aug 172012
 

Goed drinken is belangrijk Komend weekend wordt het erg warm. En als je dan gaat fietsen (ik ga zelf de Peter Winnen Classic fietsen op zaterdag) moet je er voor zorgen dat je goed drinkt.

Op het weblog van de Sportvoedingwebshop staat een blogpost met een aantal tips en uitleg over het drinken. Ik zal de tips hier opnemen, voor de uitleg (o.a. over Crystal Clear en Bokbier) moet je even doorklikken naar de site.

  • Tip 1: drink de avond (dag) voorafgaand aan je inspanning al de nodige extra hoeveelheid vocht. Op die manier zal je lichaam optimaal gehydrateerd zijn.
  • Tip 2: drink minimaal 600-750ml per uur inspanning. Uiteraard o.a. afhankelijk van de intensiteit waarmee je sport. Drink een half uur voor je start al 500ml isotone sportdrank, om maximaal gehydrateerd aan de start te staan.
  • Tip 3: weeg jezelf voorafgaand aan het sporten en na het sporten. De hoeveelheid wat je verloren bent aan lichaamsgewicht, vermenigvuldig je met een factor van 1,5. Die hoeveelheid drink je op binnen 3-6 uur na de inspanning. Voorbeeld: je start met sporten; weegt jezelf voorafgaand en weegt 70kg. Bij terugkomst weeg je 68kg (denk niet dat je 2kg vet bent verloren! Dat is voor 98% vocht!!). Het verschil dat je verloren bent = 2kg x 1,5 = 3 liter. Kortom; in de uren na je inspanning drink je nog eens 3 liter water (eventueel aangevuld met een klein beetje isotone sportdrank) om je vochtgehalte weer aan te vullen.
  • Tip 4: in de nacht moet je lichaam hard werken om te herstellen. Drink een uur voordat je gaat slapen nog 250-500ml water.

Tip 1 en Tip 2 kende ik zelf al. Bij Tip 3 wist ik inderdaad dat het gewichtsverlies voornamelijk vochtverlies was/is, maar de berekening voor de hoeveelheid water die je dan na afloop bij zou moeten drinken kende ik niet. Ook Tip 4 was nieuw voor me.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 18:33
aug 172012
 

DashWare screenshot Als ik mijn fietstochten vergelijk met sommige van de filmpjes die ik op YouTube tegen kom, dan maak ik heel brave en veilige ritjes. Het op video vastleggen daarvan was dan ook nooit echt een prioriteit. Het was meer een bijkomstigheid van de aanschaf van de GoPro HD Hero 2 voor het duiken dat ik die ook op de fiets ging gebruiken. De eerste ritjes die ik opnam waren op de MTB hier in de omgeving. En wat me opviel was dat de ritjes die ik gemaakt had er heel erg rap uitzagen. Het bos, het gras, alles leek razendsnel voorbij te flitsen, terwijl ik wist dat het op de meest plekken dan met 22-23km/uur ging.

Vanuit dat oogpunt was het waarschijnlijk ook handiger geweest om die video’s gewoon zo te laten als dat ze waren. Maakte vast veel meer indruk. Maar van de andere kant voelde het nou eenmaal niet logisch om in Groot Brittannië met de Garmin Edge 800 wél heel veel detailinformatie te loggen (positie, snelheid, temperatuur, hartslag, aantal omwentelingen per minuut, hellingsgraad) en dat dan niet op de een of andere manier ook inzichtelijk te kunnen maken tijdens het bekijken van de video. Immers, dan zou je kunnen zien hoe stijl die heuvel nu eigenlijk was (op of af) of hoe snel (of niet) ik daar nu eigenlijk ging.
Meer nog dan dat ik verwacht dat anderen daar interesse in zullen hebben, vond ik het zelf gewoon interessant om dat achteraf terug te kunnen zien.
Gelukkig blijkt dat redelijk eenvoudig te kunnen, met behulp van een (niet gratis) programma genaamd DashWare. Het programma kost €41,54 ($49,99) maar ik vind het persoonlijk de investering wel waard nu ik er de eerste vier filmpjes mee gemaakt heb.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 10:47

Op deze website wordt gebruik gemaakt van tools die kleine bestanden (cookies) op je computer opslaan. Cookies zijn veilig en worden gebruikt de site goed te laten werken en om (anonieme) gebruiksrapportages te maken (technische cookies). Andere cookies, zoals van YouTube of Addthis kun je naar wens uitschakelen, maar dan werkt die functionaliteit (uiteraard) ook niet. Je kunt via dit voorkeurvenster schakelen tussen je keuze. Lees meer over het privacybeleid van dit weblog