sep 202013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as "Vimeo framework" uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Weten wat er achter je gebeurt tijdens het fietsen is belangrijk. En nee, zeker niet alleen/voornamelijk om te zien of er iemand uit je groepje gaat demarreren, maar vooral om niet te schrikken van verkeer dat van achteren komt, of om te zien of het veilig is om over te steken.

De RearViz zou hier een extra veilige optie voor moeten zijn. Het is een spiegel die je op je arm bevestigd. Het idee is dat hij dan minder trilt dan wanneer hij op het stuur zit.
Kosten van dat alles: ruim 30 euro (voor de meeste modellen).

Nou vinden veel wielrenners een bel op het stuur al teveel, dus een spiegel komt er bij hen helemaal niet in. Maar ik denk ook niet dat ze hem op hun arm zullen willen dragen. Hoe strak moet die spiegel dan zitten om niet te gaan schuiven? En wie wil er gezien worden met zo’n ding op je arm?
Daar komt bij dat ik vind dat de dame in het filmpje erg lang in haar spiegel (en niet naar voren) aan het kijken is. Dat lijkt me niet minder gevaarlijk dan achterom kijken.
Ook is het zo dat als er, zoals in het filmpje, een auto van achteren komt, het ook voor de automobilist fijn is als je zichtbaar achterom kijkt. Hij of zij weet dan namelijk dat je hem/haar gezien hebt en dus niet zult schrikken bij een inhaalmanoeuvre.

Kortom, ik ben erg sceptisch over de veiligheid van de RearViz en over de kans dat wielrenners er massaal mee de weg op gaan.

Getipt door Freshgadgets.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:43

Sorry, het reactieformulier is momenteel gesloten.