mrt 172013
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 49,14 km totaal
Duur: 02:28:51
Gemiddeld: 19,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 79 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 174 slagen per minuut
Weer: 0,0°C-6,0°C, Op een paar verdwaalde druppels na droog
Omstandigheden: Eigenlijk best aardige omstandigheden.
Gereden met: de Ridley Blast 29er

Als ik de eerste 10km van een MTB-tocht in mijn uppie met een gemiddelde van 22,8 km/uur kan afleggen, dan weet je eigenlijk wel dat er iets niet helemaal goed zit. Dat was vandaag ook zo, het eerste stuk van de tocht vanuit Boxmeer had veel te veel asfalt. Dat voor de volgende segmenten mijn gemiddelde snelheid niet boven de 19 km/uur uit kwam laat zien dat het na die eerste 10 km een stuk beter werd. 😉
Het begon al zodra we op de hei kwamen waar het eerste stuk meer weg had van een pad dwars door de duinen dan een fietsroute. Nou ja, we hadden een rustige warming-up gehad. Tegen de tijd dat ik bij de 29 km was, de pauzeplek waren er daar een paar die vandaag zeker niet de langste afstand gingen voltooien. Terwijl dat eigenlijk toch best te doen was. En zeker de laatste 10 km waren lekker, hoewel veel daarvan gelukkig over onverharde paden en door het bos ging, leek het op sommige stukken wel op een autosnelweg voor MTB-ers zo lekker lag de route er daar bij.

In Boxmeer hadden ze er, zoals in die regio gebruikelijk is, voor gekozen om de route met linten uit te zetten, een wit Rabobank lint was rechtdoor, rood-wit was linksaf, geel-groen was rechtsaf. En hoewel hij best goed uitgezet was, blijf ik het vreselijk onhandig vinden. Schaf gewoon een verzameling pijlen aan en hang die goed op, veel gemakkelijker voor de deelnemers. Met name die rood-witte linten worden ook op veel andere plekken gebruikt. Een deel van de route liep door een stuk waar ze bomen aan het kappen waren geweest, drie keer raden welk soort linten ze daar gebruikten….

Gevoelstemp_17-3-2013

Het weer was trouwens prima. Tot gisteren was er regen voorspeld en hoewel het afgelopen nacht nog geregend had in Boxmeer, bleef het nu beperkt tot een paar verdwaalde druppels. De garmin website geeft aan dat het aanvoelde als -2°C. Dat viel wel mee. De wind was af en toe koud en guur, maar dat is iets waar ik volgende week ongetwijfeld meer last van heb. Dan gaat het namelijk op de weg verder, tijdens De Lentegroentocht De Rips op 24 maart.

Meest opvallende verschijning onderweg: een oeros die midden op de route stond. Hieronder zie je ze gefilmd in de buurt van Valkenswaard (ik had de GoPro vandaag niet bij me):

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Youtube” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.

Het zijn vast heel vriendelijke en vredige beesten, maar die hoorn op dat hoofd maakte toch dat ik er even voor in de remmen kneep en gewacht heb totdat hij/zij van het pad af ging. Mooie gelegenheid ook natuurlijk om zo’n beest gewoon eens ‘in het echt’ te zien. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 12:00
mrt 102013
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 58,14 km totaal
Duur: 03:12:24
Gemiddeld: 18,1 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 79 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 171 slagen per minuut
Weer: -1,2°C gemiddeld, Beetje natte sneeuw bij de start
Omstandigheden: Erg veel modder, daarom best pittig
Gereden met: de Ridley Blast 29er

Op de NTFU-website stond bij algemene informatie: “Pittige tocht”. Dat verraste me vooraf, want ik kan me niet herinneren dat ik dat al eens eerder bij een tocht heb zien staan. Maar vandaag klopte dat helemaal. Ik had nog lang getwijfeld. Vorige week had ik, onder ideale omstandigheden, een tocht van bijna 80km gefietst. Normaal hou ik het op zo’n 40-45km met een incidentele uitschieter naar boven de 50km, maar dat was met veel asfalt er bij. Bij het scannen van mijn NTFU-pas heb ik 45km opgegeven, maar bij de eerste splitsing dacht ik “och, waarom ook niet” en koos voor de 60km route in plaats van die van 45km.

Ik moet bekennen dat ik nog wel een paar keer terug gedacht heb aan de keuze. De omstandig heden waren namelijk deze week namelijk ietsje zwaarder dan vorige week. Dat kun je ook wel al aflezen uit het verschil in snelheid tussen toen en nu. Vervelender dan de modder was echter dat mijn derailleur steeds vast sloeg als ik in de kleine versnelling ergens tegenop moest. Dat was een paar keer niet alleen onhandig, maar ook gevaarlijk. Er was een stuk waar we nogal heftig schuin een talud op moesten en daar sloeg hij vast. Gelukkig kon ik daar mijn gewicht nog naar de juiste kant van de helling krijgen, anders was dat geen gezellig verhaal geworden. Toen we dat talud een tweede keer op moesten, sloeg hij weer vast.

Hellingproef_1 Hellingproef_2

Je zult me dan ook maar moeten vergeven dat ik, tegen de tijd dat we het talud voor de tweede keer moesten afrijden, dit keer een stuk directer naar beneden dan de eerste keer, dat niet zo heel erg zag zitten. Het heeft wel even geduurd voordat ik me dat mezelf weer vergeven had.

Zoals je aan de foto’s kunt zien had ik ook vandaag de GoPro op mijn stuur zitten. Nu wél met opgeladen accu’s. In totaal heeft hij 3 uur en 28 minuten video opgenomen (inclusief de momenten dat ik stil stond). Net niet helemaal tot aan het einde van de rit, maar wel bijna helemaal. Het verwerken ervan (snelheid/locatie etc.) eronder zetten zal nog wel even duren, ik denk ook niet dat ik de hele rit integraal online zet, maar er weer een impressie van een minuut of 10 van maak (ik neem aan dat ik wel 10 minuten modder moet kunnen vinden ;-)).

Ik begrijp van een tweet van Connie Sinteur dat er maar 300 deelnemers waren, dat is inderdaad niet zo heel veel. Daarvan bleken er zo’n 30-40 voor de 60km gekozen te hebben, zo bleek bij de pauzeplek die speciaal voor die 60km-gangers na 20km neergezet was. De heren die daar stonden hadden het, begrijpelijk, wel koud, zelf had ik mijn regenjas al snel weer uit. Het sneeuwde een klein beetje bij vertrek, maar toen het eenmaal droog werd, was die jas veel te warm. Koud heb ik het in ieder geval niet gehad. Al met al gewoon een lekkere tocht, goed verzorgd en inderdaad pittig.

Volgende week staat Boxmeer op de kalender. Daarna komt mijn nieuwe fiets eindelijk binnen en gaat het vanaf de 24e weer op de weg (Lentegroentocht De Rips).

TWC Dommeldal 10-3-2013 TWC Dommeldal 10-3-2013
De actiefoto’s, gemaakt door Connie Sinteur staan al weer online.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:03
mrt 022013
 


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 79,5 km totaal
Duur: 03:47:59
Gemiddeld: 20,9 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 80 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 171 slagen per minuut
Weer: 0,6°C, Droog, geen wind.
Omstandigheden: Heerlijk fietsweer, het parkoers kan er waarschijnlijk niet beter bij liggen dan vandaag.
Gereden met: de Ridley Blast 29er

Ridley_Derailleur Was het het weer? Lag het parkoers er vandaag vanwege de officiële opening net wat beter bij? Was het de nieuwe cassette, ketting en derailleur-wieltjes (mijn fietsenmaker zal zeggen dat dat het zeker was! ;-)), was ik vandaag gewoon sterk? Ik weet het niet. Maar het liep heerlijk vanochtend. Tenminste de eerste 75km. Ik weet ook niet helemaal of ik nou grensverleggend of de grens opzoekend bezig was. Die grens blijkt in ieder geval zo ergens bij 75-80km te liggen heb ik gemerkt. Ik had het plan opgevat om vandaag de hele 78km van het vaste ATB-routenetwerk van de gemeente Deurne (waar ik woon) te fietsen. Normaal fiets ik het stuk in het Zandbos en het Bikkeltjesbos, samen ook goed voor zo’n 35km en tijdens toertochten kom ik meestal niet verder dan zo’n 45km. Dus 78km was wel iets verder dan gebruikelijk. Tel daarbij op 2x3km voor het fietsen naar de start en terug en het zouden er eigenlijk 84km moeten zijn geweest.

Vanaf de start ging het heel lekker. Het tempo zat er goed in, het parkoers lag er goed bij, het ging heerlijk. Maar na 75km stonden mijn bovenbenen in brand. De track in Walsberg is geen echt lekkere, hij loopt niet fijn, is (nog) niet lekker ingesleten en als je bovenbenen dan beginnen te protesteren, dan helpt dat niet echt. Omdat ik wist dat ik vanaf dat punt toch alleen nog maar over de weg/paden richting het startpunt zou gaan en van daaruit dan weer via de weg terug naar huis heb ik een doorsteek gemaakt richting mijn startpunt. Uiteindelijk klokte ik 79,5km en dat is met afstand de verste afstand die ik op de MTB gefietst heb achter elkaar (uiteraard met een aantal pauzes). En hoewel ik formeel niet tot aan het eindpunt gefietst ben, heb ik die 78km van de route ruimschoots volbracht.

De gemiddelde snelheid was een tijdlang net boven de 21 km/uur en daar was ik zeker niet ontevreden over. Als ik naar de detaildata van de Garmin kijk, dan gingen uiteraard de eerste 3km over de weg het snelste en alleen het stuk door het bos bij Neerkant met een gemiddelde van onder de 20 km/uur. Ik heb een video van het eerste uur met ook dat stuk bos er in (het is op de kaart die vlek rechts onderin waarvan je pas bij flink inzoomen kunt zien dat het een slingerende route op een klein oppervlak is), ik zal die online zetten. Het was een heel mooi, technisch moeilijk stuk, niet gek dat dat wat langzamer ging. En er waren ook op de rest van de route meer stukken singletrack waar ik echt niet de illusie had dat ik daar met harder dan 20 km/uur overheen zou kunnen. Ik heb het mannen zien doen, petje af, maar ik ben heel tevreden met hoe het liep.

Dank ook aan alle heren en dames die vandaag gezorgd hebben voor de verzorging bij het inschrijven, de drie pauzeplekken, het plaatsten van de extra pijlen en het veilig laten oversteken. De tocht was gratis, ik had er ook wel gewoon die paar euro voor betaald die ik anders voor een toertocht betaal. Het kost immers ook de nodig moeite.
Toch wel mooi om in een gemeente te wonen waar je dus om je heen bijna 80km aan vaste MTB-routes hebt liggen. 🙂

Opening ATB-netwerk Deurne 2-3-2013

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 13:46
feb 092013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 39,98 km totaal
Duur: 02:15:32
Gemiddeld: 17,7 km/uur (met autopause)
Gemiddelde hartslag: 166 slagen per minuut
Weer: -0,9°C, Droog, fris bij de start, maar best lekker
Omstandigheden: Zwaar vanwege de vele modder, maar wel weer lekker.
Gereden met: de Ridley Blast 29er

De Belg die ik in de laatste paar km voor het einde ingehaald had bleek zijn auto naast de mijne te hebben staan. Toen hij even na mij aan kwam zei hij “Het was zwaar”. En daar kon ik hem eigenlijk alleen maar gelijk in geven. Het was een loodzware tocht geweest met veel modder en dus veel ploeteren. Ik schrok toen ik de gemiddelde snelheid zag: 17,7 km/uur. Oei, zo langzaam had het nou ook weer niet gevoeld, maar eerlijk is eerlijk soms was “snel genoeg” ook gelijk aan “zorgen dat je blijft bewegen en niet om valt in de modder”.

Maar ik zou de tocht tekort doen als ik het alleen bij “zwaar” liet, ik vond hem, juist ook daardoor, wel ook heel lekker. Ik had begrepen dat hij gisteren al gefietst was door 250 Belgische militairen. Een deel van het parkoers ging ook over militair terrein, daar mag je normaal niet fietsen en ook nu waren er delen die afgezet waren met bordjes die aangaven dat het daar levensgevaarlijk was (mijnen, tanks, ingegraven soldaten? ik ben het niet gaan ontdekken). Het eerste stukje van het parkoers liet duidelijk zien wat het gevolg van zo’n “tweedaagse” kan zijn: het voordeel is dat de sporen in het bos zó duidelijk zijn dat je nauwelijks nog op bordjes hoeft te letten. Het nadeel is dat die ‘optimale paden’ van gisteren dat na een nacht vorst niet altijd meer zijn. Ik zie dat ik daar al veel van de snelheid heb laten liggen. Andere delen waren soms erg modderig (en dan van het type weg waarbij een tractor er zichtbaar wel doorheen kon en het dus lekker uitdagend gemaakt had) of nog heerlijk ruw (ik heb stukjes heide gehad waarbij het leek alsof er niet al meer dan 250 MTB-ers overheen gegaan waren).

Ach ja, ik was vandaag duidelijk niet de snelste, maar ook niet de traagste en ben voor mijn gevoel voldoende heren (en één dame) voorbij gereden.

Het was ook wel een interessante route in ander opzicht. Na een kilometer of 13 kwam er een splitsing waarbij de 30 en 40 km routes linksaf gingen en de 20 km route rechtdoor. Ik moest dus links. Maar iets voorbij dat bord kon je zien dat de bevoorrading (de pauzeplek) 500 meter daar vanaf was. En nee, ik ben dus niet maar gewoon even rechtdoor gefietst.
Zo’n zelfde moment kwam tegen het einde nog een keer waarbij de 40 km linksaf moest en de 30 km rechtdoor. Het pad rechtdoor was mooi en recht, linksaf stuurde je meteen de blubber in. 🙂

Ook heel fijn was dat de laatste paar kilometer (er werd netjes met bordjes afgeteld: nog 5 km, nog 3 km, nog 1 km) niet gewoon even uitfietsen waren of een stukje vlak asfalt. Nee, die gingen nog even lekker op en neer door het bos. Om het af te leren zullen we maar zeggen.

Volgende week weer gewoon op zondag in plaats van op zaterdag, gewoon in Nederland (in plaats van in België) en gewoon starten om 9 uur (in plaats van om 12:00 uur). Dan in Veldhoven bij De Stickerkoning ATB-tocht. Je zult zien dat ik nu zo vaak “gewoon” gezegd heb dat het vast geen gewone tocht gaat worden. 😉

[update] Ik had de GoPro thuis gelaten, maar Frits Motaar was er ook, en die heeft wel weer een filmpje online gezet:

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Vimeo framework” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Hoewel bij Frits alles vanzelf lijkt te gaan, ook de hellinkjes waar wij gewone MTB-ers moeten afstappen, laat het filmpje toch nog wel heel aardig de modder zien waar we zo nu en dan doorheen moesten.

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 18:03

Tacx trainingsresultaten op Garmin Connect

 Garmin, Tacx  Reacties uitgeschakeld voor Tacx trainingsresultaten op Garmin Connect
feb 072013
 

Tacx_conversie De software die ik bij mijn Tacx Fortius gebruik (versie 3.10) houdt ontzettend mooie en gedetailleerde grafieken bij van je trainingsactiviteiten en resultaten. Maar de applicatie heeft geen echt handige optie om die resultaten dan ook online overzichtelijk te maken. Vorig jaar gebruikte ik dan ook een nogal omslachtige methode: ik maakte een screenshot van de grafieken en voegde de overige data handmatig in een bericht toe (zie bijvoorbeeld hier).

Omdat ik tegenwoordig op de fiets buiten een Garmin gebruik, wilde ik nu de data eigenlijk ook gewoon daar, online via Garmin Connect kunnen opslaan.

En zoals zo vaak blijkt dat gewoon te kunnen, mits je de juiste stappen zet en de juiste software gebruikt.

Het eerste wat je moet doen is een gratis tooltje downloaden genaamd Ergograph. Dan moet je in de Tacx software je training in de Analyser openen en dan kiezen voor de HRM export (knop zit onder in het scherm). Je slaat dan een .HRM bestand op van je training. Als je Ergograph opstart (zie screenshot) zie je de meest minimale interface: twee knoppen (“Convert File” en “Convert multiple Files”). Kies “Convert File” (er vanuit gaande dat je één training wilt converteren), selecteer het .HRM bestand (je moet het bestandstype even op “Polar HRM Dateien (*.hrm)” zetten om het bestand te zien en klik op “Openen”.

Er verschijnt dan weer een dialoog voor het opslaan van het geconverteerde bestand. Zorg er wel voor dat je als bestandformaat nu kiest voor “Garmin TrainingCenter Dateien (*.tcx)” en klik dan op “Opslaan”. Als het goed is krijg je daarna een popup die aangeeft dat de conversie succesvol was.

Het .tcx bestand kun je nu gewoon uploaden naar Garmin Connect. Er zitten geen GPS-data in, maar wel snelheid, hartslag, cadans, hoogte, en vermogen (vreemd genoeg in de grafiek “voeding” genoemd). Met uitzondering van de totale verbruikte energie (die je in de Tacx rapportage wel krijgt), is dat alle data die je wilt hebben.

Ik maak geen gebruik van de “insluiten” optie die Garmin Connect biedt. Daarmee krijg je automatisch alle basisdata in een iframe te zien. Ik heb te vaak meegemaakt dat die (tijdelijk) problemen gaf en dan krijg je niets te zien (behalve een foutmelding in het frame), dus dat doe ik nog steeds handmatig. Ik gebruik wel een plugin waarmee ik gemakkelijk een snippet met een tabel invoeg (is weer ander verhaal).

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 05:19
feb 022013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 46,85 km totaal
Duur: 02:15:27
Gemiddeld: 20,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 79 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 170 slagen per minuut
Weer: 0,0°C-4,0°C, Regen en natte sneeuw vooraf, daarna voornamelijk droog met stevige wind
Omstandigheden: Ik hou meer van sneeuw, maar dit is Nederland in de winter. Better get used to it!
Gereden met: de Ridley Blast 29er

Vandaag was zo’n typische “waarom doe ik dit eigenlijk?” dag. Ik weet dat er mensen zijn waarvoor sneeuw helemaal niets is, maar vanochtend voor vertrek hadden we regen, wind en zelfs natte sneeuw. En dat bij een temperatuur van 1 of 2 graden boven nul. Ideaal weer dus om nog een keer om te draaien. Zeker gezien het gegeven dat het al de hele week geregend had en de kan op een nat bos ook groot was.

Dat is dus zo’n moment waarop je je moet afvragen: “waarom doe ik dit eigenlijk?” en “vind ik dit eigenlijk wel leuk?”. Nou, om met die laatste vraag te beginnen: ik vond zeker niet alles aan de tocht van vandaag leuk. Het stuk nieuwe single track, dat nog té los was, dat nog geen spoor had dat je kon volgen, waar gaten in zaten die je elke keer een oplawaai verkochten. Nee, dat stuk hadden ze van mij zeker uit de tocht mogen laten (zo’n track heeft nu eenmaal een seizoen of twee nodig om goed te worden).

Maar ik fiets niet alleen omdat het leuk is. Omdat het mooi weer is of “om er even uit te zijn”. Ik fiets ook om 2 uur flink af te zien. Om in mijn tempo het parkoers te overwinnen. Om stukjes van het parkoers met de voor mij maximale snelheid af te leggen en dan te denken “Yes, dat ging lekker”, om de laatste 8 km terug naar huis te ontdekken dat ik de wind pal tegen heb en dat die flink is aangetrokken en dan toch gewoon een tempo en trapfrequentie te pakken en die vast te houden. Omdat dat nou eenmaal de enige manier is om thuis te komen. En en om dan weer thuis aan te komen en te denken “Ja, lekker”.

Dus wat dat betreft was het vandaag een prima dag. 🙂
Ik vind het weer jammer voor de organisatie, want het was zo te zien niet erg druk. Ik hoop dat ze nog wat meer late starters gekregen hebben, op zich is het nog mazzel geweest dat ze de start van 11:00 – 13:00 uur hadden gepland, want zoals gezegd, tot net aan 11:00 uur kwam er nog het nodige vocht naar beneden. Daarna kwam de zon uit en werd het met een paar graden boven nul zelfs lekker warm.
Helaas, had ik de GoPro niet opnieuw voorzien van een anti-condens laagje voordat ik van huis ging en vandaag was dat (zo heb ik gemerkt) wel nodig geweest. Ik heb wel ruim 2 uur film, maar met een flinke waas er overheen. Niet echt de moeite waard om online te zetten. Jammer, want de heren van de organisatie hadden veel belangstelling voor de camera op mijn stuur en het feit dat ik er een filmpje van zou maken. Helaas heren.

Volgende week wijk ik waarschijnlijk nog een keer uit naar België. En dan weer op zaterdag, dan is er een tocht in Houthalen-Helchteren. Op zondag moet ik namelijk hier in Deurne (het is dan immers Carnaval!) 😉

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 16:04
jan 282013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Youtube” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.

Video-impressie van de toertocht in Lommel (BE) afgelopen zaterdag. Zie dit bericht voor de detailinformatie. In het filmpje zie je nauwelijks andere deelnemers. Dat betekent niet dat er niemand anders was, ik begrijp dat er in totaal toch nog 650 deelnemers van start gegaan zijn, maar aangezien dat starten tussen 8:30 en 14:30 uur plaats kon vinden, verspreiden die zich over de dag en het parkoers.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 06:51
jan 262013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 39,96 km totaal
Duur: 02:07:05
Gemiddeld: 18,9 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 76 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 173 slagen per minuut
Weer: -7,0°C, Geen sneeuw uit de lucht, maar meer dan voldoende op de grond
Omstandigheden: Pittige rit, de harde sneeuw zorgde er voor dat het vaak ploeteren was.
Gereden met: de Ridley Blast 29er

Als het samenvattende woord voor de sneeuwrit van vorige week “heerlijk” was, dan moet die voor vandaag “zwaar” zijn. Niet dat hij niet ontzettend mooi was hoor en in de sneeuw fietsen blijft toch iets magisch hebben. Maar de tocht van vandaag was een stuk zwaarder dan die van vorige week. En dat kwam gelukkig niet omdat het al ijzelde (de temperatuur is alleen bij de ‘bevoorrading’ boven de 0°C uit gekomen en er viel niets uit de lucht), ook het aantal plekken met ijs onder de sneeuw viel wel mee. Nee, het had gewoon te maken van de grote hoeveelheid sneeuw die er nog lag en het feit dat waar het vorige week leek alsof er fietspaden door het bos waren aangelegd, dat deze keer zeker niet zo was. Ik heb stukken gefietst waarbij het leek alsof ze de sneeuw eens een keer lekker omgeploegd hadden en waarna het toen een paar nachten gevroren had zodat hij ook lekker hard werd. Ik ben op zulke stukken overigens ook ingehaald door mannen waarbij het leek alsof zij wél op zo’n fietspad aan het MTB-en waren.
MTB Kattenbos - Lommel (BE) MTB Kattenbos - Lommel (BE)
Overigens was het eerste stukje lekker goed te doen en toen scheen de zon ook nog volop, die was later eens tuk minder zichtbaar en ondanks dat de temperatuur langzaam een paar graden omhoog ging werd het met de aantrekkende wind ook nu stilaan wat guurder. Jammer voor de organisatie want bij terugkomst in Lommel bleek het nog best rustig te zijn geweest en ik heb zo het vermoeden dat het weer er niet uitnodigender op aan het worden was voor de twijfelaars. Dat is natuurlijk ook wel het nadeel van zo’n ruime starttijd. Je kon van 8.30-14.30 uur starten, dat heeft voor de deelnemers als voordeel dat het niet druk is op het parkoers (al moet je nu wel extra opletten op de pijltjes), maar als organisatie moet je ook de hele dag (tel er op dat fietsers zo’n 2,5 uur onderweg zijn voor de langste afstand) alles ‘in de lucht’ houden.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 14:23
jan 212013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Youtube” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.

Ik had gisteren tijdens de toertocht in Aalst-Waalre de GoPro op mijn stuur zitten. Die heeft braaf de hele tocht opnames gemaakt. De video heb ik weer met Dashware gecombineerd tot een geheel van video en data van de Garmin en daarna bijgeknipt tot een impressie van ruim 13 minuten.
Omdat de Garmin in het begin en einde van de tocht het wat moeilijk had, missen in bovenstaand filmpje ook het vertrek en de aankomst bij Café Moonen.
Ook niet echt zichtbaar in het filmpje is de sneeuw die vanaf zo’n 15 kilometer toch echt wel naar beneden kwam, maar in kleine, fijne vlokjes en veelal horizontaal vanwege de wind.

De tocht was prima te doen, het enige spannende moment zit in de video op het einde (de link brengt je meteen naar dat stuk). Ik zet daar aan om met een beetje vaart aan Connie Sinteur voorbij te komen voor de foto en hou dat tempo daarna ook aan. Op dat eerste stukje weg was dat ook geen probleem. Maar de weg waar ik op over ging was is anders. Daar zag ik opeens ook ijsplakken door de sneeuw heen. Terwijl ik er met 28 km/uur overheen ging. Ik werd nota bene nog ingehaald ook, door een andere MTB-er die ook goed in de gaten had waar we fietsten, want toen ik hem bij het langsfietsen zei “hier wil ik niet hoeven remmen” beaamde hij dat.
iceroadbikers

Het laatste stukje van die weg was meer ijs dan sneeuw, op dat moment liet ik ook de snelheid al wat zakken, maar dacht ook heel hard “nog niet remmen en vooral geen gekke stuurbewegingen maken”. Op het laatst voor de bocht remde ik toch, met mijn achterrem, terwijl ik mijn linkervoet uit geklikt had en die als extra steun/rem gebruikt. Ik voelde mijn achterwiel uitslaan, maar bleef overeind. Wel heel netjes overigens van mijn voorganger: je ziet hem even omkijken, ik neem aan om te zien of ik de bocht ook overleefd had.

Het vervolg van de weg en route was daarna weer gewoon sneeuw en weg, zonder spijkerbanden vind ik dat ook een stuk prettiger. 🙂

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 06:47
jan 202013
 

Some contents or functionalities here are not available due to your cookie preferences!

This happens because the functionality/content marked as “Google Maps” uses cookies that you choosed to keep disabled. In order to view this content or use this functionality, please enable cookies: click here to open your cookie preferences.


Grotere kaart weergeven
Bekijk een uitgebreider overzicht op de Garmin website
Totaal: 42,08 km totaal
Duur: 02:01:27
Gemiddeld: 20,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 74 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 178 slagen per minuut
Weer: -7,0°C, In de tweede helft van de tocht begon het te sneeuwen en nam de wind toe.
Omstandigheden: Koud, maar heerlijk fietsweer
Gereden met: de Ridley Blast 29er

De tocht van vandaag is eigenlijk gewoon in één woord samen te vatten: heerlijk. Het was koud, -7,0°C, en de wind trok flink aan en met de sneeuw die een groot deel van de tocht in kleine vlokjes daardoor bijna horizontaal naar beneden kwam werd het er eigenlijk niet beter op. Maar het was heerlijk. 🙂
De route was mooi, de bossen en andere gebieden waar we doorheen geleid werden lagen er prachtig wit bij. En het ging, zeker naar omstandigheden best lekker snel ook. Het eerste traject tot de pauzeplek op 25 km ging met 21,5 km/uur gemiddeld. Het scheelde hierbij wel dat ik geregeld achter groepjes aan hing die heftig hard door het bos gingen. Het tweede traject ging wat langzamer (19,8 km/uur), geen echt snelle groepjes voor me, na de pauzeplek een flinke file die moeilijk voorbij te komen wasen op een kilometer of twee stopte de Garmin helaas weer eens met het bijhouden van de snelheid. Maar dat mocht de pret niet drukken wat mij betreft.

Ik had de GoPro op het stuur zitten, de video staat hier online.

Ik had lang getwijfeld over of ik wel of niet mijn dikkere handschoenen aan zou doen. Ik had die een keer getest toen het net even boven nul graden was, en toen waren mijn handen veel te warm geworden. Maar vandaag was het heerlijk. Op geen enkel moment heb ik koude vingers gehad. Voor deze temperaturen, ruim onder nul, zijn die zeker voor herhaling vatbaar. Ook blij was ik met de donkere glazen in mijn zonnebril. Was heel prettig zo met de sneeuw.
Lees verder »

Deel dit bericht:
 Gepubliceerd door om 20:22

Op deze website wordt gebruik gemaakt van tools die kleine bestanden (cookies) op je computer opslaan. Cookies zijn veilig en worden gebruikt de site goed te laten werken en om (anonieme) gebruiksrapportages te maken (technische cookies). Andere cookies, zoals van YouTube of Addthis kun je naar wens uitschakelen, maar dan werkt die functionaliteit (uiteraard) ook niet. Je kunt via dit voorkeurvenster schakelen tussen je keuze. Lees meer over het privacybeleid van dit weblog