Woon-werk-woon (rondje Nijmegen)


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 100,3 km
Duur: 3:31:20
Gemiddeld: 28,5 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 77 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 159 slagen per minuut
Weer: 25°C, Warm, wind uit het noordoosten
Omstandigheden: Heerlijk fietsweer, Groesbeek is beetje als Zuid-Limburg, pitte klimmetjes, lekker afdalen!
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

Na de 109 km van afgelopen zondag kwam haast automatisch de gedachte in me op om, zolang het zo’n goed weer was, ook eens naar mijn werk op en neer te fietsen. Dat was enkele reis ook ongeveer 50 km, zou dan toch moeten lukken. Oorspronkelijke planning was geweest om dat gisteren (woensdag) te doen, maar uiteindelijk besloot ik ’s ochtends dat het best veel gedoe was, ik had nog geen kleren in Nijmegen liggen, moest alles dus meenemen, laptop lag thuis, had ik eigenlijk ook nodig. Kortom, de dingen die je ’s ochtends om kwart voor zes bedenkt als je wakker wordt. Logisch, maar natuurlijk voelde dat niet goed. En als nu niet, wanneer dan wel?

Nou had ik gisteren geen probleem om alsnog mijn energie kwijt te kunnen. Vanwege de UEFA Europa League tussen Ajax en Manchester United was de vaste instructeur voor de Spinningles op woensdagavond in Amsterdam. De sportschool had dit keer wél een vervanger weten te regelen, een van de instructeurs die heel vroeger op die plek Spinningles gegeven had en dat nu elders deed. Natuurlijk was het ook gisteren eigenlijk superweer om gewoon ’s avonds buiten te gaan fietsen. Maar omdat ik er vanuit ging dat het toch al niet druk zou worden (was het ook niet), ging ik.
De les was gezellig, we hebben elkaar flink op zitten jutten (zoals dat hoort), dus echt zin om vanochtend al heel vroeg te vertrekken had ik nou ook niet. Dus eerst was werk weg gewerkt en voor ik het wist was het half 3. Wel nog gaan of niet meer gaan? Het was buiten inmiddels erg warm. Toch gegaan. Het eerste deel was bekend: de deur uit rechtsaf, richting de Rips, door naar Oploo, rechtsaf richting Boxmeer. Daarna een stuk dat ik minder goed kende: vanuit Boxmeer naar het noorden, door Beugen en Helbroek heen (prima fietsroute!) en rechtsaf over de brug richting Gennep. Ik weet overigens niet wie die omgekeerde dubbele drempel voor fietsers onder aan de brug verzonnen heeft, het remt vast wel af, maar of het veiliger is?

In Gennep een keer verkeerde afslag genomen, maar uiteindelijk toch weer via de noordkant het dorp uit richting Milsbeek en daar rechtsaf via de Holleweg richting Grafwegen. Bij de Holleweg begon het: heuvels. Je moet je voorstellen dat ik zelden of nooit in de omgeving van Groesbeek gefietst heb. Betekende dus dat elke heuvel onbekend was, ik had geen idee hoe lang hij zou zijn of hij steil hij zou worden. Geeft een aparte ervaring. 🙂
Omdat het er, mooi weer, iedereen was vrij, errug druk was, was het voor mij sowieso goed opletten. Het is een stukje van zo’n 7 kilometer, maar ik deed er bijna 20 minuten over. De beloning was een heerlijke lange, rechte afdaling richting Nijmegen. Ook die kende ik niet, dus bleef ik steken op 51,5 km/uur max. maar hij is fijn.

Aangekomen bij het I/O gebouw, waar ik gisteren ook was, maar dat nu donker en verlaten was omdat de HAN met Hemelvaart dicht is (morgen ook), daar even uitgerust, wat gegeten en toen via de vlakke route, met de wind voornamelijk in de rug terug. Dus eerst richting Malden, Heumen, Linden, door naar Mill, Elsendorp, de Rips en naar huis. Wel even nog een klein stukje doorrijden tot over de rotonde en terug om niet op 99,9 km te blijven steken. 🙂

Conclusie: het was warm, ik had minder geleden van de spinningles van gisteren dan ik gedacht had (ben benieuwd hoe het morgenvroeg tijdens de spinningles gaat) en beide routes hebben zo hun voor en nadelen. Beide trajecten hebben wel stukken erbij zitten die ik ook wel eens met regen en veel wind (tegen) heb moeten fietsen. Beide trajecten hebben wel stukken fietspad waar je niet vrolijk van wordt (hobbels door boomwortels of nog redelijk vers grit tussen De Rips en Oploo), dus dat maakt niet zo veel uit.
Of het echt vaak praktisch gaat zijn tijdens een werkdag, dat weet ik niet, los daarvan was het gewoon leuk om gedaan te hebben, benen hebben nog lang niet het duurvermogen van voorheen, maar dat komt wel weer.

p.s. er is nog wat discussie over de vraag of dit wel woon-werkverkeer mag heten als het geen werkdag is. Het was verkeer van mijn woonplek naar mijn werkplek en weer terug naar mijn woonplek, of het nou officieel zo mag heten of niet. 🙂

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback

Woon-werk-woonverkeer (100 km) om te kijken welke route naar mijn werk leuker is om te fietsen.
Verslag en data:… https://t.co/BPyjkl4p5B

Florina
25 mei 2017 20:59

Leuk om te lezen Pierre. En w.m.b. mag je het gewoon een generale repetitie woon-werkverkeer. Veel plezier bij de echte uitvoering!