jun 042017
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 114,6 km
Duur: 3:53:08
Gemiddeld: 29,5 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 77 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 151 slagen per minuut
Weer: 16°C-23°C, Droog, stevige wind, kracht 3 uit het westen
Omstandigheden: Weer was lekker, weg niet altijd, veel slecht wegdek/slechte fietspaden.
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Er was windkracht 3 voorspeld vanuit het westen, dus wilde ik richting het westen starten. Als je niet *door* Helmond en Eindhoven heen wil, dan betekent dat een boogje maken: Eerst richting noordwesten, langs Aarle-Rixtel, Lieshout en Mariahout. Bij Nijnsel naar het zuidwesten afgebogen en via De Vleut naar Best, langs het vliegveld door naar Wintelre, Vessem. Hoogeloon. En daarna afbuigen naar het zuidoosten en Eersel, Bergeijk, via de rotonde bij Hoek naar het noordoosten, onderlangs Valkenswaard en met de wind mee richting Leende, Heeze, Someren, Asten, Ommel, Vlierden en weer thuis.

Het was een leuke route, maar ook eentje met veel slecht wegdek. Ik had mijn banden al wat leger gelaten, 8 bar is dan namelijk niet helemaal ideaal, maar ondanks dat voel ik nu vooral mijn polsen en armen die vandaag meer dan anders heel veel trillingen te verduren hebben gekregen. Sowieso viel het me op dat er stukken weg waren waarbij de weg voor de auto’s spiksplinternieuw vernieuwd was, terwijl het (gescheiden van de weg liggende) fietspad een hobbel de bobbel tegelpad was. Niet alleen gevaarlijk met 30 km/uur!

Gisteren had ik het niet kunnen laten. Ik weet dat het geen nut heeft om er op te reageren, maar ik wordt tamelijk boos van al die stigmatiserende sensatieverhalen in de pers als het over wielrenners gaat. Petra van Middeldorp van Omroep Brabant had er eentje geschreven, die oorspronkelijk (zo kon ik aan de RSS-feed zien) begon met “Eindelijk!”, uiteindelijk werd het “gewoon” als kop “De politie gaat extra controleren op arrogante wielrenners”. Goed, ik ga hier niet een heel verhaal afsteken over waarom ik me er boos over kan maken, maar wil wel benadrukken dat ik ook vandaag, tijdens die  4 uur onderweg, eigenlijk alleen maar heel positieve ervaringen gehad heb. Van automobilisten die ongevraagd, heel vriendelijk voorrang gaven bij rotondes (nadat ik mijn voet al zichtbaar uitgeklikt had, iets wat ik doe om te laten zien dat ik ga stoppen), hondeneigenaren die hun hond zichtbaar even net wat dichterbij halen zodat ik me geen zorgen hoef te maken of zo’n beest het leuk vindt om naar voorbijkomende fietsers te happen, voetgangers die even achter elkaar op het fietspad gaan lopen in plaats van naast elkaar als ze me aan zien komen (en al aan de goede kant van het fietspad lopen zodat ze me ook zien aankomen), fietsers die even achter elkaar gaan rijden als ik (op ruime afstand) bel en “goedemorgen” terug zeggen als ik dat zeg bij het langs fietsen. Allemaal voorbeelden waarbij we de beperkte ruimte best goed kunnen delen.
En ja, ik ben ook ingehaald door een wielrenner die geen bel had (en net wat sneller fietste) en die merkte dat mijn bel toch wel heel handig was toen we daarna samen bij een ouder echtpaar op de fiets aangekomen waren die ons anders niet gehoord hadden.

Extra eervolle vermelding krijgt van mij de wegkapitein die (in de buurt van Nijnsel) aan kop van een groepje van een achttal wielrenners voor mij duidelijk zichtbaar uit een zijstraat van rechts de voorrangsweg met fietspad naderden waar ik op fietste. Zij moesten blijkbaar de weg oversteken, auto’s waren er niet, ze hadden net wel of net niet zonder problemen voor me langs gekund, waarschijnlijk had ik even in de remmen moeten knijpen. Ik gaf richting aan rechtdoor en toen hij dat zag kneep de wegkapitein in zijn remmen en stopte de hele groep om me voorrang te geven.
Ja, je kunt zeggen “logisch, dat moet hij doen, je had voorrang!”. Dat mag dan wel zo zijn, maar met alle nadruk die er gelegd wordt op uitspattingen aan de negatieve kant wil ik de mensen die er aan werken om er voor te zorgen dat het wél kan, ook vermeld worden.

p.s. andere eervolle vermelding krijgt de jongedame op de snorfiets met stoere koptelefoon op die me tussen Ommel en Vlierden inhaalde. Ik kon het niet nalaten om aan te pikken en haar tempo te matchen. Mijn Garmin zegt dat we op dat stuk (de rotonde maakte een einde aan de sprint) 40 km/uur gereden hebben. De max. snelheid van een snorfiets is 25 km/uur, zelfs op de rollerbank krijg je al een proces-verbaal als hij harder dan 35 km/uur gaat. Dat haalde deze met gemak!

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:31

  Een reactie aan “Rondje Groot Eindhoven (of groot rondje om Eindhoven heen)”

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.