor een volgende keer regelen, want dat die volgende keer er komt is wel zeker wat mij betreft.

Want jemig wat was het ruim anderhalf uur lekker intensief crossen. Zodra het bijna helemaal donker om je heen is en alles wat je ziet de man voor je is, of als je voorop fietst de bundel van je eigen lamp, dan ben je super gefocust op wat er komen gaat. En zoals gezegd, de route was lekker gevarieerd. Bij de start hadden een paar van de ervaren deelnemers aangegeven dat het wel eens een loodzware rit kon worden met vooral modder, maar eigenlijk viel dat reuze mee. Er was één stuk op het einde waarbij je ‘wist’ dat links van ons de Dommel stroomde (een zwarte strook) waarbij het wel een beetje heftig was, maar ook daar ben ik zonder nat pak of gedwongen lopen doorheen gekomen.

Helaas is niet iedereen er zonder kleerscheuren vanaf gekomen, gezien dit bericht. Ik was alleen drijfnat toen ik weer terug kwam in Eindhoven. En het was natuurlijk warm. Bijna 18 graden warmer dan een week eerder. En ik had dezelfde hoeveelheid laagjes aan, het was een beetje moeilijk inschatten vooraf wat de temperatuur zou doen en ook de dreiging van regen maakte dat ik mijn windstopper aangedaan had. Dat had niet gehoeven.

Ik had gisteren de GoPro op mijn stuur gezet. Ik had geen idee of er iets uit zou komen dat bruikbaar was, ik ben aangenaam verrast door het resultaat. Leerpunt voor de volgende keer: omdat ik de lamp onder het stuur bevestigd had (ik had gelezen dat dat de lamp beschermde en voorkwam dat hij ging bewegen) scheen hij tegen de kabels van mijn shifters aan. Dat zie je van tijd tot tijd als een donkere schaduw/streep in beeld. Tja.

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Youtube” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.

Omdat de Garmin niet de hele afstand opgenomen had, heb ik het GPX-bestand van mijn backup-GPS gebruikt (die ik gelukkig wel bij me had). Dat betekent dat ik geen temperatuur, hartslag, cadans en eigenlijk ook niet echt snelheid ter beschikking had. Mijn backup-GPS berekent de snelheid namelijk op basis van de GPS locatie en als ik zo naar de video kijk is die niet altijd 100% correct. Het ging van tijd tot tijd wel aardig rap, maar de Garmin geeft als maximum snelheid 30 km/uur (op basis van wielbeweging) en in de video zie je hem af en toe daar een stuk boven springen. Nou ja, het gaat om het idee.
Na 1 minuut en 4 seconden zie je trouwens de ‘bliksem van opzij‘ komen. Dat was de eerste van twee keer dat dat gebeurde. De tweede keer was niet goed op de video zichtbaar dus die heb ik er uit gelaten. Maar het blijft knap om in het donker (en regen) fietsers die zelf soms bakken licht voeren in het voorbij rijden op de foto te krijgen.

Winteravondronde
Je ziet aan die tweede foto dat ik nog steeds voluit aan het genieten ben. En dat was ook zo. Kortom, het was niet de laatste keer wat mij betreft! 🙂

Volgende week geen toertocht, dan ben ik in Alblasserdam om 12 uur te Spinnen voor Serious Request. Is weer even heel wat anders dan dit weekend.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 23:00

  9 reacties aan “Winteravondronde”

  1. wat leuk om een indruk te hebben hoe onze rit er in het donker uitziet; ik heb al 3 keer de rit mee uitgepijlt maar nog nooit gereden zelf… dank voor deze impressie! en fijn dat je er zo van geniet, daar doen we t voor met onze wtccw…

  2. Ik heb nog minimaal één iemand anders gezien met een camera (op de helm in plaats van op het stuur), dus wie weet komt er nog wel meer online.
    Zelf zoek ik overigens regelmatig naar impressies (foto’s / video’s etc.) van toertochten die ik nog niet gereden heb op het moment dat ik mijn agenda aan het samenstellen ben. Zaterdag waren er (zo te horen om me heen) een combinatie van heel ervaren ‘nachtrijders’ en mensen die dat (zoals ik) nog nooit of niet vaak gedaan hadden. Voor hen is wat meer info dan alleen “licht en helm verplicht” erg nuttig vooraf. Dan kun je je beter voorbereiden op wat er je te wachten staat. 🙂

  3. Complimenten voor het mooie verslag en het gemaakte filmpje. Het was weer een legendarische tocht (voor ons met veel regen). Is het mogelijk om mij de gps track van afgelopen tocht te sturen?

    • Hoi Monique,

      Dank je. Het GPX-bestand van de tocht (zoals ik hem gereden heb!) kun je hier downloaden. Maar zoals in de tekst aangegeven heb ik een stukje van de route gemist (het onderste stukje bij de pauzeplek), dat zit dan dus ook niet in de track.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.

Op deze website wordt gebruik gemaakt van tools die kleine bestanden (cookies) op je computer opslaan. Cookies zijn veilig en worden gebruikt de site goed te laten werken en om (anonieme) gebruiksrapportages te maken (technische cookies). Andere cookies, zoals van YouTube of Addthis kun je naar wens uitschakelen, maar dan werkt die functionaliteit (uiteraard) ook niet. Je kunt via dit voorkeurvenster schakelen tussen je keuze. Lees meer over het privacybeleid van dit weblog