Statistieken Diekirch – Valkenswaard 2013

Statistieken_Diekirch_Valkenswaard_2Diekirch – Valkenswaard was/is voor mij geen wedstrijd. En dus was eigenlijk ook de positie van binnen komen gisteren helemaal niet relevant. Maar ja, als je deelneemt aan een toertocht waarbij tijdstip van starten, tijdstip van doorkomst bij de controleposten en tijdstip van aankomst in Valkenswaard elektronisch geregistreerd én online weergegeven worden, dan is een logische vraag: hoe deden ‘we’ het?

De ‘Facts and Figures‘ pagina van de organisatie van Diekirch-Valkenswaard laat helaas alleen maar ‘defecte’ afbeeldingen zien, maar in deze blogpost uit 2011 staan wel een aantal mooie overzichten van het aantal deelnemers en hun binnenkomst in 2007, 2008, 2009, 2010 en 2011. De meest recente gegevens, 2012 en 2013 ontbreken daarin. Aan de gegevens van 2012 kon ik niet komen, maar die van 2013 waren met wat werk wél te achterhalen, die staan immers online (totdat de tocht van 2014 er aan komt). Het blijkt dat de server het gisteren tijdens de tocht zwaar gehad heeft, maar de verschillende tijdstippen zouden inmiddels moeten zijn bijgewerkt.

In de data die ik wist te achterhalen zaten een paar eigenaardigheden. Zo waren er een paar deelnemers die zo te zien wel heel erg hard gefietst hebben. Deze heb ik uit het overzicht weg gelaten.
Ook waren er uiteraard mensen die zich wel ingeschreven hadden maar (door omstandigheden) niet van start zijn gegaan. Ook die heb ik uit het overzicht weg gelaten. Uiteindelijk kwam ik zo tot 1.001 deelnemers waarvan een starttijd of een aankomsttijd in Valkenswaard te vinden was op hun persoonlijke pagina. Er waren namelijk ook deelnemers (zie dit voorbeeld) waarvan wel de doorkomst bij de posten geregistreerd was, maar niet de starttijd. Die deelnemers heb ik gewoon in het overzicht laten zitten. Van deze 1.001 deelnemers kwamen er, volgens de data, 45 niet (op tijd) aan in Valkenswaard.

Statistieken_Diekirch_Valkenswaard_1Als je de gegevens van 2013 vergelijkt met de plaatjes voor 2007-2011 (absolute aantallen + percentages), dan valt op dat in 2011 om 19:00 uur pas 40% van de deelnemers (minder dan 400 deelnemers) binnen was. Uit het verslag blijkt ook wel dat het blijkbaar een zwaar jaar was.  Dit jaar waren er op dat tijdstip al ruim 700 binnen (70%), vergelijkbaar met het niveau van 2009. Ook het totaal aantal deelnemers dat de tocht volbracht was dit jaar met 956, hoger dan in 2010 en 2011. Al ligt het aantal nog steeds lager dan 2007 en 2008.

Conclusies trekken uit de verschillen tussen de edities blijft ‘gevaarlijk’ omdat de tocht elk jaar wel een beetje anders is. Deels is dat het gevolg van het gegevens dat het vaak moeilijk blijkt om de benodigde vergunningen te krijgen. Maar zo te zien was dit jaar geen heel zware editie.

Natuurlijk heb ik ook nog even gekeken hoe ik het zelf dan ten opzichte van die andere 1.000 deelnemers die van start gegaan waren gedaan had. Met mijn binnenkomst om 18:24 uur zat ik op plek 551. Dat betekende dat 55% van de deelnemers eerder binnen was en 45% van de deelnemers na mij binnen kwam. Als je daarbij bedenkt dat we geen enkele haast hebben gehad bij de pauzeplekken en in totaal 1 uur en 45 minuten stil gestaan hebben, dan vind ik dat helemaal niet slecht. Ter vergelijking: 5 minuten minder pauze per pauzeplek had 150 plekken gescheeld.

En ik blijf het indrukwekkend vinden dat er vóór 16:00 uur al 56 deelnemers binnen waren, met de eerste binnenkomst (voor zover ik hem heb kunnen vinden) al om 15:05 uur. Aan de doorkomsttijden te zien was het een groepje van drie renners (nummer 2 en nummer 3)  waarbij pas in Valkenswaard het (kleine) onderlinge verschil gemaakt is. Helaas is dat een voorbeeld waarbij op de site geen exacte starttijd staat voor de nummer 1, maar als je uitgaat van de tijden van de nummer twee, dan is dat een gemiddelde over die 260 kilometer van 31,5 kilometer per uur. En dat is dan dus inclusief alle beklimmingen (2.555 hoogtemeters), stops en de  tijd nodig voor het scannen bij de controleposten. Nummer 4 gisteren was de eerste Belg met 6 minuten verschil, op zijn beurt weer in gezelschap van / binnen 10 seconden gevolgd door nummers 5 t/m 11. Gemiddelde snelheid van deze groep nog steeds 31,4 kilometer per uur. Indrukwekkend!

p.s. Natuurlijk moet ik als onderzoeker ook de (mogelijke) beperkingen van de data aan bod laten komen. Ik kan niet 100% er vanuit gaan dat de data op de website helemaal compleet is. Net zoals er bij een vijftigtal deelnemers op de website geen starttijd te vinden was (en dan wel data van de controleposten en aankomst in Valkenswaard) zou dat ook voor een aantal van de deelnemers kunnen gelden die nu als “niet gefinished” geregistreerd staan.  Een korte analyse van die deelnemers laat zien dat voor vier van hen geldt dat zij redelijk snel tot in Bocholt kwamen (zie dit voorbeeld), maar geen eindtijd voor Valkenswaard hebben. Het zijn zo te zien geen verschillen die grote invloed zouden hebben op de grafiek als geheel. Het zijn wel de deelnemers die ik zelf het meest interessant vind: zijn ze wel aangekomen? En zo niet, wat ging er dan nog mis na Bocholt? Is alles OK met ze? Getallen zijn pas echt interessant als ze ook iets betekenen.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback
2 september 2013 08:41

De statistieken van Diekirch-Valkenswaard 2013 op een rij: http://t.co/KXdiI9VxCO

trackback
2 september 2013 09:48

Statistieken Diekirch – Valkenswaard 2013 #ActiveGeek http://t.co/fUv5y1kv4H

trackback
2 september 2013 11:04

RT @PeterMcAllister: De statistieken van Diekirch-Valkenswaard 2013 op een rij: http://t.co/KXdiI9VxCO