Mijn Fietsen

 

Ik ben begonnen met het bijhouden van mijn recreatieve fietstochten op het moment dat ik in juli 2010 een Giant Ligero RS2 GTS kocht (zie ook hieronder). Omdat ik zo af en toe ook op andere fietsen een tocht maak, leek het me leuk om ook daar wat info van bij te houden.

Achter elke fiets kun je zien van wanneer tot wanneer ik die fiets gehad/gebruikt heb. Soms dus maar één dag of een paar dagen (huurfiets/leenfiets), soms wat langer.

[#] FastCity RS2 (juni 2017 – nu)
Ok, ik geef het toe, ik had de Giant Ligero RS2 GTS indertijd gewoon niet moeten inruilen toen ik, naast eerst een racefiets, een MTB kocht. Maar omdat mijn “stadsfiets” toen eigenlijk nog best OK was, leek het wat veel van het goede. Hoe dan ook, toen mijn stadsfiets weer eens voor reparatie weg geweest was besloot ik hem te verkopen en een nieuwe hybride aan te schaffen. Hij fietst lekker, ik gebruik hem vooral naar het station in Venray/Oostrum op en neer, vandaar ook de tassen er op.

Kleur: Matte Black| Frame: Aluxx frame| Voorvork: Vaste carbon vork| Stuur: Satori Crescent Moon FlatBar, Aluminium, 31.8×620| Stuurpen: verstelbaar, JD-103A| Zadelpen: Giant Sport| Zadel: Selle Royal Lancia GTS| Pedalen: VP-199 (inmiddels vervangen door Shimano SPD PDM324 pedalen)| Shifters: Shimano Alivio SL M4000 3×9| Voorderailleur: Shimano Alivio FD-T4000| Achterderailleur: Shimano Alivio RD-T4000| Remmen: Shimano M315 schijfremmen| Cassette: Shimano Alivio CS-HG300 11-32| Ketting: KMC X9 w/ Missing Link| Crankset: FC-T3010 48-36-26 with chain ring guard| Bottom Bracket: BB-ES300| Velgen: Giant SR2Disc| Naven: Formula tracker Disc| Spaken: Sapim leader black| Banden: Schwalbe Spicer 35-622| Standaard Atran Velo Stylo DV, Giant Connect Ergo handvatten| Verlichting voor: Trelock I-Go Sport 350 USB Achter: Spanninga Solo XBA on/off/auto| Drager: RackTime Eco Tour| Spatbord/ Kettingkast: Curana Clite 45mm detachable rear reflector SKS Chainblade 48T| Gewicht: 13,40 kg (zonder tassen)

[#] Ridley Fenix Classic (22-3-2013 – nu)
Ridley Fenix Classic In 2012 had ik me na 2 seizoenen op de Gazelle Vuelta voorgenomen om voor het seizoen 2013 een nieuwe racefiets uit te zoeken. Dat was nog een stuk minder gemakkelijk dan ik gehoopt had (zo veel keuzes/opties), maar deze is het dan geworden: de Ridley Fenix Classic.
De specs:
Frame: Fenix carbon | Vork: 4ZA Fenix carbon | Shifters: Campagnolo Chorus | Remmen: 4ZA Cirrus | Voorderailleur: Campagnolo Chorus | Achterderailleur: Campagnolo Chorus | Cassette: Campagnolo Chorus 11-speed 12/25 | Ketting: KMC X11 | CranksetRotor: 3DF 50/34 | Wielen: Fulcrum Racing 5 | Banden: Continental GrandPrix 4-season 700×25 | Zadel: 4ZA Cirrus CRN/TI rail – 145 mm | Stuurpen: 4ZA Cirrus oversized 31,8 mm | Stuur: 4ZA Cirrus compact | Zadelpen: 4ZA 31,6 x 350 mm  | Pedalen: Shimano SPD-SL PD5700 SM-SH11 Zwart. Totale gewicht: 8kg exact.

[#] Ridley Blast 29er (4-11-2011 – nu)
De keuze voor mijn “winterfiets” viel uiteindelijk op de Ridley Blast 29er. Het was een aanschaf uit het boekje, want de fiets was nog zo nieuw dat mijn fietshandelaar er zelf ook nog geen op voorraad had. Het is een fiets met 29 inch wielen in plaats van de traditionele 26 inch wielen die je op ATB’s vindt.
De foto hiernaast is van vlak voor de eerste rit, hier kun je meer foto’s vinden.
De specs:
Frame: Blast 29’er 1111a | Gewicht Frame: 1600 | Gewicht Fiets: 11.9 | Vork: Rockshox Recon TK29″ | Brake + Shifters Levers, voorderailleur, achterderailleur: SRAM X9 | Remmen: Avid Elixir 5 | Cassette: PG 1050 12/36 | Ketting: KMC X10SL | Cranckset: SRAM S1000 42/28 | Wielset: Fulcrum Red Power 29XL | Banden: Hutchinson Toro Tubeless Ready | Zadel: WTB Vigo | Stuur / Stuurpen / Stuurgrips / Zadelpen: 4ZA Stratos | Bidonhouder (2x): 4ZA

[#] Trek Madone 4.5 (28-4-2014)
Madison_Trek_Madone_4p5Tijdens mijn bezoek aan Madison (Wisconsin) gehuurd bij Machinery Row Bycicles:

Trek Madone 4.5
hoogte: 56cm,
gewicht: 17.6lbs 7.9kgs
frame: 400 Series OCLV Carbon, E2, BB90, DuoTrap compatible
voorvork: Trek carbon road, E2, 400 grams.
wielen: Bontrager Race, Tubeless Ready.
banden: Tires, Bontrager R2, 700x23c
Cassette: Drivetrain, Shimano Ultegra STI, 10 speed
Remmen: Shimano 105 brakes w/Shimano Ultegra STI levers

[#] Giant Terrago MTB (17-9-2011)
Eigenlijk weet ik heel weinig over de Giant Terrago MTB waarmee ik op 17-9-2011 een uitgebreide testrit mocht maken (met dank aan Manders in Deurne). Natuurlijk had ik details over soort banden etc. moeten opschrijven. Doel was ook niet om te bepalen of ik deze fiets wilde kopen, maar om te ervaren hoe het zou zijn om met een mountainbike door een bos te raggen.
De fiets zoals je hem hier ziet heeft overigen de SPD pedalen van mijn Gazelle Vuelta. Dat was/leek een paar bochten tamelijk eng, aangezien je met je voeten ‘vast’ zit aan de pedalen. Maar toen ik naar die paar bochten me realiseerde dat ik niet elke keer moest uitklikken (zoals ik op de Vuelta bij een gevaarlijke bocht nu wel nog vaak doe) ging het heel erg veel beter.

 

[#] Ridley XRide Cyclocross fiets (17-9-2011)
Dit was de tweede fiets waar ik op 17-9-2011 een uitgebreide testrit mee door het bos gemaakt heb (ook nu met dank aan Manders in Deurne). Het is een fiets die zelfs tweedehands nog 1400 euro moest opbrengen.  Ondanks de de zit voor wat lager was dan op de Vuelta kon ik redelijk snel wennen aan de fiets. Cyclocross fietsen zijn niet goedkoop. Maar je krijgt er wel een aparte sensatie voor terug. Het is alsof je op een racefiets met wat dikkere banden fietst. Dat geeft op een mountainbike parkoers door het bos een apart effect. Je hebt geen schokbrekers voor, je banden zijn een stuk dunner dan een mountainbike, dat betekent dat je fiets af en toe zijn eigen weg wil zoeken door het zand. Maar op de rechte stukken ben je zó op snelheid ook als er geen asfalt ligt. Bij het dragen van de fiets bergop merkte ik het verschil met mijn Vuelta het meest. Waar mijn Vuelta ruim 14kg weegt, weegt de Ridley maar 8,8kg! Dat til je wel even gemakkelijk op.

Ook hier zitten weer de SPD pedalen van mijn Vuelta op de fiets.
Van deze fiets kon ik de technische data wat gemakkelijker van opzoeken:
Frame: X-ride 1015b | Gewicht Frame: 1370 | Gewicht Fiets: 8.8 kg | Vork: 4ZA Oryx 12K Black | Brake + Shifters Levers: Shimano 105 5700 BLA | Remmen: 4ZA HG Cirrus | Voorderailleur: Shimano 105 5700 BLA | Achterderailleur: Shimano 105 5700 BLA | Cassette: Shimano 105 12/25 | Ketting: KMC X10SL | Cranckset: Truvativ Elita 48/34 | Wielset: 4ZA Stratos | Banden: Challenge Grifo | Zadel/Stuur/Stuurpen/Zadelpen: 4ZA Stratos

[#] Trek 7200 (15-5-2011)
Madison 2011Tijdens mijn bezoek aan Madison (Wisconsin) gehuurd bij Machinery Row Bycicles. Het is geen slechte fiets al was het exemplaar dat ik had eentje die wel een schoonmaakbeurt had mogen hebben. En dan met name wat betreft het mechanisch deel van de fiets. Het schakelen ging niet altijd 100% perfect.
De fiets had een voorvering en een voor mijn doen stevig zadel. Voorzien van de Shimano Alivio groep.

Je ziet hem hier op de foto terwijl hij op mijn kamer in het Hilton hotel staat. Toen ik vroeg waar ik hem het beste kon stallen gaven zij dat als meest logische optie. Deden wel meer gasten. Het is duidelijk dat Madison gewend is aan fietsers.

[#] Gazelle Vuelta (25-3-2011 – nu)
Gazelle VueltaNadat ik ook wat verdere tochten op de Giant Ligero RS2 gemaakt heb deed zich toch meer en meer de vraag voor of ik niet eens op een racefiets zou moeten gaan fietsen. Bij de fietswinkel waar ik ook mijn Giant gekocht had, verkopen ze zowel nieuwe als gebruikte racefietsen. Ik had deze Gazelle Vuelta in eerste instantie even voor een week gehuurd om eens uit te proberen.
Ik kan niet heel veel informatie over de Gazelle Vuelta vinden online, hier staat een test waarvan de belangrijkste conclusie is dat het een mooie beginnersfiets is, maar dat 11,1 kg toch best zwaar is. Het scheelt inderdaad maar een kilo of 3 met mijn Ligero. De test is echter uit 2005 en mijn Vuelta is uit 2008 (af te lezen uit het nummer op het frame).

De eerste ervaringen waren niet zo positief. Het was voor mij erg wennen aangezien ik nog nooit eerder op een racefiets gezeten had. Maar ik had gewoon ook heel erg het gevoel dat ik ver voorover lag en de fiets niet 100% onder controle had. Ik ben met die boodschap terug gegaan naar de fietswinkel en toen hebben ze me helemaal opgemeten. De computer produceerde aan de hand daarvan de optimale framematen, afstelling van zadel en stuur. Conclusie: het stuur moest voor mij wat omhoog gesteld worden, het zadel omlaag en wat verder naar voren. De framemaat zelf was niet verkeerd (terwijl ik zelf dacht dat het daar aan zou liggen). Het heeft me enorm verrast dat het afstellen van een fiets zó veel verschil uit kan maken. Want nadat hij goed afgesteld was zat ik veel beter, had ook het gevoel dat ik de fiets onder controle had, kortom een wereld van verschil. Tip dus voor iedereen: laat je opmeten!
In 2013 heb ik de Ridley Fenix Classic aangeschaft en werd de Gazelle Vuelta mijn backup-fiets en fiets voor op de Tacx. Maar het zal ook altijd de fiets blijven waarmee ik de smaak van het wielrennen te pakken kreeg.

[#] De Twitterfiets (21-3-2011 – 28-3-2011)
Twitterfiets De Twitterfiets is een initiatief van Heel Nederland Fiets
Het is een omafiets met bakje er voor op die zelf zeker niet kan twitteren, maar die uitgeleend wordt aan bekende en onbekende Nederlanders die er dan over twitteren. Idee achter de actie is om mensen bewuster te laten zijn over de keuze tussen fiets of auto.

Ik heb de fiets van maandag 21-3-2011 t/m maandag 28-3-2011 te leen gehad. Omdat de fiets werd afgeleverd in Eindhoven en ik hem daar ook weer zou inleveren ben ik er op die eerste dag van Eindhoven naar Deurne mee gefietst (1 uur en 10 minuten) en is het de bedoeling dat ik er op de laatste dag ook weer mee terug fiets naar Eindhoven.
Voor het overige is de fiets “gewoon” gebruikt om naar het station in Deurne te fietsen en weer terug en voor kleine ritjes in Deurne zelf.
Leuk om te doen, maar ik wil zeker ook een week de eBike versie van de Twitterfiets (die er nu blijkbaar ook komt) uitproberen!

[#] Giant Ligero RS2 GTS (juli 2010 – september 2011)
Ik heb de Giant Ligero RS2 gekocht in juli 2010 met als doel om er ook met enige regelmaat tussen Deurne en Eindhoven mee te fietsen. Daarom ook wilde ik een treckingbike met bagagedrager en mogelijkheid om twee fietstassen er aan te hangen (ze klikken overigens gemakkelijk los).
In de fietstassen is namelijk plek voor een verse set kleren voor als ik op mijn werk aan kom en een laptop/iPad.

Ik heb de specificaties van de Giant hieronder even bij elkaar gezet:
Maat: L (Heren) | Gewicht: 14 kg | Kleur: Zwart | Frame: AluxX tubing with Giant forming technology | Voorvork: AluxX alumium | Stuur: Giant Aluminium | Stuurpen: Giant Aluminium | Zadelpen: Giant Aluminium | Zadel: Selle Royal Freccia | Pedalen: Aluminium with stainless cage (vervangen door trappers met SPD clips) | Shifters: Shimano LX 27sp Rapidfire plus | Voor derailleur: Shimano Deore | Achter derailleur: Shimano LX | Remmen: Shimano Deore | Remhendels: Shimano Deore | Cassette: SRAM PG950 11-32T | Ketting: Shimano HG53 | Crankset: Shimano Hollowtech 48/36/26 | Bottom Bracket: Shimano Octalink | Velgen: Mach 1 double wall aluminium | Naven: Shimano Deore / hubdynamo | Spaken: Stainless steel | Banden: Schwalbe Delta Cruiser 700x37c | Voorlamp: B+M Lumotec ‘Fly’ frontlight | Achterlamp: HERRMANS HGOGGLE ‘LED’STEADY | Spatbord: Giant/SKS | Baggagedrager: Giant Aluminium light trekking carrier

Deel dit bericht: