aug 102013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as "Google Maps" uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 212,88 / 215,1 km totaal
Duur: 8:08:17
Gemiddeld: 26,1 km/uur (met autopause)
Weer: 18,4 °C gemiddeld, het zag er lang dreigend uit, zelf kort even wat regen gehad maar voornamelijk droog.
Omstandigheden: Pittig op de weg terug tegen de wind in
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

De toertocht Valkenswaard – Valkenburg – Valkenswaard is een tocht die tot mijn verbeelding sprak. Het was een tocht van (de naam zegt het al) Valkenswaard, door België en Limburg naar Valkenburg en dan weer terug. Maar helaas, dit jaar ging de tocht voor het eerst (sinds hoe lang?) niet door. Geen idee ook of hij volgend jaar wel weer door gaat. De website bestaat niet (meer), geen informatie dus hierover.

Combineer dat met het gegeven dat ik in juni maar 2x120km gefietst had en op 31 augustus Diekirch-Valkenswaard ga fietsen (ongeveer 250km 260km met ruim 2.500 hoogtemeters), dan snap je dat ik niet lang na hoefde te denken toen Patrick de Vos (die hem dit jaar ook weer fietst) via de mail vroeg wie er met hem vandaag Valkenswaard – Valkenburg – Valkenswaard op basis van een GPS-bestand uit 2011 wilde fietsen.

Uiteindelijk waren we maar met zijn tweeën, maar we hebben de tocht volbracht. En ik zal niet stoer doen: het was heel zwaar. Patrick had de hele vakantie gefietst (o.a. in de buurt van de Ventoux en er op en vanaf) en had het een stuk gemakkelijker. Heel fijn, en ik moet helaas bekennen dat ik zo’n 70 km lang veel in zijn wiel gezeten heb als we de wind tegen hadden.

Het rijden op basis van de GPS-track van een ander heeft een aantal nadelen, zeker als de track 2 jaar oud is. Je moet hoe dan ook goed opletten op het schermpje van je Garmin om geen afslagen te missen (dan is pijlen volgen prettiger én veiliger) al helemaal omdat de heen en terug lus van de route op een aantal plaatsen aan elkaar raakte of overlapte. Daarnaast kunnen er de nodige dingen mis gaan op de route. In de buurt van Nuth was een weg opengebroken en moesten we op zoek naar een omleiding. In België, in de buurt van Dilsen-Stokkem had de persoon die de track gemaakt had zich blijkbaar verreden en was hij via een gravelpaatje van het talud van een brug af gelopen (wij er ook maar achteraan nadat duidelijk was dat er geen andere route was), eveneens in België, in de buurt van Solt was een brug waar we overheen moesten nog tot november dit jaar in onderhoud en nee, daar was het écht niet mogelijk om er toch stiekumpjes even overheen te gaan omdat de oprit naar de oude brug was afgegraven en de nieuwe brug alleen een oprit (en nog geen brug) had. Het gat tussen beiden was erg groot.

Maar…het was vooral ook een heel mooie rit. En dan vooral het stuk in Limburg. Lekker afdalen (o.a. door Groot Haasdal naar beneden, de Daalhemerweg die vandaag haast leeg was, de Slingerberg, Broekhoven), maar ook lekker klimmen (o.a. de Sibbergrubbe, de Cauberg, de Korte Raarberg, de Hekstraat, de Maasberg). Zelfs de Snijdersberg was lekker. Ik kende die namelijk niet (ja ja lach maar), we kwamen de Moorveldseberg af en ik zette nog eens lekker aan toen ik het het eerste stukje van de Snijdersberg zag. Ging goed, tót de scherpe bocht. Toen stond ik bijna stil. Ik dacht even dat ik zou moeten gaan lopen, maar ik deed het niet, bleef trappen en kwam gewoon boven. Yes!
En het is goed om nogmaals bevestigd te hebben gekregen dat ook als mijn benen er eigenlijk al een beetje genoeg van hebben, ik in ieder geval in een wiel kan blijven zitten. Verstand op nul, blik op oneindig (spreekwoordelijk dan, wel blijven opletten!) en blijven trappen.
Ook nieuw voor mij was het beperkte aantal stops. Op was snelle plaspauzes na hebben we op 105 km (40 minuten om een lekkere tosti te eten en wat te drinken) en op 145 km (20 minuten) een langere pauze gehouden. Normaal stop ik korter maar veel vaker. Vanuit Diekirch zullen de stopplekken ook regelmatiger (ongeveer elke 60-70 km) ingepland zijn.

Volgend weekend staat de Top Cauberg Challenge op het programma. Dat zijn 150km met 2.261 hoogtemeters. De week erna is dan de Berg en Daltocht vanuit Eindhoven. Dat zijn 170km maar waarschijnlijk fiets ik die vanuit Deurne, dus dan zijn het er 220km. En de week daarna vertrekken we dan op vrijdag met de bus naar Luxemburg om op zaterdag terug te fietsen naar Valkenswaard.

p.s De Garmin 800 verbruikt meer stroom als ik de track op de kleurenkaart volg dan anders. Daarom stopte hij er na 212 km mee. De i-gotU GPS-tracker die ik in mijn shirt had zitten kwam tot 215 km. Vanuit Luxemburg hoef ik gelukkig geen GPS track te volgen maar wordt de route uitgepijlt.

p.p.s. En wat is nou de kans dat ik mijn zusje, die in Zuid Limburg woont en traint voor een marathon, tijdens onze rit onderweg tegen kom als ze aan het trainen is?

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 22:06

  4 reacties aan “Valkenswaard – Valkenburg – Valkenswaard”

Reacties (3) Trackbacks (1)
  1. Het worden er 260 over drie weken! Nu nog duimen voor mooi weer!

    • Ik heb hem aangepast. De website heeft het overigens steeds over ongeveer 250km, maar het is beter dat ik me richt op 260km. 🙂
      Droog zou mooi zijn. Ook voor de foto’s! 😉

      • De mannen zijn druk aan het werk, route is pas paar dagen definitief. Geen grote veranderingen, maar ze zijn op zo’n afstand altijd wel ergens de weg open aan het breken, vandaar in het uiteindelijk plaatje 260 km.

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.