Ik had via Twitter al erover bericht, maar het leek me ook wel een goed idee om er hier een berichtje aan te besteden. Wie weet of ik over een hele tijd nog een keer terug wil zoeken wanneer nou precies die eerste keer geweest was. En dat was dus op 10 juni 2013. 🙂
Vorige week kreeg ik de vraag of ik geen zin had om de komende weken een aantal van de Spinning lessen bij mijn sportschool in Deurne over te nemen. De reguliere instructeur heeft de komende weken tentamens en de gebruikelijke vervangers konden niet. Ik heb toen even getwijfeld. Want, hoewel ik me vaak afgevraagd had hoe het zou zijn om zo’n les te verzorgen, wist ik ook wel dat het een stuk harder werken zou zijn dan gewoon een les volgen. Immers, in plaats van de instructies van de instructeur te volgen en je te concentreren op het bijdraaien en fietsen, moet jij zelf de instructies verzorgen, de klok in de gaten houden, tellen, trappen, bijdraaien, motiveren, stimuleren. Kortom, hard werken.
Maar, het was voor vijf keer de komende paar weken en daarmee ook een ideale manier om eens te ontdekken hoe ik het zou vinden. Vrijdagmiddag heb ik een les in elkaar gezet, vrijdagavond een keer droog getest en vandaag voor het eerst gedraaid. Het was niet heel erg druk, 7 Spinners, dat is niet zo vreemd als het mooi weer is omdat veel van de hardcore fietsers dan liever op de weg zitten. Maar het was een mooie groep met allemaal al ervaren Spinners, goed dus voor een eerste keer. Het was ook heel erg warm, de airco heeft het met deze temperaturen extra zwaar.
Hoe het ging? De reacties waren positief. De oefeningen en de muziek werden goed ontvangen.
Zelf heb ik het gevoel dat ik me wel 100x vergist heb bij het tellen. Dat zal wel niet helemaal zo zijn, maar zo voelde het wel. Het tellen namelijk het meeste werk door de manier waarop de les opgebouwd is. Alle oefeningen vallen samen met een track/liedje. Dat liedje bepaald het tempo van de trapbeweging (al kun je kiezen tussen enkel traptempo en dubbel) en de tijd die je hebt voor de oefening. Gemakkelijk is het dan als het bijvoorbeeld om een staande of zittende klim gaat en je wil dat er elke 20 of 30 seconden bijgedraaid wordt. Je kijkt hoe lang de track duurt, houdt in de gaten wanneer je voor het eerst bij laat draaien en neemt dat als uitgangspunt.
Wat ingewikkelder is het bij bijvoorbeeld de push-ups (opdrukken op het stuur). Daarvan zitten er 3 verschillende series in een liedje. Je moet dan meetellen binnen een serie, het aantal herhalingen in een serie tellen en dan ook binnen een serie aftellen naar de laatste herhaling (“nog 3…nog 2..nog 1″ etc). Tussen de series moet je instructie geven over hoe voor de volgende serie de handen te zetten, wat ze moeten doen en dan aftellen naar die serie toe. En tenslotte moet je er voor zorgen dat je de 3 series afgewerkt krijgt voordat het liedje afgelopen is.
Bij de sprint zitten er twee momenten in de track die geschikt zijn om extra snel te fietsen (op 1:27″ en 2:57”) maar je wilt er voor zorgen dat mensen zich kunnen voorbereiden op die sprint, dus geef je op 15 seconden en 10 seconden voor de start van die sprint al een seintje én tel je de laatste 3 seconden naar die sprint af. Uitdaging daarbij is dat ik de teller van de CD-speler vanaf de fiets niet echt goed kan zien en daarom af moet gaan op de teller op het sporthorloge voor me op het stuur. En natuurlijk fiets je terwijl je dat allemaal doet zelf gewoon mee en zet je ook de sprint in op het moment dat die start, én tel je de laatste 5 seconden van de sprint weer hardop mee af zodat iedereen weet wanneer hij afgelopen is.
Ervaren instructeurs zitten nu ongetwijfeld hoofdschuddend te lezen. Die doen dat allemaal zonder er bij na te denken. Het zal ook wel een beetje zijn als het leren autorijden. De eerste lessen vraag je je ook af hoe je ooit in staat gaat zijn om in de spiegels te kijken, het stuur te bedienen, te schakelen én met twee voeten de juiste combinatie van de drie beschikbare pedalen in te drukken. En dat doe je op een gegeven moment ook zonder er bewust bij na te denken.
Nóg meer respect voor @NtheGOOSEMAN en de andere instructeurs van @OneLifeDeurne die dit ogenschijnlijk moeiteloos elke keer doen.
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) June 10, 2013
Je kunt je voorstellen dat me na afloop van de les voelde zoals ik me voelde toen ik voor de eerste keer als deelnemer uit een Spinning les kwam. Woensdag ben ik er niet, dan heb ik andere verplichtingen en de twee weken erna verzorg ik zowel op maandag als op woensdag de Spinning les. Of vijf keer voldoende is om het helemaal onder de knie te krijgen weet ik niet. Het is wel het aantal waarvan we normaal tegen nieuwkomers zeggen dat ze nodig hebben om te weten of Spinning iets voor hen is. We zullen het zien, ik zal het hier ook weer laten weten tegen die tijd.
Promoveren is een makkie vergeleken met het geven van een Spinningles. Komt dus wel goed woensdag! 😉
— Pierre Gorissen (@PeterMcAllister) June 10, 2013
Even een korte update: Ik heb inmiddels ook een tweede en derde les verzorgd. Die gingen een stuk gemakkelijker dan de eerste les. Volgende week nog twee lessen (maandag en woensdag) en dan is de reguliere instructeur er weer. De vooruitgang afgelopen week is wel heel bemoedigend en leuk om te ervaren. Mooie nieuwe uitdaging in ieder geval. Nou gebruik ik zowel mijn hoofd als mijn lijf bij het Spinnen. 🙂