De Ronde (+ wat extra)


Bekijk een uitgebreider overzicht op de Strava website
Totaal: 185,1 km
Duur: 6:25:08
Gemiddeld: 28,8 km/uur (met autopause)
Gemiddelde trapfrequentie: 73 omwentelingen per minuut
Gemiddelde hartslag: 151 slagen per minuut
Weer: 15°C-27°C, Droog, lichte wind
Omstandigheden: Lekker fietsweer, vooral in de ochtend
Gereden met: de Ridley Fenix Classic

De laatste keer dat ik “De Ronde” gefietst had was toen hij nog door een krant gesponsord werd. Tot mijn schrik was dat alweer 5 jaar geleden! Maar ja, dat was ook wel een tocht om te onthouden. Maar goed, vandaag zou de tocht letterlijk door mijn achtertuin voorbij komen en qua opbouw paste hij ideaal. Na de 150 km van vorige week kon een tocht van 160 km er prima bij. Alleen wilde ik niet met de auto naar Eindhoven, maar de tocht onderweg oppikken. Heen deed ik dat via de “groene” route, de afkorting die voor de 80 km bestond, tot aan Liessel waar ik de gezamenlijke route oppikte tot in Eindhoven. Betekende dat ik met 50 km op de teller aankwam bij de registratiebalie (scan and go, ik had al online ingeschreven en betaald).

Na Eindhoven ging het dus weer terug naar het oosten, maar nu ook naar het noorden. Via Nuenen en Gerwen ging het naar het kanaal bij Lieshout en Aarle-Rixtel, linksaf, in gedachten naar Suus zwaaien in Beek en Donk en  via de Biezen in de richting van Bakel en Milheeze (hier sloegen de 80 km fietsers af). Toen weer verder naar het noorden via Jodenpeel, Vedepeel en Overloon waar de eerste stop was en de splitsing met de 120 km. Voor de 160 km ging het verder richting Holthees, Maashees en langs de maas een stukje naar het zuiden. Bij Wanssum de brug over en er meteen onderdoor naar de Geysselberg om aan de andere kant van de maas verder naar het zuiden te fietsen. Via Wellerlooi, Tuindorp, Brandemolen en Arcen ging het via het pondje over naar Broekhuizen waar de tweede stop lag. Daar heb ik even ruim tijd genomen voor een lunch (uitsmijter met 3 eieren, brood, kaas, ham, tomaten, komkommer + 2 cola). Want daar was ik wel aan toe. Want ik had natuurlijk wel gegeten sinds ik om 7 uur op de fiets gestapt was, maar van banaan, reep en krentenbol wordt je ook niet heel gelukkig. Ik heb 30 minuten op mijn uitsmijter gewacht (incl.bestellen) en hij was in 10 minuten weg. Heerlijk was hij, niet eens aan gedacht er een foto van te maken.

Daarna ging het verder naar het zuiden. We bleven lang in de buurt van de maas. In Venlo liep de route deels over het Venlo GreenPark en de vreemde (hobbelige) fietsbrug over de A67. Ik moet bekennen dat ik de plaatsjes die ik daarna tegen kwam: Lange Heide, Korte Heide, Koningslust niet kende. Het enige bekende gehucht was Grashoek, vlak bij Helenaveen. Vanaf Helenaveen was het nog even gassen tot in Liessel. Daar was ik ’s ochtends ook al geweest, maar nu was de post er wel. Toch nog maar even stoppen, banaan, krentenbol en wat drinken en toen de kortste route van Liessel naar Deurne terug.

Bij thuiskomst stonden 185 km op de teller. Al met al ben ik tevreden. Ik het het merendeel van de tocht solo gereden. Vanochtend werd ik ingehaald door een groep van 11 wielrenners. Die reden niet hard genoeg om ze weg te laten rijden en niet zo langzaam dat ik ze kon inhalen. In zo’n groep fietsen kost minder energie, maar je moet veel harder opletten op wat de man voor en naast je doen. Zij sloegen af voor de 80 km route, dus dat dilemma loste zichzelf snel op. Daarna werd ik, ook nog voor de eerste post ingehaald door een wielrenner alleen. Ook hier was het snelheidsverschil klein, maar ik ging er wel harder door fietsen, voordelen heeft het samen fietsen, als de groep niet te groot is dus zeker. Na de eerste stop ging hij naar de 120 km en ik door naar de 160 km dus ook dit was tijdelijk van aard. Ik merkte bij Broekhuizen dat ik erg honger had, dat was na 134 km. Betekent dat ik het energieverbruik onderweg nog niet helemaal goed krijg aangevuld. Die uitsmijter hielp heel erg goed, dus een goede lunch is belangrijk bij zo’n tocht. Ik had overigen niks speciaals gedaan qua koolhydraten stapelen en zo de afgelopen dag. Daar heb ik geen tijd voor.

Ik hoop dat het weer nog even zo vriendelijk blijft. Qua opbouw mag ik niet klagen over die vijf weken die ik de fiets nu weer wat vaker aan het pakken ben.

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
trackback
18 juni 2017 16:41