Widerun: Virtual Reality op je hometrainer

Soms zie je een product voorbij komen waarvan je denkt “Wauw, dat is cool!”. En dan realiseer je je dat het is “Wauw, dat zou cool zijn….als het zou werken”. Want dan blijkt het niet alleen een Kickstarter-product te zijn, dat op zijn vroegst midden volgend jaar op de markt komt. Maar het blijkt ook een product te zijn dat eigenlijk simpelweg niet aan de beloofde ervaring zal kunnen voldoen.

Het concept in een notendop (voor als je het filmpje hierboven niet helemaal wilt bekijken): je hebt een indoor fietstrainer, zoals Tacx er o.a. heel wat verkoopt, daar zet je je eigen fiets op, je zet een VR-bril op (zoals bijvoorbeeld de Oculus Rift, die je dan wel zelf nog even moet aanschaffen) en opeens bevind je je niet meer in je kale/saaie garage of in de sportschool, maar in elke willekeurige omgeving die je je kunt voorstellen (lees: waar je de route van gekocht hebt).

Dat klinkt leuk. Maar op dit moment gaat dat gewoon nog niet lukken.

Neem de Oculus Rift. Als je die als eens op je hoofd gehad hebt, dan weet je dat het best een gewicht is. Het gaat, maar het is verre van comfortabel om daarmee op een fiets te gaan zitten. Natuurlijk, het kan, het is even wat gedoe met de USB- en HDMI-kabels.
Het “ik zweet me kapot als ik binnen fiets” probleem wordt natuurlijk heel gezellig met zo’n ding op je gezicht. Om dat op te lossen wordt naar dit product verwezen. Nou, tenzij er een vochtafvoer aan zit, voorspel ik je dat ook dat randje foam niet veel gaat oplossen.

Daarnaast is de ervaring in een VR-omgeving erg afhankelijk van de uitvoering. Mijn Tacx heeft ook de optie om in een 3D wereld te fietsen (maar dan op een vlak scherm) en het is bij lange na niet zo gedetailleerd als de video’s die je ook kunt fietsen. Het zal er dus vanaf hangen hoe ze de beschikbare routes produceren: opgenomen met een 360-graden camera of als renders.
De afbeeldingen op de site doen vermoeden dat het renders zijn, terwijl het in het filmpje hierboven op videomateriaal lijkt.
Bij videomateriaal zul je overigens de tegenstander niet zomaar voorbij kunnen zien komen, dat kan bij renders wel.
En je handen en stuur zien, dat kan alleen virtueel, waarbij het dan maar de vraag is of jouw handen en stuur erg lijken op wat je ziet.

Op de vragenpagina van de Kickstarter campagne, staan nog meer zinvolle vragen, o.a. iemand die er zelf al ervaring mee had en zich afvroeg hoe zij een aantal van de problemen waar hij tegenaan gelopen was hadden opgelost, o.a. met betrekking tot vertraging tussen actie (remmen) en reactie daarop door VR, het ontbreken van de mogelijkheid om in de bochten te leunen, het ontbreken van de mogelijkheid om de fiets bij berg-op fietsen te kantelen. En de heel lage prijs die het geheel moet kosten (al blijken de verzendkosten hoog).

Voor mij voldoende bevestiging dat ik hier niet aan wil. Op mijn Tacx heb ik vooral de eenvoudige programma’s (ik stel zelf in wanneer de weerstand hoger of lager wordt) in combinatie met afleiding via het luisteren naar muziek of het kijken van een film. Wil ik mensen om me heen, dan is er altijd nog de Spinningles op de sportschool. Wil ik de omgeving zien, de wind op mijn gezicht voelen (of de andere weersomstandigheden die zo’n VR-bril ook niet kan simuleren), dan heb ik ook een optie: dan ga ik gewoon naar buiten om te fietsen!