Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 27,94 km totaal
Duur: 01:12:01
Gemiddeld: 23,3 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 74 omwentelingen per minuut
Weer: 12,2°C, droog, maar het bos was nat genoeg.
Omstandigheden: Deze banden zijn prima op de weg en op vlakke stukken, maar doodeng op de technische stukken!
Gereden met: de Ridley Blast 29er
Op 4 oktober fiets ik de MTB-tocht die onderdeel uitmaakt van de activiteiten op de dag van de Kustmarathon Zeeland. Ik fiets dan, samen met zo’n 1.500 andere deelnemers ongeveer 55 km van Zoutelande naar Burgh Haamstede. De route bestaat hoofdzakelijk uit duin, strand, bos en de stormvloedkering Oosterschelde (en er zitten de nodige trappen en golfbrekers in het parkoers). Omdat ik begrepen heb dat fietsen op zand (ik heb serieus nog nooit op het strand gefietst) toch een ietwat andere band vergt dan de blubber en modder van Noord Brabant heb ik er alvast een paar andere banden op gezet:
Het is de GEAX TATTOO LIGHT 29 inch band. Omdat het vanavond nog mooi weer was, wilde ik die natuurlijk ook even uitproberen. Het Bikkeltjesbos hier om te hoek heeft normaal gesproken voldoende zand en alvast wat MTB-ervaring was natuurlijk ook niet verkeerd.
Oef, dat was toch wel even afzien. Op de weg lopen de banden prima, lekker snel. Een gangetje van 30 km/uur is er prima mee vol te houden. Maar in het bos was het toch wel wat anders. Niet alleen was het een stuk natter dan ik verwacht had (al had ik natuurlijk wel beter kunnen weten), maar op de technische stukken was het haast niet te doen. Ik weet sowieso niet wat ze er gedaan hebben, want het lijkt wel alsof ze (met opzet) een groot deel van het vaste parkoers “los” gemaakt hebben. Alsof ze met iets achter een tractor de bovenlaag los gemaakt hebben of zo. Ik dacht eerst dat het kwam van motorrijders, maar dit was dusdanig over de hele breedte van de paden dat me lijkt dat dit toch een andere oorzaak moet hebben. Hoe dan ook, zelsf na het flink verlagen van de druk (de banden geven aan dat ze minimaal 2,5 bar en maximaal 3,5 bar mogen hebben, ik begon op 3,0 bar) was het regelmatig zoeken naar grip.
Het resultaat was dat het op die stukken meer een kwestie van overleven was dan van tempo maken. Maar op de weg maakten ze dat weer meer dan goed. Conclusie is in ieder geval dat deze banden er na 4 oktober zeker niet de hele winter op blijven liggen. Dan ga ik toch weer voor de noppen en maximale grip!